Followers

Thursday, 26 July 2012

Cobaan 1 2 3 | Paella Viva de Es Seberang Jaya

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Akhirnya, berkesempatan juga untuk saya berkongsi apa yang saya dah buat ni. SubhanALLAH, lama sangat dah dia tersemat di sana, semenjak lepas EURO lagi. Ha untuk pengetahuan masakan ni saya buat pagi kemenangan Spain tu. Ehhe, tak ada kaitan pun dengan kemenangan Spain sebab malam itu saya Mama dan adik perempuan tengok cerita masakan 5 Rencah 5 Rasa, jadinya terpanggil nak mencuba masakan ni. Since dia saya buat di Tanah Air, saya namakan dia Paella Viva de Es Seberang Jaya. Nasi tradisi Sepanyol tapi diubahsuai jadi lauk Mesia.

p/s : kata Mama, Ayah n Adik, rasanya ala-ala Nasi beriani. ;)

 "Paella Viva de Es Seberang Jaya "

Bahan-Bahan
Beras Perang. (saya beli yang 1kg, dan guna separuh dari nya)
Sosej ayam
Ayam
Sotong
Udang
Cili Merah (Kalau ikut resepi asal dia guna capsicum, tapi Mama cakap tamau guna)
Paprika
Bawang Merah
Bawang Putih
Kiub ayam

Cara-Caranya
1. Basuh beras sampai bersih seperti biasa.
2. Gorengkan ayam dengan separuh masak. Bersama dengan sosej ayam. Kemudian angkat.
3. Tumiskan bawang merah dan bawang putih yang dipotong tadi hingga naik bau dalam periuk sama dan minyak yang sama (boleh tambahkan minyak sedikit jika rasa tak cukup). Kemudian masukkan ayam yang digoreng setengah masak tadi bersama dengan sosej ayam. 
4. Kemudian, masukkan kiub ayam dan paprika. .
5. Masukkan beras perang tadi bersama air yang dah sukat. (kalau silap ikut 5 rencah 5 rasa dia guna 6 cawan air untuk 1 kg beras)
6. Tutupkan periuk selama 15-20 min. (saya sekejap-sekejap saya check sebab saya tak biasa guna dapur gas masak nasi)
7. Bila nasi dah masak, letakkan sotong dan udang diatas nasi bersama dengan cili tadi. kemudian tutupkan periuk untuk lagi 5-7 minit. (Untuk lagi seri, kita leh la gaulkan ceciap udang dan sotong tu selepas dia masak, sebab nak bagi dia harmoni dengan nasi)
8. Siap sudah.

Selamat mencuba. ;)

2 comments:

Hanif Idrus said...

Nampak sedap dan pasti aku suruh wife aku mencuba..hehehehe

kiera'sakura said...

wahhh senang je rupanya.. huuu

Buta+Pekak+Bisu=CINTA