Followers

Wednesday, 22 August 2012

Melengkapkan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Semalam terbaca ada status tentang doa yang tidak dimakbulkan. katanya
"Kalau belum di jwb doa kita yg brtahun,jgn kecewa. Barang kali kita belum pandai melapangkn dada utk redha dgn setiap ketentuan-Nya."

bila direnung tenungkan. benar katanya. Kekadang hidup tidak semestinya mengikut apa yang kita inginkan. dan apa yang kita minta itu terkadang lebih dari apa yang patut kita dapat. Sebagai contoh, kita cemburu melihat yang ada berjaya dengan kehidupan mereka. kita pun berdoa, minta moga kita juga punya apa yang mereka dapat, tapi sayang, kita sampai sekarang GAGAL mendapat apa yang kita impikan berkenaan. 

Pendapat saya, hidup sebenarnya berkaitan dengan melengkapkan. Dalam kita sedar atau tidak sebenarnya ianya betul. Kita tidak berusaha, tapi kita mohon untuk dpat. agak agak kita dpat tak? sudah semestinya kita tak dapat kan, dan andai kata kita dapat, mungkin kurang dari apa yang kita inginkan. 

Tak percaya, kita lihat pada golongan bukan Islam yang kaya raya, yang pandai tahap gaban, adakah mereka perolehi semua itu dengan hanya berdoa? Semestinya tidak kan, ALLAH bersifat Maha Pengasih , dan dikurniakan mereka kejayaan. Itupun setelah mereka puas berusaha. Hasilnya, kejayaan, kekayaan, kepandaian yang mereka dapat sebagai balasan untuk apa yang dikerjakan. 

Begitulah jawapan kepada usaha, ALLAH lengkapkan juga usaha kita dengan sedikit kejayaan sesuai dengan sedikit usaha yang kita berikan. Sepertimana firman nya dalam AL-Quran yang bermaksud dosa dan kebaikan walaua sekecil zarah pun takkan lepas dari diberi ganjaran oleh ALLAH. bukankah itu melengkapkan. Kita bermula dan diakhiri dengan apa yang kita impikan. Kita mahu dapat yang kita rasa terbaik, tapi kita tak berusaha jadi yang terbaik, mana mungkin kita jadi yang terbaik. Ibarat membaca buku fizik, kita teringin benar menjadi pakar dalam jurusan fizik, tapi yang kita usahakan dalam bidang biologi , adakah kita akan punya pengetahuan sehebat pembaca setia bidang fizik yang saban hari 'bercinta' dengan jurusan fizik?  

Mintalah, dan aku akan makbulkan. Kata ALLAH kepada para yang berusaha berdoa mohon darinya. Waktu sesuai adalah waktu kita bangun disepertiga malam. Sebab, SUSAH. jadinya bila SUSAH, ALLAH perkenankan. Sebab dia tahu, kita dah usaha, jadinya dia pun USAHAKAN berikan kita sedikit kejayaan. Pun begitu, memohon itu juga ada juga pantang larangnya. Ibarat masuk ke restoran mahal, kita pakai baju macam pengemis, sudah pastilah kita tak dibenarkan masuk bukan? samalah dengan berdoa, ALLAH kata minta, sebab dia nak perkenankan, kita pun minta, tapi dalam masa sama kita tak berusaha nak cantikkan diri kita, dengan bersih dari dosa, maacam mana kita nak dapat? Dosa kan salah satu sebabnya doa tak diperkenankan. 

Owh jiwa yang berdosa. bila kita dapat nikmat bila kita sedang gagah berbuat dosa di muka bumi, jangan ingat kita disayang sangat, tapi sebenarnya kita sedang menyemai semakin banyak murka Yang Maha Kuasa. Kemungkinan 'rahmat' itu merupakan kiriman istidraj yang bertujuan membuat kita lagi lalai dengan nikmat kurniaan itu. 

Berlapang dada lah. Positivekan minda kita. Redha itulah yang penting sekali. Redha menyemai rasa rendah diri dalam hati kita. Redha sebab ALLAH dah beri apa yang kita ada sekarang. Kita jauh lebih lebih untung dari yang lebih teruk dari kita. Percayalah, bila rasa kita teruk, ada lagi yang lebih teruk dari kita. Kita marahkan bata kerana kita tersepak dan lukakan kaki, tapi kita lupa, ada yang langsung tiada kaki, tiada peluang pun untuk merasa sakitnya tersepak bata. Bukankah itu redha? Berterima kasihlah. Dia dah beri yang terbaik buat kita.

7 comments:

blog-tips-kurus said...

kena sentiasa bersyukur, redha & usaha.. thanks! :-)

Selamat Beraya!

Iffah Afeefah said...

begitu sempurna perancangnnye

kiera'sakura said...

dan bila ganjaran yang dapat selepas berusaha, akan buat kita lebih bersyukur dengan nikmat yang diperoleh ;)

msredcheesecake said...

kadang2 DIA bagi apa yg kita doakan tapi bukan dlm bentuk yg kita harapkan...

selamat hari raya maaf zahir batin mr nadh...

Hanif Idrus said...

Promosi sikit……hehehe
Dijemput sertai segmen saya ini:
http://hanifidrus.blogspot.com/2012/08/hanifidrus-segmen-menerjah.html

Dear Bella said...

Betul3...
Jangan pernah berhenti utk terus berdoa dan berdoa lagi... ^^
Benda yang haram dan syubhah pun kena jaga juga. Jika tak jaga, doa pun susah nak makbul...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

doa lagi dan lagi. Allah suka mendengar permintaan hambanya lbh2 lg mereka yg sabar dan tdk putus asa meminta dan berharap dr Dia.

akak doakan adik gak

Buta+Pekak+Bisu=CINTA