Followers

Monday, 22 November 2010

Nite of memories recalled

Smbil2 mendengar lagu Kitaro - Caravansary(Credit to abg Pion for the song)..
lagu ni wat aku terimbas kembali pengalaman lalu..
apa y pernah n dah aku lalui sepanjang 24 tahun aku bertapak di atas muka bumi ALLAH ni..
dari zaman nakal, ke zaman slow down, n skg berenjak ke zaman dewasa.
banyak pahit manis da dilalui..
dari masa aku di bawah, naik ke atas, dan turun keparas y paling bawah sekali..
mula dari aku 0, hingga mula menambah nilai2 dalam diri.
dari tiada apa.. hingga pengumpulan sedikit dari sedikit ..
dari tanah yang lapang, mula menjadi bukit, hingga ke gunung..
semuanya sangat indah sebenarnya..
diimbas zaman kejatuhan, apa sebenarnya semua ni..?
inilah hidup.. kita tidak selamanya berada di atas..
jika ini y dinamakan nikmat, kenapa tidak kita baca kejatuhan kita itu juga sebenarnya adalah satu nikmat.. nikmat mempelajari hidup..
dari satu ketika kosong, menjadi matang..
inilah yang dinamakan hidup..

sepertimana tadi..
bercakap soal kehidupan ng abg shafiq..
kenapa kita hari ini diuji..
kata ayah dia.. dia ada semua, kepandaian, bakat, kerajinan, malah baek sebab selalu menolong org.. tapi sygnya.. dia tidak mengingati ALLAH.. kamu itu adalah pemimpin, kesilapan orang-orang bawahan kamu itu akan dipersoalkan keatas kamu kerana tidak menegur..
dan aku menambah,
inilah yang dikatakan perbezaan diantara kita ng orang kafir abg..
DIA beri nikmat kepada mereka.. sebab depa rajin.. tu zat dia Ar Rahman Maha Pengasih..
dan kita lebih manis.. kita dapat Maha Penyayang ( Ar-Rahim)..
kita dapat nikmat ISLAM dan IMAN..
apa lagi perbezaan kita ng depa..
As- Solat.. kenapa dia kata perkara pertama yang bakal dihisab adalah As-Solat?
sebab As-Solat tu adalah TIANG AGAMA kita..
dan inilah y beri kita beza ng org kafir..
depa wat la apa pn.. tapi tadak macam kita, ada PAHALA dan SYURGA..
aku syukur sebenarnya..
Abg aku ni da sedar sumthing.. dia kata.. pasni.. kat opis, kita akan wat solat jemaah sama2 bila da masuk waktu..
seriously.. bergenang air mata aku membaca penyataan tu..
sebab bagi aku.. tu la nikmat sebenarnya..
Aku syukur sangat..
ALLAH tu MAHA ADIL.. MAHA PENYAYANG,.

YA ALLAH, kau bantulah kami YA ALLAH.. bawalah kami semua ke jalan y sebenar2 kau redha.. tiupilah "nur" kedalam hati2 kami.. agar kami berbalik kepadaMU YA ALLAH, berilah kekuatan, agar kami mampu istiQamah dalam usaha kami ini, agar dapat mencapai sebab asal kenapa kami semua dihidupkan, diberikan peluang di Muka Bumi MU ini.. agar dapat kami menjadi Khalifah Mu, Ya ALLAH.. Amin Yarabbal Alamin.

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA