Followers

Wednesday, 14 March 2012

Cobaan 1 2 3 | Kerapu Masak Stim

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Kemarin sehari je Nadh duduk dekat rumah paginya. Malam sebelumnya pergi pasar malam, beli ikan. Pastu terjumpa plak ikan kerapu. Dah lama betul ngidam nak makan masak stim , so semalam Nadh gagahkan diri gak la buat kerapu masak stim ni.

Kerapu Masak Stim

Bahan-Bahan
Ikan kerapu (Nadh guna 3 ekor)
Halia (potong panjang kecik-kecik)
Serai (potong bulat-bulat)
Bawang putih (potong bulat-bulat)
Bawang besar (potong bulat-bulat)
Asam limau (beberapa biji, perahkan air limau untuk jus dia)
Tomato
Asam Boi
Daun Sup
Cabai melaka


Cara-caranya
1. Mula sekali panaskan periuk kukus. Lepas tu letak sikit air dalam talam kueh tu, pastu letak air sikit, masukkan halia, serai, bwang putih, bawang besar , cabai melaka yang dah dipotong tadi.
2. Tutup penutup periuk dan biarkan air tu masak sikit. Lepas tu masukkan ikan dalam tu.
3. Biarkan ikan terus masak. Sila kalih ikan ye, supaya kedua belah masak. pastu bila tengok air tu da mendidih kan, masukkan jus asam limau tadi, lepas tu tauk skali asam boi tu. Biarkan seketika. Then masukkan tomato yang dah dipotong tadi.
4. Agak da ok, tutup api dan siap untuk dihidang.


Untuk lagi feel sediakan :

Cabai melaka 10 bijik
1-2 ulas bawang putih
Kicap
--> tumbuk cabai dengan bawang putih, letak kicap. Cicah ja. Slurpppppp~~

Selamat mencobaa~~ 

10 comments:

Anum said...

jom cuba

Rozuan Ismail said...

jimat masak sendiri.kalau kat kedai,mahal sgt.

kiera'sakura said...

kalau dulu saya xtau cabai melaka tue sebenarnya cabai burung.. dlu ingt cabai melaka tue capsicum... hihihi :p

fRaMe+LenSeS said...

Anum :: coba jum coba. :D

Wan :: agak aa. masak sndiri murah kan? eheheh :D

Kiera :: skg dah tau kan? lalaalla~~

fRaMe+LenSeS said...

Kiera :: cabai benggala la capsicum tu. :D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

siap ada asam boi tu..pasti menyerlah rasanya

fRaMe+LenSeS said...

Kak Lydia :: ya la kot. ehehe. :P

Iffah Afeefah said...

jiran ai mmg rajin masak

lau kak ipar majuk mskla sndri

untng pe

Nong Andy said...

nak order kerapu masak stim satu :)

fRaMe+LenSeS said...

Iffah :: aah kan. ye tak ye jugak. ehehe

Kak Mimie :: ehehe. mai2. .:P

Buta+Pekak+Bisu=CINTA