Followers

Sunday, 13 November 2011

Ku Ingin Kamu - Part VII

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Assalamualaikum kamu.
Awk, malam ni hening sekali., saya keluar kejap tadi, perhatikan bulan di langit, indah sekali dia malam ni. FYI, malam ni langit tu cerah sekali, dengan bintang yang menemankan dia. dia nampak sangat cantik. Buat saya tersedar sesuatu, yang kehidupan ini kan, tak boleh nak sendiri, macam juga bulan kat langit tu, dia sangat indah bila berada di atas sana, tapi bila dia bersama dengan bintang yang memagari kedudukan dia kat atas tu, dia nampak lebih indah.

Bila kita pandang kehebatan alam ciptaan ni, dan bermuhasabah, bawa banyak perubahan dalam diri kita ni. macam saya juga, bila saya anggap saya berada di kedudukan bulan tu, dan kamu muncul sebagai bintang, saya dapat rasakan, makin hari kedudukan saya di sana semakin indah dan indah, sebab hadir kamu (bintang) dah beri saya sedikit demi sedikit rasa untuk menjadi yang terindah, yang terbaik dalam hidup, dan tak disangka, makin hari makin saya mengubah jalan saya mendekati ALLAH yang Esa.

Terima kasih kamu. 

"Wahai arwah kamu, apa khabarmu di sana?". Aku bermonolog sendiri malam ini dengan kudakapkan surat ke 55 ke dadaku. Aku tak sangka, dah banyak tahun kejadian ini, tapi aku masih merindukan si dia. Malam ini aku juga ditemani sang bulan di taman nan indah buatan sendiri Ibu dan Abah. Kenyataan dunia yang buat aku tersedar akan hidup tidak semestinya berakhir dengan bahagia, sakit tak semestinya berakhir dengan mati, dan celaka bukan penanda aras yang gembira takkan hadir menoktah derita.

Tetiba Ibu muncul. "Ain.., buat apa tu?"

"Tak ada apalah Ibu, saja tengok bulan. Cantiknya dia malam ini Ibu. ". Jawapku. Walau dengan cahaya yang sedikit samar, aku dapat lihat mata ibu jelas menumpukan pada surat yang kudakap tadi. 

"Ain masih teringatkan dia kan?". Ibu mula menyoal.

"Mana ada Ibu, perasaan ibu sahaja tu kot? " balasku.

"Macam manalah ibu nak tinggalkan Ain nanti. Ada masa sebulan sahaja lagi Ibu nak ke Tanah Suci menunaikan haji dengan Abah nanti. ". Ibu mula berkata-kata. Aku dapat lihat, kesedihan di mukanya.

"Ibu jangan lah risau, Ain kuat la Ibu. Superwoman la anak Ibu ni. ". Jawapku yakin sambil memeluk Ibu. Aku tahu dia risau, tapi aku juga bukan selemah ini, cuma jiwa kekadang terbwa-bawa ke masa silam, terutamanya bila kesepian, makin hebat dia menggoyang jiwa. Entah bila baru aku akan punya pengantinya, biar masa menjadi penentu. 


******************************************************

"Ayie... Bangun sayang, Subuh..". Bisik Mama ketelinga anak ksayangannya.

"Ye Ma, Ayie bangunlah ni. Terima kasih Mama. ". Ayie pun bangun. Sambil tangan meraba-raba bawah bantal, mencari Handphone kesayangannya. Memang inilah perangai dia saban hari, hp adalah yang pertama dicapai tiap pagi selepas berjaga. Bukan untuk melihat SMS atau panggilan terakhir, tapi untuk mematikan alarm yang dipasang sebelum tidur. Tapi pagi ini, sesuatu yang menghairankan berlaku. 

"Selamat pagi Abang..."
Sender : Tanpa Nama

"Arghhhhh.. tak habis-habis..". Ayie mengetapkan bibirnya.

******************************************************
"Nyssa, aku tunggu kau dekat bawah ni. Jom makan?". 
"Jap, jap, aku turun ni.".

"Ehh apa cite kat datang ni Wanitun? Tetiba je muncul nak ajak aku keluar makan. Tak pernah-pernah plak."

"Amboi, dah tak boleh la ye aku nak ajak kau keluar makan sama-sama? Sombong kau sekarang ye?" 

"Tak adalah macam itu maksud aku, muncul kat office aku hari ni, macam mimpi jadi kenyataan plak ."

"Perli sikit-sikit dah le, aku merajuk kang.." 

"Ehhe, janganlah macam tu Nyssa, aku melawak aja. Kita nak pergi makan dekat mana ni?"
"Dekat-dekat sini sudah la. lagipun aku tak boleh nak lama-lama. Aku nak kena gi site plak lepas ni. "

"Okeh-okeh. Jom. Nak naik kereta asing ke nak naik dengan kau aje ni?"

"Alaa, watpe aku beli kereta besar-besar kalau nak bawa kawan pun kedekut. naik dengan aku dah la.". Wani mencebik muka . 

"Jangan la marah, nak melawak pun tak boleh kau ni. ". Nyssa menyejukkan keadaan.

Sesampainya di kedai. 

"Ha, kau ajak aku jumpa mesti ada apa-apa kan?" Soal Nyssa.

"Kau macam tahu-tahu aja. Hebat la kau ni Nyssa. " Balas Wani. 

"kita bukan kenal sehari Wanitun, dah bertahun dah, Malah kau tidur camne pun aku tau la. Tidur buas punya orang. ". Nyssa menjelirkan lidah. Dan keduanya tergelak. Mereka memang macam tu, rapat sangat sejak masing-masing berada di Universiti lagi. Masing-masing punya kisah masing-masing tapi yang pasti, ukhuwah yang terjalin itu mekar sejak dari dahulu lagi. 

"Sebenarnya macam ni.... ". Wani menghentikan kata. 

"Apa dia ni, cerita la. Tak pernah plak kau malu macam ni dengan aku. Kau nak pinjam duit ke? Nak berapa? cakap la, macam tak biasa plak dengan aku.". Soal Nyssa. 

"Sebenanrnya.. Aku nak minta pendapat kau. "

"Tentang? " Nyssa semakin tak sabar.

"Tentang Abang Ayie...". Wani menjawap. Nyssa terus terdiam.

******************************************************
 
Bait lagu Jar of Heart nyanyian Christina Perry ini menjadi santapan halwa telinga Ain pagi ini dalam perjalanan dia ke mahkamah. Ayie yang berada di sebelahnya cuma menundukkan kepalanya dari tadi. Ain dapat melihat dia seperti kurang sihat pagi ni. 
"Hai Ayie, senyap ja kamu pagi ni. Kenapa? Tak suka ae lagu ni? "

"Tak adalah cik Ain. Saya ok aja. " 

"Tengok kamu tunduk ja dari tadi, macam tak sihat aja?". Ain menyambung.

"Eh, mana ada cik Ain, saja kasi cik Ain berehat telinga tu dari dengar saya nyanyi, nanti Cik Ain jatuh hati susah, suara saya kan sedap?" . Ain terdiam. dalam hati dia bermonolog. "Ayie ni, sekali buka mulut, aku pun kalah, kenapalah dia bukan peguam dan aku adalah peguam?"

"Cer kamu nyanyi tengok?". Ain mendapat idea. Pagi ni, dia pula nak menguji Ayie. Sebaik dia berkata, Ayie terus menyanyi.

I hear you're asking all around
If I am anywhere to be found
But I have grown too strong
To ever fall back in your arms

And learn to live half alive
And now you want me one more time
 
Kali ini bukan Ayie, tapi dia pula yang terpaku. Sedap sangat suara Ayie. Tambah menyanyi di bahagian ini. Dia jatuh cinta dengan suara Ayie. 
"Eh Cik Ain, kenapa diam? haaa.. kan saya dah kata..". 

******************************************************

6 comments:

aimie amalina said...

toink2
sempat la smbung smbil melalak nyanyi lagu jar of heart

heeeeeee

Naniey TJ said...

nice story...m'yntuh kalbu ni.... pndai nadh bwk wtk prempuan yew...

Rozuan Ismail said...

nice story. tapi masih kabur jugak.mungkin tak baca dari awal. tapi ramai yg minat ayie tu kan

Iffah Afeefah said...

adekah sore die cm pnynyi utube cumi tu..wahhh

kiera'sakura said...

Alhmdulilah selesat jgak lg satu part :)

haaaa ain dh jtuh cnta kt suara ayie tue nanti jtuh cnta ngn pemilik suara pulak... ;)

fRaMe+LenSeS said...

Aimie :: ehhe. sambil dgr lagu menaip tu feel tu. hihihi. :P

Naniey :: ehh tade la. besa ja.

Rozuan :: itulah.. sebenarnya sorang tu adalah kisah silam dia. baca part sebelum ni paham aa. :)

Iffah :: ahha.. suka nyanyian dia tu.. suara dia beshhhh

Kiera :: dakk.. dakkk.. :P

Buta+Pekak+Bisu=CINTA