Followers

Monday, 2 January 2012

Kecil yang besar kesannya

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada y membaca.

Seminggu yang sungguh pack untuk Nadh. Hari ini duduk berehat dirumah plak, sebab hari ni dah nk balik kL. Habis seminggu dengan tugasan, tapi ending terbaik, sebab dihabiskan bersama Mama n adik-adik. Itupun selepas postpone program bersama rakan-rakan. *maaf ya kawan2

Cerita kat tv pagi ni ada dia share suasana di pasar malam selepas aktiviti jual beli berlangsung. Banyak sangat plastik-plastik sampah. Boleh nampak la, nk myapu tu mau jugak berjamjam baru selesai. Bila tengok balik situasi tu, Nadh rujuk balik keadaan yang hampir sama ditempat Nadh ni lepas habis sale nk raya tetiap tahun.

Muncul persoalan dalam diri ni.
"kenapa macam tu?"

Bila tengok tu kan, Nadh rasa fail la masyarakat Malaysia ni. Betul Nadh kata, bila hal macam ni Nadh terus ckp dalam ati, "this is Malaysian, masyarakat 'konon' maju tapi kehilangan etika n xdak otak!"

Kasar kan? Tapi hakikatnya memang! Ada ka 'maju' klu kebersihan tu dah entah ke mana? Boleh plak tinggai sampah kat jalan macam tu aja. Padahal kalau setiap orang ambil peranan masing-masing dengan 1 orang 1 sampah 1 langkah iaitu kita punya sampah kita sendiri simpan dan buang ditempat sepatutnya, mesti xkan jadi kotor macam tu kan?

Sama juga dijalan raya, hal sekecil berfikir ni klu diaplikasikan dalam diri x mungkin akn ada yang menggunakan lorong kecemasan untuk 'cepat', sedang dia pun tahu. Tak ada yang nk sampai lmbat kedestinasi. Tu satu, lagi fikir bila dok berhenti TENGOK kemalangan kt jalan n buat jalan sesak yang tak sepatutnya.

Dua contoh, tapi sangat besar pengertiannya dan walau sedikit ja (iaitu dua) yakin pasti kesimpulan Nadh adalah KITA SEBENARNYA TAK MAJU PUN!!!
Published with Blogger-droid v1.7.4

6 comments:

AmirFX said...

Kesedaran belum wujud lagi... Mungkin dah berlonggok sampah dan mayat tepi jalan baru orang nak sedar... huhu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

betul tu nadh..org kita tak pentingkan kebersihan.dr ampah sampai ke tandas.klu kata pengotor marah!

Ain Dzaya said...

malaysia takkan maju selagi mentaliti masyarakat malaysia tak maju..

aimie amalina said...

maju hanya pada luar sahaja
yg dalam?
kui2kui2

Iffah Afeefah said...

mmg tak maju pon

otak makin mundur

deen azmee said...

harap dari segi pembangunan ja maju.. tapi pemikiran masih di tahap kelas ketiga.. ni la rakyat kita..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA