Followers

Friday, 18 May 2012

Cerpen | Keabadian Cinta

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

"up to you ibu, Akish ikut aja. No matter what i say, n decline, you have already decided right? "

"kenapa Akish cakap macam ni?"

"whatever ok ibu, i think the discussion ends here."

Menangis si ibu. Berat menerima hakikat bahawa pandangannya di terima sepi oleh buah hati tersayang. Sedang apa yang dipilihnya merupakan amanat Arwah Azman, yang menginginkan anakanda mereka disatukan dengan Aqila Qaisara, puteri tunggal Amirul, sahabat mereka yang sudah lama berkenalan, semenjak dari zaman sekolah lagi. Pilihan mereka dirasakan tepat, dibandingkan dengan apa yang dipilih Akish kala ini, yang hampir 100% beza dengan pilihan mereka.

*******

"aku terima nikahnya Aqila Qaisara binti Amirul Rahman dengan mas kahwinnya RM1000 "

Sah sudah ikatan yang sudah lama diidamkan, yang menyatukan dua keluarga yang sudah lama berhubungan. Bagi mereka inilah yang terbaik. Semuanya merafakkan rasa syukur pada ALLAH, berterima kasih atas qada dan qadarnya.

Bagi Akish,bermula sudah ujian dalam hidupnya. Sesuatu yang sudah terlalu lama ditolak, namun akhirnya akur.

*******

Setelah sebulan berlalu. Hubungan suami isteri yang terpaut tanpa cinta kekal kaku, sepi, sejuk tanpa ada usaha menghangatkannya.

"Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam abang. Mari Qila ambilkan beg abang tu. Mesti penat kan, outstation kat luar selama lima hari. "

"Tolonglah okay. Kau jangan nak memandai mandai berabang dengan aku boleh tak? Geli lah. "

"Tapi Qila kan isteri abang?" sambil perlahan mendekati Akish Saifullah, demi menyambut beg yang dipegang Akish.

"Heyyyyy. Stop there. Dont you try to touch me. I married you because of Ibu. I dont touch you and will never do that. If you think.that you are not happy, you may go. And yet, i left your future hubby to have a virgin widow as his wife. "

Akish berlalu pergi. Meninggalkan Aqila terkelu tanpa kata.

*******

"monyok je? Nape ni yang?"

"menyampah. You tahu, perempuan tu nak menggatal dengan I. She attempt to touch me yesterday."

"What? How dare she try to touch you. Bitches! surely you had a crush on her right? Well, eventhough she had 'wrap' herself with abaya and so on. She was still so beautiful" nada cemburu mula kedengaran.

"never yang. I never let her come even near to me." Akish mendekatkan dirinya,dicapai jemari lembut si dia yang bukan halal miliknya lalu digenggam erat, kemudian perlahan dikucupnya penuh kasih sayang.

"really dear?" mulai melemah, sebaik diberikan perhatian.

"ye la, im so sorry for making you jealous. Im so sorry, my love is just for you, my dearie Nur Aina Ardilla."

Suasana petang berlalu indah bagi mereka, namun menjadi kutukan para penduduk langit bila mana sentuhan berlaku antara bukan mahram yang sepadannya dielakkan. Sepertima Rasulullah SAW pernah bersabda :

"Andaikata kepala salah seorang dari kamu dicucuk dengan jarum besi, maka itu lebih baik baginya dari menyentuh wanita yang tidak halal baginya." (Riwayat At-Tabrani & Al-Baihaqi)

*******

Ibu, Qila rasa tak sedap hati ni Ibu. Tak tahu kenapa. Dari tadi lagi. Ibu tak apa apa kan?

Tak adalah sayang. Ibu sihat walafiat ni. Senyum je ni anak sayang Ibu call. Qila lega bila Ibu Akish menjawab dengan suara yang ceria. Mama juga sudah di tanya, keduanya baik sahaja.

Namun, ibarat kata orang tua tua, malang itu tidak berbau bukan, sebaik selesai menunaikan ibadat malam yang sememangnya menjadi praktis semenjak sekian lama, dia dikejutkan.

"Selamat pagi puan. Nama saya koperal Rosli Seman dari cawangan trafik Johor Bahru . "

"ya saya, kenapa ya?"

"sebenarnya puan, saya ingin memaklumkan yang suami puan baru sahaja terlibat dengan kemalangan. Dia bersama seorang perempuan telah dimasukkan ke Unit Rawatan Intensif kerana parah. Diharapkan puan dapat bersabar.

Innalillah. Qila tidak dapat menahan air mata dari tumpah dari liang matanya. Walaupun Akish tidak mengingatinya, malah membenci dan mengejinya saban hari, namun dia terlalu sayangkan Akish, kerana Akish itukan suami, pintu syurganya bergantung pada redha Akish, walau seteruk mana pn Akish.

Rasulullah SAW bersabda: Wanita, apabila ia sembahayang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, maka masuklah dari mana-mana pintu syurga yang ia kehendaki.

*******

Seminggu sudah Akish koma. Sepanjang tarikh itu, Aqila lah yang menguruskan segalanya. Kencing berak suaminya diuruskan sendiri, tanpa membenarkan para jururawat membuatnya. Bagi Qila, ini tugas dia sebagai isteri. Biar dia yang menyentuh Akish, suaminya yang sah. Buat apa menjadi isteri jika dia jijik dengan semua itu.

Keikhlasannya memberi kebahagiaan buatnya. Sudah lama diidamkan memaut lengan suaminya. Menggengam erat jari jari kasar lelaki itu, diambil dan diletakkan di pipinya. Kadang kala, jarinya membelai pipi berbalut suaminya. Semua itu kebahagiaan baginya . Walau Akish kaku, tidak bercakap, Qila tak pernah berhenti memberikan semangat buat Akish.

”Sungguh apabila seorang suami memandang isterinya (dengan rasa kasih sayang) dan isterinya juga memandang suaminya (dengan rasa kasih sayang), makaAllahakan memandang keduanya dengan pandangan kasih sayang. Dan apabila suami memegang tapak tangan isterinya, maka dosa-dosa mereka keluar dari celah-celah jari mereka.”

*******

Hinggalah Akish sedar. Segalanya berjalan lancar, hinggalah pada satu hari. . . .

"You are laughing at me kan? Get out from here. Dont come and look at me. I can take care of myself. " tertumpah mangkuk dalam pegangan Qila, habis terjatuh ke lantai. Sedikut mengenai Qila juga. Dia bingkas bangun mendapatkan kain bagi mengelapnya. Tapi bukan pada dirinya, sebaliknya mengelap baju Akish yang turut terkena bubur tadi.

Akish tergamam, tapi masih terus menghamburkan kemarahannya pada Qila. Qila terusan mendiamkan diri, tapi akhirnya tertumpah juga air matanya bila mana kata ini muncul dari bibir Akish.

"i dont love you. I hate you. I hate you. I hate you. Stop giving me a wonderful attention. Stop treating me like this.".

Akish mulai tak tentu arah sebaik melihat tangisan Aqila Qaisara. Baginya kata-kata itu demi menunjukkan tanda protesnya terhadap Aqila. Seraya menambah, "why Qila why? I dont even have feelings towards you but you still treating this good. You dont have love from me, but why?"

Sambil teresak-esak.
"andai kata cinta itu perlukan balasan, maka dah lama qila pergi dan tinggalkan abg. Cinta tak prlukan cinta bila mana cinta abadi sebagai sasaran. Mungkin bagi abg qila tak bernilai, tapi cukuplah bila cinta qila terhadap abg qila simpan dalam hati. "

"Saya dah cacat! kamu tak perlu susahkan diri untuk si cacat ni! " Akish terus meraung. Sebaik terlihat rupa bentuk tubuh yang kekurangan sebaik kejadian itu.

"andai cinta itu perlukan sebab, qila mesti dah tak ada di sini. Tapi tidak abg. Qila masih perlukan abang. Qila nak jaga abg. "

"Dont you get it? Im disabled. Im useless. I will just screwed up everything, spoil ur wonderful life. "

"Kalau kaki itu yang membuatkan abg terasa kurang, maka ambillah Qila sebagai ganti, izinkanlah qila menjadi tompang nya abg, andai tangan itu sebabnya, biarlah qila menjadi pencapainya, kerana qila milik abg, izinkanlah qila stay dan bersama abg".

Suasana petang yang semakin sayu. Keduanya hanyut dalam air mata. Akish yang terharu cuba bangkit mendapatkan qila, namun tersungkur ke lantai. Qila bergegas cuba menyambut, namun apalah sangat daya si hawa. Terjatuh keduanya di lantai. Peristiwa ini, merupakan permulaan,kepada cinta baru yang mula hendak berputik. Satu kucupan penuh makna diberikan pada dahi Aqila , menjelaskan kata tanpa bicara dari hati,
"aku terima nikahnya, aku terima dia sebagai isteriku, doaku, jadikanlah dia bidadariku di dunia dan akhirat, kerna aku cintai dia, terlalu sayang dia"

Selembut bicara | Sehalus sentuhanmu | Layangan pesonamu | Tak mungkin ku lupa jelingan pertama | Nan indah penuh makna | Akan ku sahut cintamu itu | Bersama kita menuju bahagia

Takkan laguku sendiri | Kasih yang berlabuh kini | Terasa keabadian cinta kau beri Mungkinkah daku bermimpi Sebahagia begini Ini bukan ilusi oh... kasih

*******

"Kak Qila, maafkan Aina kak? Aina tersalah memilih cinta. Kekhilafan itu membuat Aina mencintai abang lebih dari apa yang patut Aina beri, hinggakan ALLAH yang sepatutnya berada pada tangga teratas Aina abaikan. "

"Sudahlah Aina. Tu adik Aiman dengan Abang Akish pun dah sampai ."

Kemalangan berkenaan membawa fasa baru dalam kehidupan semua sekali. Aina Adilla, koma selama 6 bulan. Sepanjang tempoh itu, dia diberikan ruang masa terperuk dalam penceritaan neraka, malah 'diberi peluang' merasa panasnya apa yang ALLAH sediakan buat yang ingkar. Setiap hari diberikan tayangan percuma kejadian hinggakan diri yang tidak sanggup pengsan bila tiap kali melihatnya. Aina Adilla berubah 100% sebaik tersedar. Dia mendekati Aqila Qaisara, memohon maaf dan berusaha memperbaiki diri. Cinta dahulu juga meluntur, sebaik diri mendekati ALLAH. takdir Yang Esa memperkenalkannya dengan Aiman. Ustaz tempat dia menuntut ilmu agama. Mereka pun.bakal diijabkabulkan tak lama lagi.

*******

If Found Please Return by goRilla-iNK

Membawa kamu mendekatinya. Memberi penuh harapan, penghayatan, disemarakkan dengan jiwa yang berserah secara jitu terhadapnya. Itulah dia Keabadian cinta. Satu satunya yang bersemadi bila jiwa menyeluruh patuh pada Nya. Diberikan dunia buat yang mencari akhirat, dan dibentangkan seluas luas nikmat akhirat bila tiba masanya. Cinta yang kekal pada ALLAH , dikirimkan bersama cinta fitrah sebagai penyeri hati. Berbahagialah. Berbahagialah bersamanya sebagai ketua bidadari bagimu kelak.

Published with Blogger-droid v1.6.9

15 comments:

Iffah Afeefah said...

Diam

diam

tak nk komem pape

sbb sweet sgt bini dia

rugila suami dia xtrime dr awl

da cacat br nk time

grrrrrr

cinta tak perlu sebab

i got it!

reenapple said...

overall... it's okey.. cuma ayat Akish tu, macam annoying.. hehehe. kalau aku dah lama aku sepak lelaki macam tu.. hehehe. Emo jap . heeee...

sib baik Aqila tu penyabar... =)

Rokiah Wandah said...

sabarnya aqilaaaaa T_T

Eera Shera said...

knp suwit sgt ni... suka tiap hadis yg ada kt bwh tu..kena dgn jln cite.. akish saifullah..nama sdp tp perangai hampeh..grrr

Rozuan Ismail said...

tersuwit sgt plak nih.layan je malam2 cm ni

kiera'sakura said...

suka cerpen nie..

terima pemberianNya dengan redha kan sbb Dia tau apa yg terbaik untuk setiap hambaNya..

terpegun dengan sikap wife dia, terpegun jugak dengan keegoaan hubby dia, dan terpegun dengan kekesalan Aina Ardilla.. tahniah~~~ :)

aizamia3 said...

intan depan mata tak nampak, kaca jugak dipilihnya.. sikit punya baik isteri tu, apalah suami cenggitu.. tak bersyukur langsung..

tirahzairi said...

amboi...jiwang :)

tirahzairi said...

jgn mara :)

Are_Rull said...

thniah!
anda mmg pndai menulis..
stiap cerpen anda,arul baca..
kalini ttbe rasa tgerak hti nk komen gak..huhuhu
sgt menyentuh hati..akn sikp aqila..

IBU GEBU said...

ada bakat jadi kolumnis atau novelis

shida anwar said...

Sabar t ada balasannya,Allah Maha Pemurah..
..sabar..selagi mampu..

Nong Andy said...

ah... jeles dgn Qila. jeles sangat.. mana nak dapat hati semulia itu. Macam malaikat pun ada. akak ni manusia biasa.. syaitan bisik sikit jer.. mula lah nak melenting dgn suami. lupa yg syurga isteri di telapak kaki suami.

ini buat akak teringat satu kisah benar. bila mana si suami yg zalim menginaya isterinya dgn kejam. semua org komen yg si isteri itu bodoh kerana bersabar. hinggalah ada komen dari sorang ustat, Jgn menghina si isteri itu bodoh sebab sebenarnya dia sedang melangkah menuju ke syurga!!

fRaMe+LenSeS said...

Iffah :: yes. u got the message. weee~~

Reenapple :: ehhe. sabo2. jgn emo sis. ehhe

Rokiah :: sabarnya la dia kan? kita leh wat cenggitu x?


Eera :: ehhe. jum kita belasah dia. ehehe

Wan :: tersuwit ye? gulppP~~

Kiera :: terpegun ye? bayo aa :P

Kak Aizamia :: ini kan reality kak? y baik tu takkan di sedari kewujudannya sampailah kehilangannya. :D

Tirah :: tak mara aih.. ehehe mana ada. mana ada. :P

Are_rull :: huu thx arul sebab membaca. :D

Kak Ita :: maceh kak :D

kak Shida :: toi tu. sabar selagi mampu. minta pada ALLAH kekuatan. :D

kak Mimie ;: kan kak kan? pengajaran buat kita. moga kita amek iktibar dari kisah ni.

Aida Omar said...

terlambat membacanya.. sangat sweet isterinya.. moga daku juga menjadi sepertinya. hehehe.. :) pengakhiran yang sangat sweet.. good jobs nadh zher ree..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA