Followers

Monday, 31 January 2011

aku diremove..?

Baru la tersedaQ kemarin.. Rupanya ada org tu da unfriend aku.. Gelak sat leh dak.?? Buat p la.. Tamo kwn suda.. Aku malas pk da.. Kadang2 jaat ni bgs sikit dari baek sgt.. Mudah ja org nk perkotak katik diri kita..xpa la kejam cket.. Hati keras cket.. Ta rasa sgt.. N to you, if u are reading this, would like to say
" Yes, coz u r finally doing this!!! Thx a lot miss"
dan tetiba sedaQ hakikat y, xdak org y nk stiasa ada ng kita. Mf kwn baek.. Bkn bprasangka, cuma SAYA SANGAT KECEWA dengan kamu tapi x salahkn kamu pn sbb salah diri sndiri sebab TERLALU HARAP n PERCAYAKAN kamu!! No more la lepas ni.. Back to the old me, i WILL ONLY GIVE n will not hope for ANYTHING from anyone starting from now!!


daaa~~ nak tito da.. ;)

Mini Muzium - Stesen Ketapi lama

hari yang bizi dan excited buat aku hari ni..
pagi2 masuk opis.. da la masuk lambat.. pastu dok kalut ng report..
kata abg falah, kalau aku ta settlekan report hari ni.. dia tanak approve cuti aku..
so macam besa la.. dengan sepantas nya aku menyelesaikan report-report aku tu..
smpaikan suma aku buat la.. ATP tu aku y selesaikan.. Lynda aku suh wat menda-menda yang ta lambat, keja remeh2 kasi Lynda buat la. kalau tak memang ta balik la aku..
gelak abg razak, dia tau da aku ni.. kalo nak cepat, memang ta harap kat sapa dah, buat sendiri ja.. jadi aku pun buat la.. mula tu cepat la.. tapi kemudian tu agak lelambat cket.. mana tak nya.. dok buat tu, Mr Boss leh call plak.. dia nak beli pizza, kat Norin ng kat kami la. tapi dalam wallet dia tade duit cash plak da. dia mtk tolong aku p ata duit sat..
so aku pn p ja la.. then pas da abeh mengoder pa suma.. aku pun gerak la balik ke opis. smbung keja.. smpai ja smbung smpai selesai, kemudian ke Motorola plak..
da abeh tu, balik la opis, dan dia y ata aku ke stesen komuter shah alam. maceh la wahai enchik boss, terharu cheQ.. hihihi.. lega rasa walau cepat sgt smpai ke cni tadi..
bus kul 8:30, 6:30 da sampai, sangat excited kan aku..
kena perli a ng seseorang n ng mama, mama gelak, mama kata, abg nak buat apa tu 2 jam dok sana tu? mula tu aku agak pikir la apa la nak buat ni sambil dok menanti..
pastu jalan2 pusing-pusing stesen ni..
terjumpa sesuatu yang menarik la.. masa nak p toilet, jumpa ada mini muzium ketapi dalam ni.. hihi.. lama jugak pusing-pusing kat dalam tu.. ushar-ushar, amek gambaQ..
moh.. kita kongsi sket apa hasil aku dapat tadi kat dalam tu..


besaQ kan, nama menda ni tulang gajah, ada kisah disebalik tulang ni. dolu-dlu la.. mummy gajah langgaQ ketapi sebab ta puas ati kat ketapi, cita dia baby gajah eksiden ng ketapi n mati di tempat kejadian, satu hari mummy lalu-lalu, pastu dia balas dendam.. sedihh plak.. huu
(kejadian berlaku tahun 1894)


menda besaQ gedabak ni la mesin mencetak diket dulu-dulu.. whoaa.. besaQ ny..
(diguna dari tahun 1940 hingga lewat 1990)


masa tahun 1940 smpai 1980an, menda besaQ gedabak ni la digunakan sebagai alat pemotong besi.


alat peralatan Teknologi maklumat
(dari tahun 1980 hingga 2000)


nama dia "shunt signal". berfungsi macam lampu isyarat. Merah tanda berhenti, ijau tanda jalan. menariknya menda alah ni da ada sejak 1920an, dan masih digunakan hu


Plet Hydraulic Jack, yang digunakan semenjak 1950an smpai la ke 1980an.


ta tulih plak la menatang ni nama apa.. tapi aku pasti, guna dia nak ubah laluan landasan ketapi tuh.. yeshh.. :p


kotak pirate of the keretapian. kotak peralatan yang digunakan di bengkel ketapi di Sentul dalam tahun 1960an.


kalau nak tau, pakcik ni la orang Mesia pertama yang jadi pengurus stesen ketapi ni.. dolu2 kan, suma pakcik omputih ja.. ni pakcik melayu pertama n orang Mesia pertama.. bangga cheQ.. :p


ni kusi driver ketapi.. mula guna masa tahun 1995


ni Model Railcar yang dihadiahkan oleh pengilang sekitar tahun 1970.


Model gerabak klas 1 (satu) yang dibina pada tahun 1935. Gerabak jenis ini digunakan dari tahun 1934 hingga lewat 1970an.

huuu.. banyak sungguh la.. udah la tu kot.. sebenarnya ada banyak lagi la kat sana.. p la tengok.. syok jugak kan.. lawatan bersejarah.. ta rugi apa-apa, ilmu tu..
Lokasi :: Stesen Keretapi Kuala Lumpur.


Sunday, 30 January 2011

Aku dan Makanan

makanan, aku dan fasa-fasa hidup

Aku n mknn. Fasa mcari. Zaman ni seronok. Pantang tau kat mana ada makanan, yang sedap. Cari sokmo, atau tak pun, di mana ada makanan, di sana ada aku.. Zaman berkenyang2.. Besh betoi time ni, mana ada event, di sana jumpa aku.. Makan.. Makan.. Makan..


fasa kedua, fasa murah rezeki. Time ni kan.. Ada saja la yang dihidang tu.. Macam2 ada.. Jenuh nak pilih nak makan mana satu . Sedap semua.. Time ni memang seronok la.. Makanan banyak, pilih sahaja yang mana mau,.mana sedap, layan aa.. mana kureng sedap tu.. rasa sikit-sikit la.. pastu kalo da tabesh.. cari makanan lain la..zaman ni diibaratkan macam ni la. tingin nak makan megi, tapi kat dalam amari tu, ada megi slurpp, ada megi goreng, megi betul2 how-liaoo, pastu bihun fama, banyak sungguh la.. nak, amek tindakan, pastu da leh makan mana-mana saja.. pilih saja..


Fasa ketiga ni, zaman makanan favourite, zaman ni.. Berulang-ulang menelan menda sama, ta plak la rasa jemu, ta penah fikir tentang bosan, yang tau sedap.. Aku layan ja.. Smpai la tiba masa nya, makanan ni da tamat tempoh, rasa pun da ta macam dulu, sedap nya pun da tiada. TawaQ hebiaQ aihh, masin terok2.. Da taleh nak layan da mknn ni.. Teruk.. Jadi aku pun rentikan la dari memakannya..diibaratkan, hari2 makan nasi goreng udang kat restoran favourite, sedap sampai la time tukang masak da tukaQ, masakan sucks.. trus da ta p makan kat sana..


Kemudian tiba plak fasa tidak berminat untuk makan. time ni, makanan dihidang, dah didepan mata, tapi lidah tidak teringin makan, nak menyentuh pun tidak, Mai dah zaman memilih. Nampak dah sedap dah, tapi tak berkenan, ada saja la kekurangan pada makanan ni. Dari segi susun atur, turun ke rupa paras ny, ada saja la tak berkenan, last2 asal makanan jadi alasan. "i nak masakan utara ya, lain tanak la.. Kalau sedap,i Susah nak dapat nanti.. Jenuh nak mencari.. Jauh dan menyusahkan.."


di masa hadapan, tatau la. Ta berani nak kata.. Ingat2 macam ni la.. Mana dah terhidang.. Santap ja la.. Appearance tak menarik ka. Tak sedap ka.. Kemudian cerita la.. Cerita sekarang, set dalam palotak, nampak sedap, rasa pun sedap la.. Layann.. Zasss.. :p


Atas moto : Perjalanan UTM ke rumah : 15:02pm

Saturday, 29 January 2011

Jawap Komen



Atas permintaan seseorang, saya dengan ini menjawap komen ni setelah di-copy-paste kat post saya..

Komen saya : alhamdulillah.. baguslah kalau insaf.. beringatlah.. jgn jadi isteri yang boleh buat suami kamu masuk neraka, nampak kecil hal aurat bagi kamu, tapi tau tidak sehelai rambut tu, apa balasannya di sana, bygkan la berapa banyak "saham" suami kamu dapat.? fikir-fikirkanlah.. ;)

Friday, 28 January 2011

40 Hadis Akhir Zaman

Kuliah Maghrib Surau Ar-Razi - 28-Jan-2011

Dari Buku 40 Hadis Akhir Zaman.

Hadis ke 2 - mengenai kenapa Islam menjadi sasaran kemusnahan. dan mengenai ujian ALLAH yang turun sekiranya tiada orang yang mencegah kepada kemungkaran.

walaupun satu tempat tu ada orang soleh yang mencegah kemungkaran, tapi sekiranya ada banyak kejahatan, kemaksiatan, kemungkaran, maka akan berlakulah musibah atau kebinasaan. contohnya adalah tsunami yang berlaku, semua mati kan, dan bercampur antara orang-orang yang berbuat kemungkaran dan yang tidak, tapi apabila satu hari nanti, dibangunkan orang-orang ini di akhirat, maka masing-masing akan dibangkitkan mengikut amal masing-masing, sekiranya ketika mati tu tidak berbuat maksiat, akan tetapi masa mati terkena musibah dek kerana lalu dikawasan berkenaan, maka akan dilepaskan pada hari berkenaan.

sekiranya kita terlihat kepada kemungkaran, cegahlah, seperti kata Nabi Muhammad SAW :
"sesiapa yang melihat maksiat, hendaklah mencegah dengan tangan (yakni kata Ulama' adalah dengan kuasa), dan jika tidak mampu, dengan lidah (tegur dia, sekiranya tidak membahayakan, atau memudaratkan), dan dengan hati (iaitu selemah-lemah iman)."

kesimpulan dia, sapa yang redha dengan perkara maksiat, maka mereka termasuk dalam kemaksiatan itu.

Hadis ke 3 : Seluruh Dunia datang mengerumuni dunia Islam.

Dari Nabi Muhammad SAW :
"hampir tiba satu masa dimana semua bangsa seluruh dunia mengerumuni kamu sepertimana orang yang nak makan mengerumuni hidangan. "

maksud nya, orang Islam dikerumuni macam makanan yang dihidang dan orang berebut nak makan. dan dari konteks sebenar, apa yang terjadi sekarang, Umat-umat islam ditindas dan diserang, dzalimi dan dijajah oleh kuasa-kuasa luar.

kemudian para sahabat bertanya,
"Adakah kerana kami sedikit, yang mai nak serang dan jajah kami itu? "

Rasulullah menjawap :
"bahkan kamu ramai ketika itu, akan tetapi kamu tu seperti buih, seperti buih yang dibawa oleh arus"

cuba kita tengok buih, nampak bulat kan? tapi didalam nya kosong cuba kita cucuk plak dia dengan jari, automatik akan pecah kan? jika tidak dipecahkan pun, lama kelamaan dia akan pecah sendiri, tak begitu? inilah maksud Nabi Muhammad, pendirian umatnya ketika itu adalah seperti buih, iaitu hanyut seperti buih.

lihat kepada keliling kita, apa yang dah kita terpengaruh dengan "senjata-senjata" ciptaan kafir laknatullah ini, paling mudah, lihatlah Malaysian Idol, black metal, hip hop, rap, dan sebagainya, seakan semua ini datang dengan mengikut trend zaman semasanya.. inilah dia yang dikatakan oleh Rasulullah, kita hanyut dengan perkara berkenaan. kata Rasulullah lagi, dan kamu itu akan mengikur jejak langkah sejengkal demi sejengkal, selangkah demi selangkah.

menurut statistik semasa, kalau tidak silap umat Islam ketika ini berjumlah 1oB orang, tapi apa maknanya semua ini sekiranya seperti buih?? dan hasil dari kelemahan ini, kemudian ALLAH akan cabut pula rasa gerun dari hati musuh-musuh kamu, kemudian ALLAH letakkan kedalam hati penyakit Al-Wahan.

sahabat bertanya lagi.
"penyakit apakah itu wahai Rasulullah,.? "

Jawap Rasulullah :
"inilah dia penyakit Cintakan Dunia dan takut akan kematian"

pada ketika perkara ini berlaku, orang kafir sudah tidak takut lagi kepada orang Islam, sebagaimana Parsi dan Rome takutkan pemerintahan dizaman kerajaan Islam satu ketika dulu, dalam kita sedar atau tidak , sebenarnya orang kafir ini sangat takutkan kepada kebangkitan umat Islam, ini kerana ALLAH ada berjanji, akan diberikan kejayaan kepada golongan yang beriman, beramal soleh, yang berpegang teguh kepada Islam.

maka dengan itu, wajarlah kita menjauhi penyakit cinta kepada dunia yang mana adalah kepala kepada semua kerosakan, dan penyakit takut mati yang berpunca dari kerana merasakan tidak cukup amal didalam diri. yang sebenarnya, ALLAH sengaja menghiaskan kepada orang-orang kafir tentang kemanisan dan keindahan dunia ini, akan tetapi sekiranya kita "sihat" dari penyakit ini, pasti kita akan sedar akan kebesaran mengingati dan memperingati hal-hal mati itu, lebih besar dan lebih nikmat dari terlalu leka dengan keindahan dunia ini. samalah kita berdoa agar ALLAH turunkan kejayaan kepada para muslimin dan diberikan kita kejayaan didunia dan diakhirat.

"Wahai orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada ALLAH dan perhatikan apa yang kamu siapkan dalam diri kamu"

wallahualam.
semoga mendapat manfaat.

;)

Al-Kuliyyah :: Kahwin Awal

Al kuliyyah edisi 28-Jan-2011.
tajuk hari ni adalah kahwin awal.
kata ustaz, yang penting adalah niat tu..
napa nak kahwin awal? nak meramaikan umat ka, nak kasi sah ka.. apa ka..
kata ustaz, kalau niat tak jelas, ta lama la..
terbaik kata ustaz adalah niat la nak bersama kerana ALLAH, nak meramaikan umat, nak sahkan hubungan cinta tu agar benar-benar atas landasan Islam.dan dibenarkan. maksudnya menghalalkan hubungan cinta la..

Ustaz menegaskan tentang Mas Kahwin, yang mana adalah Kewajipan dan sebagai janji antara lelaki kepada perempuan. kata ustaz, kalau kata la Mas kahwin ni tak di bayar, i mean hutang la, dan suami mati dan sekiranya tidak dibayar oleh ahli keluarga, akan dituntut hingga ke akhirat kerana ianya adalah janji. Mas Kahwin ni semacam bayaran la untuk menghalalkan hubungan kelamin antara Suami dan Isteri.

Ustaz kata, tak salah sekiranya family yang senang, nak menanggung perkahwinan anak-anak, apa salahnya kan, duit banyak kan.. tu la antaranya yang dikongsi oleh Ustaz tadi. rugi plak rasanya buka lewat. hihi..

pendapat sendiri sebenarnya tak salah nak kahwin awal ni, tuntutan apa perkahwinan ni.. sebab tu saya suka lawan cakap ng orang yang menentang kawin awal ni.. alasan depa langsung tak diterima, tapi macam kata ustaz kan, nak kasi kahwin pun tengok jugak la, leh ka laki tu nak bela anak depa, da kerja ka, kalau da kerja pa suma, tadak alasan nak bantah kan? saya setuju sangat.. hihi.. mungkin sebab pernah duduk dalam situasi ni kan dulu, walaupun suma da berakhir lama, tapi masih dengan pendirian saya.. apa pun, yang terbaik tu datang dari ALLAH, kita ni cuma merancang kan. yang menentukan adalah DIA.

;)

Khutbah Jumaat :: Orang Paling Cerdik

Orang yang paling cerdik adalah orang yang paling banyak mengingati mati. dan ada banyak bekalan.

mari sama-sama kita jadikan dunia yang sementara sebagai tangga untuk mencapai kejayaan sebagai warganegara akhirat di dunia akhir lagi kekal kita iaitu akhirat ALLAH. dengan memanfaatkan tiap saat hidup untuk tunduk dan patuh kepada perintah dan meninggalkan larangannya.

ketika kita mula melangkah ke alam barzakh, ada tiga perkara yang akan datang bersama dengan kita, itulah dia Anak Beranak kita, kemudian Harta benda kita, dan akhir sekalilah amalan kita. namun setelah selesai kita ditaklinkan, 2 (dua) yang berkenaan akan meninggalkan kita itulah dia 1 . ahli keluarga kita, anak-anak menjadi anak anak tiri orang lain, isteri akan tinggal dan menjadi isteri orang lain, 2.harta pula pergi meninggalkan kita, dan diwarisi kepada anak-anak, kaum-kaum kerabat, atau menjadi milik orang lain, akan tetapi, yang kekal tinggal bersama kita itulah dia 3. amalan-amalan yang telah dikerjakan oleh kita sepanjang kita hidup di muka bumi.

kta Nabi Muhammad SAW, tiada satupun yang akn kekal dan tiada satupun yang akan terkecuali dari mati, sedang Nabi Muhammad sendiri pun meninggal, inikan pula kita, cuma persoalannya bilakah akan tiba masa ini, dan dimanakah kita ketika itu? mahukah kita mati dalam keadaan berdosa, dan pergi diibaratkan kosong tanpa isi, sekirannya kita terus terusan menunggu dan menunggu masa-masa sesuai (kononnya) untuk kembali kejalan NYA.

ALLAH berkata, akan diuji kita ini di dunia dan DIA nak lihat siapa kita di dunia ini, sama ada menjadi orang baik atau pun orang yang jahat. sama ada kita mengerjakan perkara-perkara yang baik atau berbuat perkara yang tidak baik.

berterima kasih dan bersyukurlah kita kepada NYA, kerana diberikan kita nikmat tanpa kita minta pn, diizinkan kita bernafas, diberikan pula kita makan dan minum (rezeki) tanpa dia minta pun balasan. sama-samalah kita menjunjung tinggi pemberian NYA tu dan bersama-sama taat kepadaNYA. semoga menjadi hamba-hamba soleh dan solehah di muka bumi NYA ni.

amin yarabbal alamin

Jumaat

kembali dengan idung yang merah,berhingus plak tu..
ditambah plak dengan mata yang merah..
seingat saya tadi, jiran di sebelah saya menyedari apa yang berlaku..
masa saya berdoa tadi, tetiba rasa jiran di sebelah tu mengusap2 lengan kanan saya seperti menenangkan saya..
seriously saya tidak tahu apa yang jadi tadi..
cuma mungkin sedikit muhasabah ketika khatib sedang berkhutbah, sambil tangan menaip isi-sisi khutbah, hati tersentuh dan mula turun setitis demi setitis keinsafan didalam hati..
dan sebaik bermula takbiratul ihram, dia tak berhenti-henti sehinggalah salam dan doa, dan saya berhenti sekejap selepas "ditenangkan" untuk membersihkan kesan-kesan agar tidak dilihat orang.

ya ALLAH, rupanya kau sedang tunjukkan sesuatu kepadaku..
apa mahuku, mana arah tujuku,
pohonku, kau ampunkanlah dosa aku, dosa kedua ibu bapaku, dosa adik beradikku, dosa ahli-ahli keluargaku, kaum-kaum kerabatku, sahabat2ku dan juga dosa semua umat-umat mu.
izinkan aku mendapat petunjukmu, mana arah ku, tujuanku, mana perjalananku, apa patut aku lakukan sekarang.. benar-benar mahukan izinmu untuk arah tujuku selepas ini..

ya ALLAH, janganlah kau "hilangkan" lagi nikmat pemberianmu ini, aku sangat bergembira dengannya, kerana tiap kali selesai, hati tenang sekali, bantulah aku, berikan aku kekuatan untuk memperkasakan diri dalam menghadapai hari matiku, berikan aku kekuatan dalam proses aku membina diri, dalam menghadapi hari-hari akhirku, kau tiupkan jugalah "Nur" kedalam hati aku, kedua ibu bapaku, adik2ku, ahli2 keluargaku, sahabat2ku, agar kami sama-sama dapat benar-beanr kembali ke jalan yang kau redhai..

bantulah kami dalam memperingatimu, kau kuatkanlah hati kami kepada perkara-perkara yang disukaimu, dan mantapkan iman kami supaya kami membenci perkara-perkara yang kau benci, jauhkanlah kami dari perkara-perkara lagha yang boleh membuat kami leka dari mengingatimu.

Amin yarabbal alamin.

Rahsia tarikh Lahir

baru sudah solat.
sebenarnya saya baru sampai umah.
dari satu perjumpaan tadi.
rasa sudah ditakdirkan kan? apa yang saya buat tadi.
sebenarnya ALLAH sedang aturkan sesuatu dalam hidup saya sekarang..
saya pun belum buat keputusan, cuma berdoa agar ALLAH tunjukkan jalan mana harus saya tuju. adakah teruskan dengan perjalanan sekarang, atau teruskan jalan sekarang dengan tambahan isi dari perjalanan saya hari ni..
apa pun, dari apa yang jadi tadi, bukan percaya sepenuhnya, tetapi apa dari penceritaan tadi,
ada benarnya. saya seorang familyman, pentingkan keluarga sesangat, kemudian saya ini seorang yang sedikit boros dalam perbelanjaan, saya banyak berfikir, terlalu banyak berfikir sebenarnya, kemudian saya cepat belajar, tapi mudah bosan, kalau buat perkara rutin dalam jangka masa lama, jadi saya perlukan sesuatu yang baru, iaitu belajar perkara baru supaya tak bosan dan perlu pelbagaikan apa yang saya buat untuk tak bosan, dirungkai kan lagi, saya suka brjalan, ta suka dok tempat sama lama-lama. lagi, saya berjaya jika saya keluar dari tempat saya.

lagi yang rasa syok plak, elemen saya menyatakan saya ada penarik dan minded saya sesuai untuk berniaga, lagi tentang cermin 9 dan saya sebenarnya berada dalam elemen yang bagus sebenarnya. katanya, jika betul saya manfaatkan kelebihan-kelebihan saya tu, tak mustahil dalam masa setahun boleh berjaya seperti yang saya tetapkan "goal setting" saya tu.

cuma katanya, saya da masuk, saya patut belajar untuk mengawal cash flow saya tu, dan cara gunakan pelaris saya tu untuk berjaya dan berniaga.

woww.. sebenarnya apa katanya tu benar juga, diikutkan, kelebihan tu ada, cuma sendiri yang tidak mahu gunakan, dan sedikit negative tu perlu saya buang, belajar untuk berkata YA, AKAN BUAT, bukan "nak cuba", "tengok la dulu".

Thursday, 27 January 2011

Teman Pendekar Helang Sakti

sedang melayari internet..
tetiba plak ati teringat dekat komik pojaan masa zaman sekolah dulu, Teman Pendekat Helang Sakti,. masa zaman ni, komik ni memang favourite aa.. ta beli pn masa ni, sebab beli komik len, tapi selalu pinjam dekat seorang sahabat, enchik Suhail.
Memang layan abeh la komik ni.. suma ada dalam ni.. Hero yang besh, Heroin y comel tahap Emma Watson, jurus-jurus superpower, adegan-adegan lawan yang masyukk juga ada la cket adegan cintan cintun.. pendek cita full set suma ada la..
pastu ingat lagi pernah dulu berazam nak kumpul komik ni dari episode 1 sampai la ke episode akhir. sekarang baru ingat balik, tapi kat mana ya nak cari? nak cari yang physical la.. yang sebenar-benar komik yang leh pegang, selak-selak page by page,hihi..

tapi persoalannya. ada ka orang yang juai ya? tetttt~~
sapa-sapa tau?

Wednesday, 26 January 2011

Mood :: Satu sampai Tujuh

mengantuk~ smpaikan info apa team bagi kat site aku leh misscomm

perut tak rasa lapaQ~ walau sehari tahan ng roti telur pagi tadi, n maghrib tibai biskut ja

buhsan ~~ sebab tatau nak buat apa.

tadak mood~ sebab tu tadak idea nak study

sunyi~sebab tadak orang nak teman

menyampah~ sebab tengok orang-orang-orang dalam FB ni

geram ~dekat orang-orang-orang dalam ni

sakit hati~sebab kawan kawan kawan dalam ni

tindakan~wat bodo ja dekat orang-orang-orang ni

hati~*tadak perasaan*

first~nak hilang sangat kan? dipersilakan.
dua~arap maklum ya, saya malas nak melayan

tiga~tanak tego kan? igt aku nak mula ka?

4th~bz sungguh aihh

lima~tamo sudah.

enam n tujuh~ malas nak ingat

lain-lain~dah tanak fikir dah

last~nak tdo la.

harap~esok ok lah..

Amoi

heyyy.. tonight is so specialll..
hahahaha.. ta sangka la..
berjumpa jugak itu olang..
sula lama talak jumpe..
itu amoi yang comel..
whaaaaa.. manyak lindu wohhh..
trus add..
now tunggu itu olang approve la..

**wink3**


dia memang sangat comel kan? ahhaha..

Alam :: Burung Cenderawasih

10 burung Cendrawasih terindah didunia...

Di Indonesia mereka menyebutnya dengan burung cendrawasih. Bercirikan dengan warna yang cantik dan cerah, bulu berwarna kuning, biru, merah, dan hijau. Dengan warna-warna yang demikian mereka menjadi burung paling indah dan menarik di dunia, sehingga disebut sebagai burung dari surga.

Burung cendrawasih banyak ditemukan di Papua atau Papua Nugini dan pulau-pulau sekitarnya, termasuk juga Australia Timur. Sayangnya keberadaan burung ini semakin berkurang seiring dengan banyaknya pemburu liar yang tidak bertanggung jawab.

1. Lesser bird of paradise (Paradisaea minor)



The Lesser bird of paradise dikenal dengan nama Cendrawasih kuning kecil. Burung ini berukuran sedang dengan panjang sekitar 32 cm, berwarna merah-coklat dengan mahkota kuning dan punggung atas kuning kecoklatan.

Burung jantan memiliki tenggorokan berwarna zamrud-hijau tua, sepasang ekor panjang dan dihiasi dengan bulu hiasan sayap yang berwarna kuning di daerah pangkal berwarna putih di daerah luarnya.

Burung betina berukuran lebih kecil dari burung jantan, memiliki kepala berwarna coklat tua, dada berwarna putih dan tanpa dihiasi bulu-bulu hiasan. Daerah penyabaranya meliputi seluruh hutan bagian utara Papua Nugini, dan pulau-pulau di dekat Misool dan Yapen.


2. Raggiana bird of paradise (Paradisaea Raggiana)


The Raggiana bird of paradise dikenal juga dengan nama Count Raggi’s bird of paradise. Burung ini juga yang paling dikenal sebagai burung Cendrawasih. Habitat burung ini terdistribusi secara luas di Pulau Irian selatan dan timur laut.

Memiliki panjang 34 cm panjang, berwarna merah-coklat keabu-abuan, iris kuning dan kaki berwarna cokelat keabu-abuan. Burung jantan memiliki mahkota kuning, tenggorokan zamrud-hijau tua dan kerah kuning di antara tenggorokan.

Warna bulu sayap bervariasi dari merah ke jingga tergantung subspesies. Burung betina berukuran lebih kecil dari burung jantan, dengan muka berwarna coklat dan tidak punya bulu-bulu hiasan.


3. Astrapia Ribbon-tailed (Astrapia mayeri)


Ini adalah salah satu burung cendrawasih yang paling spektakuler. Namanya Astrapia Ribbon-tailed dan memiliki bulu ekor terpanjang dalam kaitannya dengan ukuran tubuh, panjangnya mencapai lebih dari tiga kali panjang tubuhnya.

Panjang burung dewasa mencapai 32 cm dengan ekor burung jantan yang bisa mencapai 1 meter. Burung jantan memiliki warna hitam dan hijau zaitun sedangkan burung betina berwana coklat. Burung jantan memilki ekor panjang berbentuk pita berwarna putih. Daerah penyebarannya ada di bagian tengah Pulau Irian.


4. Blue bird of paradise (Paradisaea rudolphi)

Burung ini berukuran sekitar 30 cm, berwarna hitam, iris warna coklat gelap, kaki abu-abu. Burung jantan dihiasi dengan bulu sayap dengan dominasi warna ungu biru. Sehingga disebut juga dengan Cendrawasih Biru.

Blue Bird of Paradise adalah burung endemik Papua Nugini. Daerah penyebarannya meliputi pegunungan tenggara Papua Nugini.


5. Riflebird Paradise (Ptiloris paradiseus)

Kalau anda pernah melihat film Planet Earth, maka anda akan melihat burung ini. Burung ini memiliki panjang sekitar 30 cm dengan burung jantan berwarna hitam dengan warna-warni mahkota biru kehijauan, kaki hitam, iris coklat gelap dan mulut kuning

Burung betina jenis ini berwarna coklat zaitun. Merupakan endemik di Australia timur, Riflebird juga tersebar di hutan hujan di New South Wales dan pusat Queensland. Burung jantan dapat mengembangkan sayapnya dan memamerkannya seraya bergerak ke kanan dan ke kiri di hadapan burung betina untuk memikat mereka.


6. Red bird of paradise (Paradisaea rubra)


Kita menamakannya Cendrawasih Merah, panjang sekitar 33cm berwarna kuning dan coklat, serta berparuh kuning. Burung jantan dewasa bisa mencapai 72cm termasuk bulu-bulu hiasannya yang berwarna merah darah dengan ujung berwarna putih pada bagian sisi perutnya.

Bulu muka berwarna hijau zamrud gelap dan di ekornya terdapat dua buah tali yang panjang berbentuk pilin ganda berwarna hitam. Burung betina berukuran lebih kecil dari burung jantan, dengan muka berwarna coklat tua dan tidak punya bulu-bulu hiasan.

Merupakan endemik dari Indonesia, Cendrawasih Merah hanya ditemukan di hutan dataran rendah pada pulau Waigeo dan Batanta di kabupaten Raja Ampat, provinsi Irian Jaya Barat.


7. Lawes’s Parotia (Parotia Lawesii)

Parotia lawesii berukuran sedang sampai dengan 27 cm. Daerah penyebarannya meliputi hutan pegunungan di tenggara dan timur Papua Nugini. Burung jantan memiliki warna hitam dengan kening putih, warna-warni tengkuk biru ungu dan emas bulu dada hijau.

Dihiasi dengan tiga kawat hias kepala dari belakang setiap mata dan memanjang mengapit bulu yang berwarna hitam. Burung betina berwarna coklat dengan kepala burung gelap, iris kuning dan gelap.


8. King of Saxony bird of paradise (Pteridophora alberti)


King of Saxonyi adalah sejenis burung pengicau berukuran kecil, dengan panjang sekitar 22cm. Burung jantan dewasa mempunyai bulu berwarna hitam dan kuning tua, dikepalanya terdapat dua helai bulu kawat bersisik biru-langit mengkilap seperti panji yang panjangnya mencapai 40cm dan dapat ditegakkan pada waktu memikat betina.

Oleh karenanya burung ini dimakan Cendrawasih Panji. Bulu mantel dan punggung tumbuh memanjang berbentuk tudung berwarna hitam. Iris mata berwarna coklat tua, kaki berwarna abu-abu kecoklatan dan paruh berwarna hitam dengan bagian dalam mulut berwarna hijau laut.

Burung betina berwarna abu-abu kecoklatan dengan garis-garis dan bintik gelap. Betina berukuran lebih kecil dari burung jantan dan tanpa dihiasi mantel atau bulu kawat hiasan. Daerah penyebarannya ada di hutan pegunungan pulau Irian.


9. Wilson’s Bird of Paradise (Cicinnurus respublica)




Wilson’s Bird of Paradise berukuran lumayan kecil sampai dengan 21 cm. Burung jantan adalah berwarna merah dan hitam dengan jubah kuning di leher, mulut hijau muda, kaki biru dan dua bulu ekor berwarna ungu yang melengkung.

Semetara itu betina berwarna kecoklatan dengan mahkota biru. Merupakan endemik Indonesia, dengan daerah penyebaran di bukit dan hutan hujan dataran rendah Kepulauan Waigeo dan Batanta dari Papua Barat.


10. Princess Stephanie’s Astrapia (Astrapia stephaniae)



Stephanie Astrapia berukuran sekitar 37 cm, burung ini berwarna hitam dengan warna-warni kepala biru-hijau dan ungu, disamping itu memiliki bulu ekor panjang hitam keungunan. Burung betinanya berwarna coklat gelap dengan kepala hitam kebiruan. Habitat aslinya ada di pegunungan di pusat dan timur Papua Nugini.

Note ::
sebelum ni.. hanya mendengar sahaja mengenai burung cenderawasih ni..
ada la satu lagu tu dari seorang sahabat yang mendengar.. sayu benar bunyinya lagu tu..
hari ni berkesempatan untk melihat sendiri keindahan burung ni..
cantik sangat.. terpegun saya tengok.. indah benar ciptaan ALLAH ni kan..
benarlah kata DIA, apabila kita melihat Alam, kita pasti akn sedar betapa Maha Kuasa nya DIA yang Maha Menjadikan, betapa Maha Bijaksana nya DIA yang menjadikan alam yang serba indah ni.. kan?

Credit to : http://www.layanzz.com

terfikir tak?

Kenapa hari ini kita berjaya?
jawapan dia sebab ALLAH izin kita berjaya, kerana dah sampai masa kejayaan tu kita capai, itupun setelah kita berusaha, kesabaran yang dah kita curah sepanjang masa sebelum kita perolehinya. setelah kita selesai menghadapi getir, pastu kena sabar, terus usaha, kemudian redha dan tawakal. setelah cukup tempoh masanya.. tibalah kejayaan tu.

apa dia kejayaan tu?
kejayaan tu adalah satu bentuk "hadiah" atau juga satu "ujian" buat kita. apa maksud dua perkara ni? hadiah tu adalah hasil dari titik peluh kita seperti kata saya diatas tu, iaitu perit, jerih perih kita, hasil kesabaran kita, hasil gigihnya usaha kita. jadi akhir sekali diberikan la kepada kita kejayaan tu. Ujian pula adalah ALLAH nak lihat, sejauh mana kita manfaatkan kejayaan yang dah dia beri kepada kita tu. sama ada kita manfaatkan untuk lebih mendekatiNYA atau kita plak dah tersasar, atau sedikit lari dari landasan perjalanan yang disukainya.

apa pula tindakan kita selepas itu?
langkah seterusnya adalah, bersyukur, sebab kejayaan tu akhirnya menjadi milik kita. bila kita makin tunduk atas apa y diperoleh..tuhan makin mmberi..sbaliknya jika kejayaan diperoleh kita smkin alpa...maka....Allah tarik semula pd bila2 ms shj..spt y saya katakan kjayaan itu sbg ujian..tiada perkataan lebih tinggi apabila peroleh kjayaan mlainkan ALHAMDULILLAH... MENANGISI DAN MENSYUKURI apa kurniaan Allah SWT.

Mari muhasabah,
di mana kita, setelah dikurniakan kejayaan ini, adakah kita makin bersyukur dan makin hebat amal mendekatinya, atau kita leka dan lalai dengan kejayaan yang diberikan tu? adakah dengan sedikit kekayaan tu, kita makin kedekut, atau makin murah hati memberikan.. adakah kita makin tunduk atau kita makin mendongak sombong di muka bumi NYA ini? sama-sama kita renungkan. semoga mendapat manfaat.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA