Followers

Friday, 24 June 2011

Ku Ingin Kamu - Part II

Click SINI untuk permulaan cerita, dan SINI untuk Part 1 

"Morning Cik Ain. "

"Assalamualaikum Ayie.."

"Baru sampai kah Cik Ain,? "

"Aii, takkan itu pun awak nak tanya saya kot Ayie? Takkan awak tak nampak saya keluar dari kereta sebelah awak tadi?"

"Memang nampak Cik Ain, tapi kalau saya tak tanya, takkan nak ada topik awal perbualan antara saya dan CIk Ain pagi ni kan?  Lagipun, mana la saya tau Cik Ain dah sampai lama, lepas tu tengok-tengok saya baru sampai, Cik Ain pun ubah kereta Cik Ain datang park sebelah kereta saya.. "

"Tak ada maknya saya nak saja-saja park sebelah kereta awak tau? "

"Cik Ain nak tahu, bila tiap kali Cik Ain naik marah, muka Cik Ain nampak makin comel. sebab tu saya suka sakat Cik Ain.. "

"Tak ada maknanya Ayie, malas saya nak layan kamu tu.. "

"Hihihi.. Boleh saya jalan dengan Cik Ain ke atas? "

"Boleh aja. Bukan jalan ni ada nama saya, lift tu untuk saya seorang.. "

"Itu yang saya nak dengar tu, Cik Ain, silakan Cik Ain.." Sambil tangan menunjukkan jalan untuk aku ke depan nya. 

"Terima kasih. ". Ucapku. Walau aku selalu juga marahkan si Ayie ni, tapi dia ni seorang yang baik, ambil berat dan lawak juga orang nya. Selalu menjadi penasihat dikala diperlukan. Walaupun kepala otak dia ni sedikit mereng, tapi bila bercakap hal ilmiah dan memberi pendapat, aku dapat rasakan dia ini seorang yang bijak, cuma mungkin kemungkinan yang dia sengaja menyorokkan perangai dia itu dengan cara sewel dan macam kurang matang bila diluar waktu itu menjadikan dia seorang yang senang bergaul dengan orang lain. 

Aku senang sekali bergaul dengan dia. Walaupun dia hanyalah pembantu pejabat di office tempat kerja aku, tapi dia ni seorang yang rajin. Dengan muka yang agak handsome, ramai yang jatuh cinta kepada dia, tapi dia ni aku tengok, cuma melayan semua nya sama rata, tiada pula yang dia beratkan, bagiku itu menandakan dia tidak mahu sesiapa berharap kepadanya kot. 

"Ayie, awak baca tak surat khabar kemarin? ". Aku memulakan bicara.

"Mengenai issue anak dan bapa bersekedudukan itu kah Cik Ain? ". Balasnya.

"A'ah, menakutkan saya baca kisah tu Ayie, sampai dah beranak pinak pula tu.." 

"Saya terkedu bila membacanya Cik Ain, nak pengsan rasa nya.. ". Balasnya dengan gaya seakan manusia nak pengsan. Aku tergelak kecil melihat keletahnya.

"Itulah bila terlalu dimanjakan nafsu tu, sampaikan anak dan ayah pun dah tak kira, janji dapat.. ". Balasku.

"Dah diambang akhir zaman ni Cik Ain, macam-macam berlaku, lagi-lagi pula bila Agama semakin tidak dititikberatkan dalam masyarakat kita. Tambahan pula, dengan pihak atasan yang terlalu membudayakan hiburan dalam masyarakat, dan banyak lagi perihal lain yang bukan-bukan, masyarakat semakin rosak. "

See, aku dah cakap, bila dia berbicara, macam aku cakap dengan orang yang besar-besar sedangkan si dia ni hanyalah Office Boy dekat tempat aku bekerja. Kekadang tu aku tak percaya yang dia hanyalah Office Boy di sini. Idea dan cara dia bercakap tu, menunjukkan yang dia ini seorang insan terpelajar, tapi jika Ya, kenapa dia memilih untuk menjadi Office Boy sahaja? Aku menggelengkan kepada memikirkan. Jawapan akhir yang lahir adalah, "Biarlah siapa pun kau, yang aku tahu kau tak buat masalah dengan aku sudahlah.."

Hari itu berlalu dengan aku dan dia yang sibuk menguruskan urusan kes aku yang terbaru ini, iaitu mengenai kes rasuah pegawai kerajaan yang melepaskan seorang kontraktor yang tidak layak menguruskan projeknya. 

Dalam asyik aku membuat kerja, hati terkenang sedikit isi kisah hari 58 dari Bad yang berkisah kepada cita-citanya yang bertukar-tukar dari kecil.

Awak, 
Hari ni kan, masa saya tunggu awak, ada seorang Polis yang lalu didepan saya. Saya dulu bercita-cita nak jadi Polis sebab saya teringin sekali nak jadi ketua semua dan betulkan nama buruk mereka yang disalah ertikan masyarakat. 

Tapi bila difikirkan semula, susah la awak, boleh tak saya jadi seorang Engineer? Seorang dari senior sekolah saya sekarang ni dah jadi Engineer di sebuah pelantar minyak, gaji bulan-bulan 5 angka tau awak, kaya-kaya, kalau la saya macam dia, mesti senang kan awak? Boleh capai impian memakai kereta idaman saya Toyota Estima yang bikin jadi sporty lepas tu kaler Putih. wahhh.. 

Awak, tak jadi la awak, tetiba risaukan Ibu, Ayah, Nenek dan awak, boleh tak saya nak jadi seorang Doktor, sebab saya nak rawat Ibu, dan Ayah sekiranya mereka tak sihat. Dan andai satu hari nanti, awak yang tak sihat, saya sendiri yang akan rawat awak, mesti seronok kan? saya sendiri yang mempertanggungjawapkan diri untuk menjaga awak. 

Kalaulah awak membaca...

Hairan kan, macam si Bad tahu pula aku sakit masa tu kan? Nak pula dia ubah cita-cita menjadi seorang Doktor kan? Tetiba aku terdiam.

"Cik Ain.. ooo Cik Ain... ". Ayie memanggilku..

Aku terkejut. dan menoleh. " Eh, kenapa Ayie ? "

"Dah pukul 7:20 petang ni Cik Ain, mari pulang. Esok nak kerja lagi. Lagipun kita dah hampir siapkan bahan kes ni, esok dah boleh selesaikan part-part akhir bahan kes Cik Ain ni.. "

"Urmmm.. jomlah... Terima kasih ya tolong saya.. "

"Alaaa.. takdak apa la Cik Ain, lagipun ini kan tugas saya, sebagai pembantu Cik Ain. Apa la sangat bantuan ni, lagipun, kalau tak ada saya membantu, manakan Cik Ain bersemangat nak kerja kan? "

"Ada-ada ja awak ni, dah-dah jom balik.."

Setelah selesai kami bersolat Maghrib, kami pun pulang. Fikiran aku mula terbayangkan bahan kes ini, kerana aku bakal membentangkan kes ini dalam minggu depan, dan diharapkan segalanya berjalan lancar.

6 comments:

AinSyaz said...

best! :)
membayangkan diri berada di tempat Cik Ain :) hehehe

Подтверждаю said...

as salam...
wah! wah!! pakcik suka!
teruskan berkarya.
erk..ni ada lagi ke sambungannya?
klimaksnya?

siapa yang bakal jatuh sakit dan siapa yang bakal menjaga beliau?

huhu

Iffah Afeefah said...

best la nadh

smbung jela

ngade kan...

ayie ni cm pandai je kan

cik pulau said...

menarik je..^^,

takkan dah nak tamatkan nadh..
teruskan lagi..
^^,

Sunah Sakura said...

susunan ayat lebih teratur kali ni... :) makin mantap ni nadh!

fRaMe+LenSeS said...

AinSyaz :: hehehe.. sila2 bayangkan. hehe

Pakcik :: ada pakcik.. sabar sat.. hari ni baru kua number 3.. hehehe

Iffah :: hihihi.. sabar la.. tak reti la. huu.. T.T

Cik Pulau :: umm ya ka? insyALLAH nadh cuba. :)

Sunah :: maceh boss. :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA