Followers

Monday, 30 April 2012

Cobaan 1 2 3 | Rendang Udang Macik

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Berjumpa lagi ye? Hari terakhir dalam bulan April ni. Juga mungkin entry terakhir untuk bulan ni. Syukur ke hadrat ALLAH atas kurniaannya kepada kita. Meh Nadh nak update pasal menu idaman Nadh minggu ni. Asalnya tak rasa sangat, tapi bila ada yang dok mengomen, sedap la, apa la, ciap ada yang call tanya macam mana nak buat, terasa ada sesuatu yang sempoi juga la pada lauk tu. Kena pula Nadh dah lama tingat nak pergi pasar segar tu kan, alang-alang jalan sekali la ye.

Dan last sekali bila dah siap, dah tayang untuk paparan umum, ciap ada orang ajak pergi rumah dia lagi minggu depan, pergi pasar, dia belikan, pastu masak dekat rumah dia. Hihi. Gle best aa. :P
(p/s : jgn gtau macik ye, nanti dia kembang )

Ni ha,
 "Rendang Udang Macik "

Bahan-Bahan :
Udang (ikut suka la nak saiz apa, Nadh pilih superduperbesar + sederhana je)
Santan (Nadh guna sebiji)
Cili giling (ikut suka la nak pedas macam mana, Nadh saja letak lebih, bagi ada kaler :P )
Daun Kunyit (Hiris nipis-nipis)
Asam Keping

Bahan Kisar / Blend
Serai (2 batang)
Kunyit hidup
Bawang putih
Bawang besar
Halia
Lengkuas

Cara-Cara :
1.      1.  Mula sekali, letak kuali atas dapur. Masukkan bahan-bahan kisar tu kemudian masukkan udang, asam keping, cili giling, daun kunyit dan gaul semuanya.
2.     2.  Lepas tu, letak santan (bagi hapus udang tu), gaul lagi sekali.
3.     3.  Buka api, kacau dan masak, sampai udang masak. Ikut suka la nak macam mana, tapi dah nama rendang kan, kasi la sampai kering, baru masyuk.
4.     4.  Bila rasa dah puas hati, tutup api dan sedia dihidangkan.

Selamat mencuba ye.

P/s : Lauk ni ada 2 nama. Biar kami berdua je la yang tahu apa nama kedua lauk ni kan? Ahahha :P

Sunday, 29 April 2012

Cobaan 1 2 3 | Asam Pedas Ikan Biji Nangka + Lala Goreng Pedas

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Akhirnya. Kalau readers ingat lagi, Nadh penah sebut kan pasal pasar Penampang dekat entry ni? Nak dijadikan cerita, akhirnya tercapai juga cita-cita Nadh nak ke sana. Padahal kan, dah hampir seminggu Nadh kat area Kuala Selangor tu, tapi akhirnya sabtu juga baru Nadh sampai ke sana. Pergh memang manthop la pasar tu, makanan laut dia, memang leh wat Nadh kena histeria la. (hihi, bukan apa, banyak sgt, tergoda nak beli itu dan ini). 

Target Nadh ke sana cuma nak cari udang besor ja sebenarnya, nak cuba Rendang Udang macik tu, ramai cakap sempoi sangat, tak kan kita taknak cuba kan? Misi terlaksana, udang dah berjaya beli, tapi tak ketinggalan, cari sekali Siput lala (Ya ka ni Lala? Abg Mie kata kepah), Apa pun layan ja la. Janji ada. leh masak. :)

 "Asam Pedas Ikan Biji Nangka n Lala Goreng Pedas "

Apa lagi, jum la tengok camne nak buat. :P 

Asam Pedas Ikan Biji Nangka (resepi asal Tok Guru kat SINI)

Bahan-Bahan :
Ikan Biji Nangka 
Bendi
Daun Kesom
Sedikit serbuk lada hitam
Cili giling 
Bawang merah, 
Bawang putih 
Jus asam jawa (secawan)
Air
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar
Bawang putih , bawang merah, halia , lengkuas, belacan , kunyit hidup

Cara-Cara
1. Mula skali kita panaskan minyak , lepas tu bwang merah dan bawang putih yang dah dihiris tadi, bila dah wangi, masukkan bahan-bahan kisar,
2. Kemudian, tambah skali cili kisar dan masak sampai cili tu masak dan pecah minyak.
3. Masukkan air, ikan, bendi dan daun kesum. Bila dah mendidih, masukkan jus asam jawa tu, garam dan lada hitam. Biarkan seketika.
4. Agak semua dah masak, masukkan tomato dalam tu. Biar kejap lepas tu boleh tutup api. Dan sedia untuk dihidang. 

Lala Goreng Pedas (resepi asal Tok Guru kat SINI.)

Bahan-Bahan
Siput / Lala
Serai (2 batang diketuk)
Bawang Putih (diketuk)
Bawang Merah (hiris halus)
5 Cili kering (potong mengiring) 
Cabai melaka (4 biji)
Sos tiram
Halia (diketuk)
Sedikit air

Cara-Cara
1. Mula sekali tumiskan cili kering . Bila dah naik bau, masukkan bawang merah, bawang putih serai dan halia yang diketuk tadi. 
2, Masukkan sos tiram lepas tu masukkan cili. Lepas tu masukkan air.
3. Tutup periuk dengan penutup periuk, dan biarkan dia masak dengan api kuat. 
4. Letakkan sedikita garam , lepas tu nampak dia dah masak, Nak tau masak ka dak, nanti terbuka lah cengkerang lala tu. 
5. Hidang dan santap la. apa lagi. ehhe 

Ini aja untuk hari ni. 
Selamat mencuba ye? :) 

Thursday, 26 April 2012

Cerpen | When I Fall In Love

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

"Its over okay? Dont you ever come and look for me again. " 

"But dear....i love you. please dont do this to me"

"No !.I've make a desicion and please dont call me dear again. I hate to hear all those words especially when it came out from you. Please get off. "

"Dump again.? Damn. So easily dump me. I hate you. n im gonna hate you till the end of ur life. im praying god will pay for what you've done to me ." Itu ucapan pertamaku buat pertama kali semenjak tahun lepas. Tahun yang membawaku terawang-awang bersama cinta yang ku puja selama ini. Rupanya selama ini aku dipermainkan aja. Bodohnya rasa. Kenapa la aku tak sedar ya perkara ni? Indah sangat ka sepanjang masa kami bersama? 

***************************************

"Hoi, sudah la tu. Kan semuanya sudah berlalu. ? Sudah-sudah la ingatkan orang macam tu. "

"Kau pun sama, semua marah kalau kami kembali bersama. Kenapa korang tak nampak ke yang aku sangat sukakan dia? "

"Hello, kau pun tak sedar diri ke yang kau tu dah macam mumia tau tak sejak lepas break dengan dia. Dan dia tu, rilexx ja aku tengok dating sakan dengan minah tu. Mana tak nya semua marah, dia dah buat kau sampai macam ni. Tak ada makna. Its not worth it. Seriously. "

"Tapi hati aku kuat pada dia."

"Kuat? Owh please la. He does not deserve you at all. The way he treat you. Its cruel okay. He doesnt care bout you. Plus, he's a playboy. Girls easily come and go in his life. Stop being a stupid idiot in front of me. "

Dan aku mula untuk menangis sekali lagi. Ayim benar-benar marahkan aku kali ini. Seingat aku, dialah manusianya yang akan mula sekali menghadirkan diri tiap kali aku jadi macam ni. Menenangkan aku buat seketika, dan kemudian selepas aku dah agak mula dapat menerima kenyataan, dia akan perlahan-lahan surut dari hadir. Aku hargai sangat apa yang dia buat tu. Sebab dia memang orang nya yang aku harapkan.

"Stop it ! dont you ever cry for someone like that in front of me. "

"Tapi Ayim,."

"Listen here, sekarang ni, kau kena belajar melupakan. . i never gonna teach you to hate people, but you just need those feeling to get rid of his memory inside . Tak perlu benci. Sebab benci itu perasaan yang tak baik. Tapi cukuplah keburukan itu diambil sebagai penampan untuk membuang dia dari hati kau. Bila kau ingatkan dia, fikirkan kesedihan yang dah dia buat kat kau. Jadikan itu pemangkin untuk melupakan. "

***************************************

"Lama dah aku tak jumpa Liza. Rindunya kat dia weh. "

"Itulah kan, aku pun dah lama tak jumpa dia. Aku tengok dalam facebook tu dah ada boyfie. tak lama dah kita nak makan kenduri ni. " Balas Ayim sambil gelak. Aku turut senyum.

"Kan? Tapi kau nak tahu tak, dia tu memang kawan yang sangat baik weh. Aku tak tipu kau, dia memang kawan yang sangat baik. Masa aku tinggal dengan dia dulu, dia la yang hantar ambil aku balik dari kerja. kalau kata 6 pagi aku nak pergi, 6 pagi lah dia bangun dan hantar aku. "

"Dia memang kawan yang baik kan? Untung kau. Keliling kau orang sayang. "

"Hurmmm.. itulah kan? Tadi kat office, diorang belikan aku pizza, banyak plak tu, tapi aku tak boleh nak makan pun. Sedih kau tau tak? Diorang semua sangat ambil berat. " Mula teresak-esak suaranya.

"Kau jangan lah risau bab ni dah. Caya cakap aku. Akan tiba juga nanti masa tu buat kau. Al-Baqarah ayat 216 cakap, boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. Semestinya dia sedang rancangkan sesuatu buat kau tu. "

"Beb, terima kasih ye? "

"Terima kasih untuk apa plak ni. Sudah-sudah la weh. Kawan kan. Takkan aku nak biar je kau tu. Lagipun kan dah 4 tahun aku jadi penasihat cinta kau? berapa kali tukar dah tatau? "

" Sengal la kau. Benci ~~~ " 

"Ya ALLAH, andai kata ada ditakdirkan seseorang buatku, Maka kau makbulkan lah permintaanku agar dia biasa menjadi seseorang yang dapat aku harap untuk bersama denganku hingga ke akhir hayatku. Andai kata dia bukan seperti yang aku idamkan, maka kau jadikanlah hatiku tenang bersamanya Ya ALLAH. Doaku, dia bisa menerimaku sebagaimana diriku selama ini. Baik dan burukku. Amin Ya Rabbal Alamin.  "


***************************************

Splashhhhhhh... *air berpercikan

"Ahh sudah. ". Jeritku antara dengar atau tidak. 

"Owh maafkan saya cik. Saya tak sengaja. "

"Tak sengaja awak kata? Habis tu macam mana saya nak solat ni dengan kain yang basah, baju yang basah semua ni? "

"Maafkan saya cik, saya memang tak sengaja. "

"Tak sengaja awak kata, takkan awak tak nampak saya tengah jalan tadi.? "

"Saya benar benar tak sengaja cik, saya sedang menghala ke masjid, mengejar waktu ni, saya terlambat ni, tak sempat nak solat tadi. Sangkut dalam traffic jam tadi. "

"Hurmm.. sudahlah. nak buat macam mana lagi. Menda dah jadi. Pergilah cepat. karang tak sempat pula."

"Cik, maafkan saya ye? " Aku menoleh. Cuma tersenyum di dalam hatiku. Hendak mendekatinya, tak mampu, dia lelaki dan aku perempuan, tak manis kiranya andai aku memanjangkan hal ini. Apa yang aku mahu lakukan sekarang adalah, Langkahku dipercepatkan. lagi 20minit mendekati waktu ketibaan Maghrib, aku berlari anak berkejar ke rumah bagi menyalin baju baru juga telekung bagi mengantikan pakaian yang basah sebentar tadi. Sebenarnya tak ada pun halangan bagi meneruskan langkahku, cuma aku sendiri tak berasa selesa nak solat dalam, keadaan ini. Dan masih awal lagi, aku kena cepat, agar aku bisa menjadi antara terawal yang berada di sana menanti saat indah bertemu Penciptaku.

 ***************************************

Perjalanan hidup berlalu seperti biasa. Kalau dulu hanya dia yang berdamping denganku, kehidupanku berubah. Dari satu, aku luaskan pergaulanku. Sudah tidak lagi berduka lara sepertimana sebelum ini. Aku akhirnya sedar sepertimana kata Ayim, hidup ni tak susah tara mana pun, kita yang menjadikan ia kompleks, sebab kita terlalu banyak berfikir, Rasulullah pesan, Ikutlah Al-Quran dan As-Sunnah, maka sampai bila-bila pun kamu takkan sesat. Aku belajar mendekat keduanya. Makin hari, aku bertemu dengan ketenangan yang dicari. Rupanya ia tak ada dalam hati manusia, tapi dia ada didalam hidayah ALLAH. Aku senyum setiap kali terbayang apa yang aku dah buat dahulu. ALLAH tarik aku kembali ibarat layang-layang yang masih terikat dengan talinya. Agar aku tak ke atas lagi, takut takut waktu aku sedang terbang melayang, dibuai angin indah, tinggi menikmati indahnya langit berlantaikan bumi, terputus pula talinya.

Berbulan selepas itu. Papa buat panggilan.
"Teh, Papa rasa dah tiba masa kamu kahwin. "

"Kahwin pa? "

"Yes. "

"Tapi Papa, Teh mana ada sesiapa lagi? "

"Papa dah ada orangnya. "

"What???? "

"Papa tak boleh buat Ateh macam ni Pa.? "

"Its final. No more quarrelling. Just follow what i say. "

"But Pa....."

 ***************************************

Tak lama masa yang diambil. 6 bulan sahaja yang aku ada. Aku redha dan pasrah dengan pilihan Papa dan Ibu. Kata mereka, tak ada lain yang sesuai bersamaku, melainkan orang ini. Aku tak lagi berani membantah. Kata Ustaz, Papa ada kuasa untuk memilih siapa yang bakal mnjadi suamiku, kerana dia adalah Wali Mujbir. iaitu wali yang berkuasa mewalikan perkahwinan anak perempuannya atau cucu perempuannya dengan persetujuannya atau tidak. Lama masa aku ambil untuk menerima hakikat kisahku ini. Akhirnya , sekali lagi aku pasrah dengan ikatan yang tidak ku rela ini, memandangkan hormatnya aku pada Papa. Aku pasti dia takkan buat keputusan yang tak baik buatku. 

"Sah. " Semua berdoa. Aku juga. mengangkat tanganku menadah tangan ke sisi ALLAH, Tuhan Seluruh Alam mengaminkan doaku sendiri, moga-moga siapa yang diberikan mandat menjadi pemegang kunci syurga buatku agar dia mampu mmberi aku kebahagiaan. Moga-moga dia mampu menjaga aku, bukan lagi menjatuhkan aku sebagaimana cinta yang pernah buat aku menderita satu masa dulu.

 ***************************************

Sebaik masuk kedalam kamar, aku terkedu. Dia orang nya. Tapi kenapa dia? Kenapa?
"Awak, maafkan saya ye? pertemuan masa kali pertama itu, buat diri terpikat. Dari saat itu, saya berusaha mendekati awak. Tapi melalui kaedah sendiri. Bukan mendekati awak meminta cinta, tapi saya tadahkan doa pada ALLAH, istikharah saya juga menjawab awak sebagai orang nya. jadi saya buat keputusan mengkaji selok belok hidup awak. Dan akhirnya mempertemukan diri dengan Papa untuk memohon izin bersama awak. Alhamdulillah Papa setuju. Pinta saya cuma satu, izinkan saya menjadi suami awak dunia dan akhirat? "

Aku tersenyum dalam terkedu. Tiada yang mampu aku katakan. Saat dia berkata-kata itu, air mataku bercucuran. Betapa indahnya cinta bila ALLAH menjadi tempat penentu segalanya . Dia memilihku kerana ALLAH. Saat itu juga, aku sambut tangannya yang dihulurkan buatku sebentar tadi, kucium tangannya, sambil berkata ,
"Izinkan saya juga menjadi isteri awak didunia, bidadari awak di akhirat kelak ye? "

 ***************************************

When I fall in love | It will be forever | Or I’ll never fall in love

In a restless world | Like this is | Love is ended before it’s begun
And too many | Moonlight kisses | Seem to cool in the warmth of the sun

When I give my heart | I will be completely | Or I’ll never give my heart

And the moment I can feel that you feel that way too | Is when I fall in love with you
Tak ada komen lagi. Tapi ni lagu cinta kami. Indahnya bila berpaksikan cinta pada ALLAH dulu. Mungkin benar satu masa dulu, aku keterlaluan mencari cinta di dunia ni, walau aku turut mengejar kehidupan abadi di sana, tapi aku sebenarnya tak perasan yang aku lebih takut kehilangan dia dari kehilangan ALLAH. nauzubillah. Tapi kini aku mampu tersenyum kembali. Perjalanan hidup yang kononnya penuh onar ibarat rasaku dulu tidaklah seteruk itu. Jiwaku kembali tenang bila mana ALLAH kurniakan aku dengan hidayahnya.

Bila hati makin dekat dengan ALLAH, segalanya menjadi mudah. Susunan hidup yang aku rasa berat itu sebenarnnya hanyalah titipan kecil dari nikmat besar yang aku perolehi. Cinta yang dicari itu kujumpai di hadapan pintu masjid. SubhanALLAH. Entah bagaimana jadinya, tapi susunan kisah hidup menjadi indah, ALLAH beri 2 dalam satu, bukan hanya mempersiapkan diri menghadapi mati, tapi diberikan aku keindahan cinta yang diidamkan juga akhirnya.

Benarlah sepertimana sabda Rasulullah,

"Tiada seorang Muslim yang ditimpa musibah, keletihan, sakit, terganggu fikirannya, sedih, bimbang, kecemasan sehingga tercucuk dengan duri sekalipun melainkan diampuni akan dosa-dosanya."

 ***************************************


Cinta. Begitu hebat ia memberi kesan pada diri. Walau sekuat mana diri cuba memberi, namun hanya ikhlas yang bisa membawa satu kesan kuat iaitu bahagia. Dan kebahagiaan utama itu bila ianya dimanfaatkan untuk ke jalan ALLAH. Sepertimana ALLAH kata, carilah DIA, dan DIA pasti akan juga datang kepadamu. Cinta hakiki yang dicari, bakal tiba bersama pakej cinta duniawi sebagaimana dia telah berjanji, 

"Maka sesuatu apa pun yang diberikan kepadamu, itu adalah kenikmatan hidup di dunia; dan yang ada pada sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman, dan hanya kepada Tuhan mereka, mereka bertawakal." (Asy Syura : 36)

Tuesday, 24 April 2012

Dimanakah kekuatan kita?

Assalamualaikum Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Malam ni Nadh nak berkongsi cerita sedih yang Nadh jumpa petang tadi. Masa tu Nadh baru lepas solat. Lepas solat tu, Nadh pun pergi la dekat pintu kan, Nadh tengok kasut Nadh dah hilang. Pening gak fikir tetiba tu. Tapi tiba-tiba sorang abang ni tegur Nadh.

"Abang, kasut abang saya dah angkat.  Letak dekat atas. Hujan tu, basah nanti,"
Nadh cuma tersenyum kemudian mendekati abang tu dan bersalaman mengucapkan terima kasih atas usahanya mengangkat kasut Nadh yang kebasahan jika dibiarkan di situ. 

Kemudian dia bertanya, 
"Abang kerja ka dekat sini? 

Ya saya kerja abg. Tapi dekat Puchong. "
Ohh, abang kerja apa? Hantar surat ke? 

Nadh cuma tersenyum. "Eh tidak saya datang cari barang tadi. Ada kerja di kawasan ini."

Kemudian dia sambung, "Saya esok baru mula kerja." Dengan wajah yang berseri-seri. Nadh tanya lagi, kemudian dia tunjukkan bangunan tinggi berwarna hijau berdekatan dengan kami. Seraya menambah , "Sebenarnya saya ini muallaf abg. Baru masuk Islam. Tapi family taknak terima saya. Sebab itu saya ke sini"

"Umm. sabar ye abang. ALLAH ada sesuatu untuk abang tu. Sabar ye. " Cuba menenangkan. Sebenarnya diri sendiri pun tak tahu bagaimana nak hadapi situasi ini hari ni. 

"Abang tinggal di mana?"

"Saya tinggal dekat Subang. "

"Saya tengok plat moto abang plate Penang. "

"Saya memang orang sana."

"Isteri saya pun orang sana. Penang juga. " Sambil menunjukkan kawasan rumah isteri dia dekat Nadh. Kemudian tetiba dia pun menambah "Tapi itu dulu la, sekarang kami dah berpisah, saya pun dah tak ingat di mana rumahnya. ". 

Kata-katanya buat Nadh sekali lagi rasa terkejut. Namun tak memberhentikan Nadh untuk terus bertanya. 
"Jadi kiranya abang lari ke sini sorang la ni?" 

"Ya, saya lari sini sesorang, buat apa nak duduk sana lagi. Keluarga saya sudah tak mahu saya, buat apa saya duduk sana lagi." 

Lepas tu, hujan pun mulai kurang lebatnya. Nadh mula hendak beransur. Dia juga sama, dia menunggu hujan renyai rupanya. Selepas bersalaman. Nadh gapai-gapai di dalam beg, cuma mengambil kad nama Nadh untuk dihulurkan kepadanya. Namun, tak kesampaian, dia dah berlari didalam hujan yang mulai renyai itu. 

Yang Nadh  ingat, dia tinggalkan Nadh dengan kata-kata ni. 
"Kalau abang nak cari saya nanti, abang datanglah dekat menara tu ye? "

Doa Nadh agar hatinya akan terus kuat dengan Islam dan ALLAH. Moga dipermudahkan urusan kehidupan sehariannya. Juga dia bisa menerima ujian ini dengan hati yang tenang. 

Cumanya apa yang Nadh jumpa ni buat Nadh sendiri terfikir. Kuatkah kita sekiranya kita diuji sehebat dia? Kalau kata bercinta pun kita dah goyah, hilang cinta kita sudah putus harapan, dia lagi hebat, bukan setakat kekasih, dah isteri pun, tapi putus juga akhirnya. Cinta bukan? Tapi Cinta itu tidak menjamin apa-apa. 

Keduanya, dia hilang keluarga. Orang zaman kini, kerana cinta, n sanggup buang keluarga. Tapi dia dibuang keluarga sebab ALLAH. SubhanaALLAH, Nadh rasa sangat kagum dengan kekuatan dia tu. Entah apa yang dia ada tu, ada dalam diri kita ni ka tak?

Sunday, 22 April 2012

Makanan Laut tak jadi

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Semalam Nadh ada kat Kuala Selangor. Perghh.. panasnya la suasana kat sana. Sampaikan hari ni effect tak berapa sihat badan ni. huu. Kat sana Abg Madi cerita ada tempat juai ikan, udang, makanan laut la senang cita yang baru naik dari laut. 
 
Me : perghhh bestnya abg, ingat nak cari Udang, nak buat Rendang Udang. Perghhh Manthoppp
Abg Rosli :  Eh, ko dah kawen ke Nadh? 
Me : Belum la abg.
Abg Rosli : Abeh tu sapa yang masak? 
Me : masak sendiri la abg. Puas makan abg. 
Abg Rosli : betul la tu. Makan kedai tak puas kan? Elok-elok kat kedai kena sepinggan, dekat rumah leh jadi dua pinggan. 
Me : setuju la tu abg. Kekadang tu pergi kedai tu , masak memang hampeh, tak sedap langsung. 

Hairan la, sejak saya berada luar kawasan ni, (dari Penang ke KL), saya jadi hairan. kekadang tu kan, makanan dekat sini ni, memang langsung tak boleh makan (dalam bahasa mudahnya SANGAT TERUK), maaf la bukan kutuk la, bukan juga mengata dan semestinya bukan kata saya masak sedap, tapi terus terang, kekadang saya rasa mereka tak sepatutnya jual makanan kat orang, sebab langsung tak boleh makan. Sian orang la, bayar memahal, makanan nya, macam tu. Takkan tak ada rasa pape ye? Jual hampeh dekat orang? 

Pemandangan dari atas 1 Plaza Kuala Selangor, depan tu Tesco Kuala Selangor, ujung sekali tu kalau perasan adalah laut. Duduk atas ni petang2 memang masyuk. Angin laut..


Asalnya ingat nak pergi beli, tapi since masa nak balik dah pukul 6:40, terus tak jadi memandangkan perjalanan saya ambil masa 1jam atas motor, bersama laluan yang gelap tahap gaban bila malamnya (ladang kelapa sawit), lepas tu dengan binatang-binatang yang melintas masa nak datangnya, bersama lori-lori dan kenderaan yang tak akan memperdulikan diri pemandu motor yang hina macam kami ni, owhh sangat berbahaya. Cadangan dibatalkan. Mungkin satu hari nanti, saya akan kembali awal, untuk bersopping makanan laut, pastu balik masak. Perghhhh~~~

Friday, 20 April 2012

ALLAH knows best kan?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

tomorrow.
an interesting plus exciting journey for me. (hopefully)

one is, im going to an interview. For a international company. eventhough i knw the chances is very very very thick for me, but still want to give a try. Who knows kan? we were thinking bout ppl, but we never knw what ALLAH has prepared for us. So let just wait for our future. Dont be afraid as everything was very well planned for us.

next, i have 4 sites to be attended tomorrow. new equipment, and new experience. says my engineer, it was very easy. Just key in the IP's and everything is done. wah, if it is like what he said, for me it is toooooooo easy. But nevermine, i go there first and experience it myself. now is the time to equip myself with experience and knowledge, later on, im the one who'll be attending it on my own. Proving that im also one of their 'asset'.

Hwever, im praying for this new job. ehhe. actually, im dream of wrking outside our country. well, musafir la kot  ye? :P ahha. (like now im in my hometown plak kan? ahhaa ), btw, just want to experience it, like hw my boss share to me, it was very very interesting.

My housemate asked earlier this evening when i was in the kitchen preparing for our dinner, " betul ke ni, ke nanti kalau kau da dapat kau tanak pergi plak? " . n i answered, "why not, i dreamt of this job abg."

whatever it is. i will be just fine with what ALLAH has planned for me. like yesterday, my housmate asked, "hai, senyum je, senang hati nampak?" . to be honest, early this week i have a problem, but when i accepted it, everything changed, its not so bad, and the best part is, im still smiling eventhough i have a big problem. well, ALLAH knws best kan? for what we want to feel worry about?

Thursday, 19 April 2012

Cobaan 1 2 3 | Ikan Kerisi Sweet Sour

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Entry terakhir kot malam ni. Macam Nadh share tadi, diri terlepas dari resah bila kita menerima bulat-bulat ujian sebagai apa yang ALLAH dah takdirkan buat kita. Bila kita terima bermakna kita lepaskan apa yang dok bermain dalam fikiran selalu tu. Umm malam ni masuk dapur balik. Sungguh lama rasanya tak masuk dapur. macam pelik kat diri sendiri plak sebab asyik makan dekat kedai je, padahal diri memang la sangat-sangat tak suka makan dekat kedai.

Since kemarin abg Mie tunjuk ikan yang dia bawa balik dari kampung, malam ni Nadh pun beraksi kembali. Nak tau dak, lama tak masak, baru potong bawang se-round da pedih biji mata ni. ehhe. Lauk dapur bujang malam ni adalah :

 "Ikan Kerisi Sweet Sour "

Bahan-Bahan
Ikan Kerisi
Bawang besar (potong bulat-bulat)
Bawang putih
Halia (potong memanjang)
Sayur campur (yang dalam pek ada kacang + jagung + carrot tu)
Sos tiram
Sos Tomato
Sos Cili

Cara-Caranya :
1. Mula sekali kita gaulkan ikan tu dengan serbuk kunyit dengan garam sikit. Gorengkan. Nak best goreng sampai dia masak betul, rangup-rangup gitu.
2. Tumiskan bawang putih bawang besar dengan halia tu. Masukkan sos tiram, lepas tu lemparkan sekali sayur campur tu. 
3. Agak dah nampak masak kan sayur tu, letakkan sos secukup rasa. Sos tomato dengan cili tau. Since dia ada rasa sweet dan sour, so pepandai la nak imbangkan kedua sos tu ya.
4. Masukkan ikan dan gaulkan semuanya.  Lepas tu letak garam dan gula sedikit. 
5. Masak sudah. Sedia untuk dihidang. 

Selamat Mencuba ya. 

P/s : Housemate kata tadi dah rasa macam dekat kedai. *kembang sekejap :P

Spontaneous Thursday

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru pulang.

Bila hati tabah menerima semua dgn sabar ALLAH kirimkn perasaan y tak terhingga tenangnya. Biarlah dunia mlawan diri walau sehebat manapun ALLAH berada d sn mgawasi dgn kekuatan x tjgka dsalurkn bt ht y ada mengingatinya.

*tatau nk ckp cmna. Tng ja. Tp terjiwang plak. Hihihi #3lagu 3kisah
Published with Blogger-droid v1.6.9

Wednesday, 18 April 2012

SABAR weh SABAR.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Someone did ask me just now.
"Assalamualaikum. .hg suka ke keje kat situ.? "

then i replied , "why so suddenly asking me this Q?"

" Nampak mcm hg tension je"

Wowww.. surprised, ppl are watching me. I want to explain to him, but turn that Q with answers that will let him change the Q, or distract the conversation with other topic.

I dont want to make him worried. But just now he added some more , "Tadi nampak sangat hg tension".

To be honest, work is not a problem to me here. There is other thing distubing me lately. But if i tell him the truth, im afraid that it'll effect him also. Let me just keeping it here. ALLAH knows best kan?

Trust me. got 2 big thing happen to me this few days.
Yesterday, i am really tired, want to go home, but i dont have the house key. my housemate one is away, and another one, havent come home yet. Plus my keys are with my colleague. Know what happen? ALLAH send me the 4th key. And i managed to enter my house safely. Thanks ALLAH.

Today,  i have to meet with that guy. Im a hypocrite today. pretending that nothing happen, and ALLAH had help me with that. My patient pays with peace. Until the evening, in fact until now, its like i forgot already what had happen between us. I choose to leave everything to HIM. but im very happy cause i had finally find peace.

What i want to share here is, be patient. SABAR weh SABAR.there will always be a way.

Song of The Day.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Lama kan Nadh tak naip dalam bahasa melayu? meh hari ni kita cerita pasal satu lagu nak? Lagu ni dah tambat hati Nadh semalam masa Nadh memandu kereta abg Madi. Meh sesama kita dengar, lepas tu kita belajar menghafaz maksudnya.


Menurut para ulama', salah satu cara nak khusyuk dalam solat adalah memahami maksud bacaan kita tu. Apa kata kita hafal lagu ni, bukan tu saja, selain memahami apa maksudnya, kita dapat lagi mendekati ALLAH. Memahami kalam ALLAH ni.  

Segala puji bagi ALLAH, Tuhan semesta alam
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang 
yang menguasai hari pembalasan
hanya kepadamu Ya ALLAH
kami menyembahmu,
Hanya kepadamu, kami mohon pertolongan
tunjukilah kami jalan yang lurus
iaitu jalan orang yang kau kurniakan nikmat kepada mereka
Bukan jalan mereka yang dimurkai. 
Dan bukan pula jalan mereka yang Sesat.


Meh suma..~~

Tuesday, 17 April 2012

Cerpen | Untukmu Sayang

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

"Ibu, meh la temankan Iqa ibu. Iqa nak nyanyi ni, "

"Manja nya la anak ibu ni. Nyanyi la sorang-sorang, ibu nak masak ni sayang. "

"Alaaaa. mari la temankan Iqa ibu. Iqa janji, lepas Iqa nyanyi, Iqa yang masakkan untuk ibu. Ibu nak makan apa hari ni? " Dengan nada memujuk Ibunda tercinta. 

"Amboih, ni kira nak membodek ibu ke apa ni? " 

"Haruslah". Balas Iqa sambil tangan terus memaut lengan ibunda nya. 

Kasih sayangku ini | Hanyalah untukmu | Ku telah berjanji | 
Kaulah yang satu | Dalam hatiku ini | Untuk selamanya

"Iqa nak tujukan lagu ini buat ibu. Iqa sayang ibu sangat-sangat-sangat. Tak ada orang dalam dunia yang dapat gantikan Ibu. Tolong tahu tu ya Ibu? " Ucap Iqa.

Belum pun sempat Iqa menyambung, terlihat butir-butir jernih menuruni pipi Akma.
"Ibu, kenapa Ibu menangis ni? "

"Tak ada apa lah sayang. "

"Baik ibu cerita."

"Tak ada apa sayang. betul. "

"Kalau ibu tak cita, Iqa merajuk. tanak masak, tanak makan hari ni. "

Akma mula tersenyum kembali, memaut anakandanya ke ribanya, sambil mengusap ubun Iqa, Akma pun bercerita, 
"Sebenarnya, ini adalah lagu kesukaan Arwah Ayah kamu Iqa. Dia terlalu suka lagu ni. Dan lagu ni juga lagu masa kami mula bertaut cinta satu ketika dahulu. Ibu menangis tadi sebab korus lagu ni. Ini apa yang ayahanda kamu pernah pesan dulu, jaga kamu bebaik. Dan korus ni jadi pengikat janji Ibu dan Arwah Ayah kamu dulu. Ibu pegang kata-katanya, Kasih sayangku ini - Hanyalah untukmu - Ku telah berjanji - Kaulah yang satu -Dalam hatiku ini.

Iqa mula sebak. Memeluk erat Akma. 
"Iqa minta maaf ya Ibu. Iqa janji, Iqa janji Iqa takkan sakitkan hati Ibu, Iqa janji Iqa akan jaga ibu sebaiknya. Sampai bila-bila, walau apa pun yang datang, Iqa takkan letak Ibu di tepi, walau sedikit jarak sekalipun. Iqa sayang Ibu. "

***********************************************

Sudahlah Iqa, sudahlah. Cukup-cukuplah merajuk tu. Ibu dah penat nak pujuk kamu. Dah tiga hari kamu di dalam tu taknak keluar. Keluarlah, jangan la macam ni. Pujuk Ibu

Taknak. Iqa taknak .

Takkanlah sebab lelaki tu kamu nak buang ibu sayang? Janganlah macam ni..

Taknak. Ibu tak paham perasaan Iqa. Ibu tau tak betapa Iqa cintakan dia. 

Sayang.

Sudah, Iqa taknak dengar. Iqa benci Ibu. Iqa benci Ibu. Pergi Ibu. Iqa taknak cakap dengan Ibu. 

***********************************************

"Jai, kau nak ke mana ni? "

"Aku nak bawa diri. Jauh dari sini. "

"Kau nak ke mana? kau tu bukan biasa jauh macam ni. "

"Biarlah aku pergi Adi. Biar aku membawa diriku pergi dari sini. "

"Takkan kerana kau dah gagal dengan dia kau nak lari? "

"Tidak. aku bukan lari. tapi aku pergi membina diri. Aku akan buktikan yang satu hari nanti aku juga mampu berjaya. " Balas Jai.

Belum pun sempat Jai mengangkat begnya untuk bergerak, dia dikejutkan. 
"Jai, Iqa kemalangan. ". Wan menjerit dari kejauhan.

Mereka bergegas ke hospital menemui Iqa. Bertemu dengan keluarga Iqa.Beg yang tadi dalam pegangannya dilemparkan ketepi, berlarian kearah kereta miliknya dan memecut penuh kerisauan sambil hati tak berhenti berdoa agar buah hatinya itu dipermudahkan dan selamat dari musibah ini.

***********************************************

 "Makcik, maafkan saya makcik., salah saya semua ni. tak sepatutnya semua ini jadi "

"hurmmm. apa lagi yang mampu makcik katakan. perkara dah terjadi Jai"

"Makcik, izinkan Jai melawat dia makcik."

"Mari Jai. Makcik bawakan"

"Bagaimana keadaan dia makcik? kenapa dia tak sedar-sedar pun? "

"Dia mengalami kecederaan yang teruk Jai. dia perlukan organ untuk mengantikan organ dia yang rosak tu Jai."

"Maksud makcik, organ dalaman dia rosak semasa kemalangan? "

"Ya Jai." Balas Akma, dengan nada sebak yang kembali menebal, tidak sanggup melihat anakanda tercinta yang terbaring di katil hospital sejak semalam.

"Makcik, Jai nak dermakan organ Jai"

"Derma? Jai nak derma? "

"Ya makcik, Jai rasa Jai boleh . sebab masa dahulu, kami pernah pergi check darah, dan darah kami serupa. 

"Hhurmmm. kamu sungguh mulia Jai. "

"Mulia? Makcik lebih mulia makcik, sepertimana Iqa pernah cerita, bagaimana makcik telah hidup menongkah kaki sendiri demi membesarkannya. Dan Jai, seorang yatim piatu tak mampu merasa pn kasih yang sehebat itu makcik. Biarlah Jai cuba makcik, Jai tak sanggup melihat makcik bersedih, tak sanggup melihat Iqa begini makcik. "

"Tak apalah Jai. Biarlah makcik yang pergi. "

"Tidak makcik, Iqa punya makcik, saya tidak punya sesiapa, andai kata  apa-apa terjadi sekalipun, Iqa cuma kehilangan saya, dan saya yakin tak lama masa diambil untuk pulih, tetapi andai tiada makcik, tiadalah Iqa. Dia selalu cakap macam tu dekat Jai makcik. " 

***********************************************

Hampir seminggu Iqa ditahan di wad. Dia mulai sedar. Dan sebaik terjaga, dia tercari-cari di tepinya. Di manakah Ibu tercinta telah pergi. Namun tiadalah bertemu semenjak dia mula sedar. 

"Nurse, ibu mana nurse? "

"Ibu? Ibu awak ke? " Balas Nurse.

"Ya nurse, Ibu saya, "

"Setahu saya, tak ada pula sesiapa yang menjaga kamu melainkan seorang lelaki yang selalu datang bersama kakak kamu untuk menjaga kamu. " 

Iqa mula berteka teki. Di manakan Ibu? Kenapa Ibu tak datang menjaga nya? Adakah Ibu marah dengan perihal tempoh hari, ketika dia menolak ibu demi menegakkan cinta yang di kaguminya sangat itu. Entah dari mana datangnya sikap kurang ajar itu. Sedang ibu tidak langsung pernah mengajarnya . Malah erti kata BENCI sekalipun tidak pernah dididik kepadanya. Ibu berusaha menjauhkannya dari rasa benci. Kerana kata Ibu, benci itu kata negative yang membuat kita jadi manusia yang berdendam, jadi atas kerana itu, Ibu selalu mengingatkannya.  

***********************************************

"Kak, mana Ibu kak? " 

"Owh Ibu, Ibu pergi Umrah sayang. "

"Umrah? waktu Iqa di hospital?"

"Aah Iqa. Kenapa? "

"Tak ada. Iqa pelik. Ibu tak pernah buat macam ni dekat Iqa. Takkan Ibu marahkan Iqa kak?"

"Ibu tak pernah ambil hati atas apa yang jadi Iqa. tak payahlah kamu nak fikir bukan-bukan. Lagi satu Ibu cakap, Ibu restu hubungan kamu.."

Kakak menyambung. "Bulan depan kamu kahwin. Semua dah sedia. "

"Haa? Sedia? Apa ni kakak? Iqa tanak, Iqa nak tunggu Ibu balik dulu. "

"Ibu suruh proceed dlu. Nanti dia balik. "

Iqa semakin pelik. Kenapa semuanya tetiba ni? Cepat sangat. Expressnya.? Ibu pernah cakap, kalau dah tiba masa, Ibu takkan susahkan lelaki yang bakal mengahwininya. Biarlah semua semudah mudahnya. Biarlah mulut manusia berkata-kata, memaki hamun, mengata belakang, mengutuk sekalipun, Ibu tak kisah, Yang penting, anakandanya sudah sah bersuami. Yang mana tiap perjalanan hidup itu berlandaskan syariat, dari yang sekecil-kecil hingga yang sebesar-besar itu menjanjikan balasan berlipat kaliganda .

***********************************************
Seminggu berlalu. Iqa masih belum bertemu Ibu. Kata kakak, Ibu akan pulang selepas selesai majlisnya. Tapi masih hingga kini, tiada bertemu Ibu, jangankan tubuh, bayang-bayang juga tidak langsung ketemu. 

Satu hari, Iqa sangat rindukan Ibu. Dia masuk ke bilik Ibu. Dia tersenyum melihat gambarnya yang diambil bersama Ibu. Berpeluk sakan mereka berdua. Sayangnya dia kepada Ibu. Ciuman tak pernah berhenti singgah ke pipi masing-masing bila tiap kali bersama. Ibu terlalu menyayangi mereka adik beradik. Kakak, walau dah berkahwin, tapi tinggal bersama mereka. Sebab tak sanggup nak jauh dari Ibu. Begitu juga Ibu. Semenjak kehilangan Arwah Ayah, hanya merekalah tempat dia bermanja. 

Sedang memperbetulkan gambar yang dipegangnya sebentar tadi, gambar berkenaan terlepas dari pegangannya. Berderai kaca sisipan depan gambar itu. Habis hancur bingkai gambar itu. Sepertimana kata ALLAH dalam Al-Quran, Kun Fayakuun. Andai dia kata jadi, maka jadilah., ketika Iqa sedang mengutip bingkas tersebut, terselit sehelai kertas di belakang gambar itu.

Assalamualaikum anakanda tersayang.
Saat anakanda membaca warkah coretan bonda ini, kemungkinan besar bonda dah tak ada lagi sayangku.

Bonda tahu, anakanda bencikan bonda. Sebab Bonda tak tunaikan impian anakanda nak bersama dengan dia bukan? Bonda akui, bonda memang cuba untuk memisahkan kalian, tapi perpisahan bersyarat. Bonda dah cabar Jai untuk buktikan pada bonda yang dia mampu berdikari atas kaki sendiri. Malangnya belum sempat apa-apa kamu dah menghukum Ibu.

Anakku sayang,
Akhirnya, bonda ambil keputusan ini. Setelah bonda melihat keikhlasan Jai dalam menjaga kamu. Dia membuktikan kasihnya bila dia menawarkan dirinya untuk keselamatan kamu. Tapi bonda terpaksa halang dia dari berbuat demikian. Bonda tak lupa sayang, masa kamu menjerit, betapa kamu sayangkan Jai, jadi Bonda tunaikan impian kamu itu.

Menurut doktor, katanya, peluang 30:70, dan atas dasar terlalu menyayangimu , bonda telah batalkan apa yang sepatutnya Jai buat dan mengambil tempat Jai.

Maafkan bonda sayang. Bonda tak mampu nak hidup bersama kebencian kamu sayang. Jadi,  bonda dah amanahkan Jai untuk mengambil tempat Bonda. Bonda restu hubungan kamu, Bonda redha dengan perhubungan kamu. Jangan kamu abaikan dia ya sayang. Jadi isteri solehah ya sayang. Bonda yakin kamu mampu. Sebab kamu kan anak Bonda. 

Keindahan pelangi adalah |  Keindahan wajahmu sayang | Yang sering bermain di mata | Hatiku ini
Keharuman bunga kasihku | Hanyalah untukmu sayang | Bagaikan pantai dan lautan | Takkan terpisah

Yang terlalu menyayangimu
Ibu


***************
" Ibuu~~~~~~~" Jerit Iqa. Dia pengsan di situ juga. 
"Maafkan akak sayang. Ini amanat Ibu. Ni pun akak dah gagal menunaikan amanat Ibu. Sebab akhirnya  kamu terbaca juga surat itu. Akak tak tunjuk sebab akak tak sanggup nak kamu bersedih." Balas Zie dengan tersendu sedan menahan tangisnya.


Seorang Ibu mampu menjaga sepuluh anaknya. Namun, seorang anak untuk seorang Ibu itu bagai menjaga sebesar-besar gunung susahnya. Seorang ibu, langsung tidak pernah mengadu susahnya demi anakanda tersayang, tapi anakanda, baru sedikit, sudah berani menaikkan suara kepada ibunya. Seorang ibu, langsung tidak menyesal kerana lahirnya anakanda walau sakit sebesar-besar sakit , menyamai sakit bertemu mati, tapi anakanda, terkadang menyesal kerana beribu bapakan mereka, bermuhasabah kita kerana redha ALLAH itu datangnya dari redha kedua mereka. Baik dari mereka, baiklah kita, andai kita berjaya menokok sebesar armada galaksi dunia ini sekalipun, tapi kita lupa untuk menjaga mereka, kita lokek kasih kepada mereka, kitalah manusia paling gagal dalam dunia. kita mungkin mampu menjaga sebesar-besar angkatan tentera, tapi kita sebenarnya tak ada apa, sebab anugerah hanya dua yang tak mungkin terganti ini tak mampu kita manjakan dengan kasih dan perhatian.  

Sunday, 15 April 2012

COD

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

COD.

For readers who were following my updates for my current story. Here is the newest updates bout what happen.

After me and fren take action not to ask, and starting to hope no more eventhough it was our rights, ALLAH answered by send him some sign of his anger. But unluckily cause the one who pays was my housemate. They got car breakdown on their way home today. Problem with the steering, luckily it happen before they stary their journey, if not, i dont knw what to say.

COD right? You pay for hurting ppl.

My fren said,
''ko nyumpah ae?''

n i replied ''no lah'', for what? I rather stay quiet than doing that to my fren.

Between me n him, let ALLAH decide.

Any objection?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Banned.

Ive read and heard bout this news many days ago, but my tough time with myself stop me from sharing my thought regarding this matter.

Its about our Harimau Malaya team went down from FIFA world ranking n FAM block comment from ppl by saying that the ranking does not shows our true national team form. Then one FAM ppl was banned due to his comments which critics the National team. There is no democracy in mesia.

Actually he was right. We have the rights to critics if they were in a wrong path. Why shud he be so silent when there is a way to repair our bad performance in the past recent games? Does being silent helps?

I personally feel that the ppl up there shud pass up their resign letter n 'balik kampung tanam jagung'. Its true. See hw poor the performance of our team, compare with our 'world class' facilities like what has been said by them. it was really humiliating to see hw we waste it. And its worst when we compare our rankings with a 3rd world country.

I would not say that our players was not good. But management was the main factors. Look at our dato nicol ann david. Her achievement was awesome. N she achieve wit on her own effort. No politics no minister, no stupid flows to be followed, n now shes the num one players.

I do believe that our sports will forever be like hw it was if we do not stop this. Any objection?

P/s : rubbish shud automatically throwed inside the dustbin.
Published with Blogger-droid v1.6.9

My sunday

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

A frustration.

I saw how frust my fren is when dealing with his current situation. The one he trust the most act against him. I cant imagine hw hard was his situations nw, cause according to my calculation, he is nw in a tough one.

Then some ppl added another presure on him. The solution that was plan to be deployed was stuck due to some guy holding the car key which his tools was in there.

I myself had asked for my key to be returned ASAP. I dont want ppl to use my house as their pit stop no more. Plus planning to take out all the materials from here. I'll do what it takes to clear this matter including paying the outsiders for the job. I quit man, we quit.

P/s : i really hate ppl who love to take advantages of other ppl kind hearted + someone who burden ppl with his negligence.
Published with Blogger-droid v1.6.9

Saturday, 14 April 2012

Experience

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

My few days outstation was something to me. Not just getting new experience regarding new equipment n system, but also a very very useful life sharing experience with my colleague.

He scold me this evening. Due to my attempt to deny his opinion regarding marriage n life. He said im taking things too lighly. But might be he is right. He also advice me to start planning nw, instead of waiting for the time n plan later.

Maybe someday i'll share some of the tips that was passed to me this few days regarding life.

It is right that ALLAH has plan our life perfectly. Like what i got this few days. An experience that cant be replaced with money. The goods n bad to be kept inside. Good to be followed, bad as an example of traces that shud be left behind.

P/s : that explains why we was so not in the mood when i mention bout our current situations. He is so damn true man.!
Published with Blogger-droid v1.6.9

Today story

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Now at Shah Alam toll. Heading home oledi.

At first we plan to go home at early morning, but since got some sites to clear the alarms, on our way home, we decided to go. Plus we want to learn bout hw the alarms was done.

Find some weird things at site. Where giant ants were the reason of the fan for not functioning. Still thinking until nw, why why n why they were there inside the cabinet fan.

Number two. Both of us. Are TOEKkkk!
reasons : opening the wrong cabinet. Then complaint to the senior. At last he asked " do you knw that the site is upstairs?".

Wahahahaha. Laugh to myself. :p
Published with Blogger-droid v1.6.9

A day with her n ma

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

A day with her n ma.

Yesterday was the day when we finally met up after a very long time havent seen each other, but its kinda special this time as we have a new attendees which is my future mama . Then meet up with my future niece n nephew then sis n bro in law.

Need to be very careful in such a situations, well, im bringing my mama n ayah's name with me, so really need to take care of everything especially my menace. I dont want ppl to see me being rude or whatsoever .

Cant deny how worried i am, but still need to face it right, so i just let it be and through smoothly. Alhamdulillah everything was just fine.

Miss F did share something with me yesterday. About one of her friend asked her bout my presence when im back to my hometown.

''pity you. He didnt come and look for you when he went back''

luckily she got the right answer to stop those Q.

Well, something special bout us is the, everyone were trying his best to understand each other. We knw which is our first priority and will try our best to gv our best to the ppl around us. I admit we do less contact when we were at hometown, on the working days, but its not a reason for any of us to feel uneasy, cause we knw, we hv something more important to take care of.

Btw, we do keep those sweetness inside and will make sure each other got it limitless once everything were settle down. So why keep anything in heart, as we knw, time will come when we will get it and that time we wont give any excuses as we already halal for each other.

P/s : so happy after finally meet up my lil Afiq. He love to chat, ehemmm is he want to follow my steps of being someone who love to talk so much? :p

Friday, 13 April 2012

Thrown away

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Day 02. Waiting for something which was ours but was forgotten by other ppl.

My colleague did ask someone early this morning.
"no lah, both of u were just 'on loan' for a few months. "

N he replied,
"are you sure? We did feel like were thrown away oledi. "

Me?
Do as you like. No matter how bad ppl treat me, i will still giving the best service i can. But if ppl still does not appreciate me, i dont care cause i knw ALLAH appreciate us BETTER than any of us cud do it.

Just that, we hv some lil sad feelings inside, frustrated with hw we we've been treated. Fyi, this morning, our new office admin did call n pushing us so hard to amend our claims because she want to submit it already. She keep on calling and calling to make sure things was ammended accordingly. But after that when still hv problem, she decided to "tutup mata" (only for this month), so that the form can be processed. A very simple example of ppl who hv hearts, and someone who doesnt think bout us.

No matter hw it is, I'll keep holding on my principle, and let ALLAH decide. I dun trust ppl, but i knw ALLAH nvr gonna do bad to me. ;)
Published with Blogger-droid v1.6.9

Do we that special?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Im done. Not yet, but half relieve. 1:32am.

Still got things to look at today morning. Test hv been done. No defect from this site. Other? Will be identify soon.

Same goes to us. We always turn things around when they were a problem which was started by us. We put finger on other but overlook our part.

Its easily to put blame on other ppl and not ourselves. Why? Cause we think that we were good, great, perfect etc.

But, do we that special?
Published with Blogger-droid v1.6.9

Thursday, 12 April 2012

Eleven eleven PM

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Its eleven eleven PM. N im still at the site. Troubleshooting. Some new experience to me in my new work environment. Its kinda interesting but pening. :p

A time where observation during works take part. Now is the time to test how fast you turn the information n knowledge to find a solution.

Cant deny how experience actually helps a lot.

I might be new, but i will do my best to take note of what happening around. So that next time when the same situation appear, i have some idea on what is the steps n action to be taken to solve it!
Published with Blogger-droid v1.6.9

Golden Heart

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

My morning sharing session today starts with :
"did you ask bout it? "

I answered,
"im sorry, i didnt ask anything, as he himself shud take note of what he suppose to settle , we shudn't ask him regularly, its about responsibility, n im not going to ask anything, i will try my best to help myself, not goin to rely or hope anything anymore"

Well, about life again. We cant rely on anyone except for ALLAH. Trust me, once in a lifetime, we will face one situation where we were at the end of the road, no turning back, no other way to go, nearly lose hope when ALLAH finally come by bringing new hope. (HE's always there, just that we were declining to fully rely on him)

Weeks ago, i read 1 chapter from a book. That chapter were mentioning about "Golden Hearts". Story about an OKU person who fully put his faith on ALLAH. How he believe that one day he'll get a good son, n his son will become ulama'. N his son finally become what he prays to be.

Eventhough he has limited abilities in raising his son and the families, but his believe and effort pays with a success.

Story bout this guy shud be a very good example for us. And also a great question for all of us regarding our believes and faith in ALLAH. Do we have a golden heart like this person?

Ask our hearts. Ask our IMAN. ;)
Published with Blogger-droid v1.6.9

Staying or moving

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Staying or moving.

Someone did ask me that question just now. Its about relationship, n how sacrifices were return back for something really bad n sadly it hurts a lot.

When we were doing our best to survive, we sacrifice and stand still to our decision of accepting him / her in life, then he / she just ignore what we did, like he / she were forgotten oledi about the good things we did, and just hang on to some wrongdoing that we did, i will just say that he / she is not meant for us.

Ive been in the situation when everything that we face were just ignored then simply broke up with an stupid idiot excuses. It really hurts, but suppose that remembering him / her and give some chances is not an option.

Just leave him / her. They dont deserve us!
Published with Blogger-droid v1.6.9

Wednesday, 11 April 2012

Wordless Wednesday



Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Published with Blogger-droid v1.6.9

Tuesday, 10 April 2012

Luckily everything is ok

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Im home~~

Another day at site. With added some colour at my face n skin (hihi). No lah, actually today im dealing with some ppl who work slow and not serious. (main banyak)

First, when he did the installation.
No problem at all in NE site, but he didint tell me that at the FE site, he havent finish work yet. Can u imagine, with the unfinished work, he can still go back to his house to collect his camera charger? I know it is also important but He suppose to give priority to his installation work first as we were dealing with the end-user line.

At the end, we need to push some more on our part to make sure it was done at 5. Luckily, our part was clear and base station on aire on time without any problem. (alhamdulillah, thanks to ALLAH for his help).

What i want to highlight here is, we need to inform clearly to ppl regarding the progress of work because it will actually effect something. Especially during work with timeline. Cause by doing that we can plan our job.

Remember, FAIL TO PLAN MEANS, YOU WERE PLANNING TO FAIL ! !
Published with Blogger-droid v1.6.9

Challenges

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Challenge.

Some finds it very useful. But some love to be away from it rather than to face it. Some ppl choose to run away from it.

For me, challenge is a MUST in life. The hardship that came in a package with the challenges actually is an unformal school of learning to be better in life. In fact i can say that life n challenges is a better school than what we learn in a formal way which is from books, school etc.

By facing the challenges, we learn on how to get over it .

By running away from it doesnt solve anything but only delays the time, that going to arrive sooner or later.

Lets face it and learn how beautiful the challenge is. Cause as we going through it, and discover the beauty in it, we will find peace that will soon turn to a happy experience.

Remember, ALLAH is THE BEST planner. So why shud we afraid of discovering those unveiled future? Plus, the harder it get, the more we learn, the more we appreciate life and make use of it for an eternal life hereafter.
Published with Blogger-droid v1.6.9

Monday, 9 April 2012

eqbalzack.com Fan Page Celebration Giveaway [2]

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Abg Eq buat lagi..
hari tu miyak wangi. kali ni album Maher Zain plak.


 Nadh nak jugakkk~~~

To those who interested, please make sure u have
"LIKE" Abg Eq Facebook Fan-Page/be his follower.


Tamo cakap banyak la. Nak kalau click ja la kat SINI.

My bus break down experience

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Bus break down. ahhaaha. what an experience. For the past 2 years plus im here, this is the first time im dealing with this.

Someone SMS me. And the SMS lead to questioning my action. Something that i really dont like. I have a creadibility, i hate liars, and i wont lie, so when someone starts to question my action, it'll automatically bring forth some unhappy feelings inside.

Someone send me a message apologize for what happen. Actually i dont feel anything bout what happen, ALLAH have his plan of arranging this experience. I am learning something this morning. But no matter what it is, praise to ALLAH cause HE had save me this morning. I manage to settle down eventhough a bit late .

Someone complaining why the driver stop the bus beside the highway, not on the nearest RnR. to be honest, that someone is right. But on the other side, im proudly cud say that the driver is doing his best to give us a comfortable journey.

And the best part is, i knw, i have so many ppl who love me all around me. Mama, macik n Kak send me an SMS to cool me down (eventhough i am ok this morning), Abg Mie come and save the day. ALLAH send out someone to fetch me to destination when i decided to walk from RnR to nearest Plaza Toll that took about 2km that really make me sweat. ( but it is ok la kan? SEHAT ! ahahaha )

Its just a reminder to all of us, nobody ask for a bus to break down. Nobody want a bad experience during travelling.and ALLAH always have something for us everytime HE send us something.

He can. i know he can. !!

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Alhamdulillah. All praise to ALLAH for giving me some time to 'leave' him with some advices and for the precious heart to heart session just now.

Alhamdulillah, i manage to understand his future plan. I know we can rely on him, but sometimes he really has bring us to the end of the road. Where we started to feel hopeless and fed up of trying.

Mama told me to be positive today. Ask be to be gentle and add some more patience to face our situations nowadays. I used to be the one who.backed him up so badly, but today i got very frustrated and starting to lose hope.

ALLAH had send mama to be the one to stop me from being the one who lose hopes. Touched on one of mama's word , "he might be worried of ur anger, n thats the reason why he's so silent when u r home", n she was right, by the time i start to talk, everything changed.

Im not someone who love to scold ppl so.easily, its just that i love him damn much, n was sad of myself for not able to play my role well. Thats the reason. Whatever it is, i always pray that he'll be 'someone' one day. Hopefully ALLAH will fulfill my dreams. Amin
Published with Blogger-droid v1.6.9

Sunday, 8 April 2012

Own satisfaction

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Wahhh. What a busy day.
Planning to buy new watch to replace mine, buying something for kakak and going to my auntie's house. But at last, plan was changed, due to my family car aircond was not functioning , i choose to cancel those plan and move to my aircond panel workshop to repair it.

A long journey, almost 100km just to make sure car was in a good condition, and also big sum of money. But what to do kan? Still need to repair at the end, so why shud i wait?

i went back to Penang every months, and im not happy with the aircond, the hot weathe everytime we went out, can you imagine how mama, ayah n siblings deal with it daily? With our hot temperature and weather nowadays, im sure they were not happy bout it.

So, settling this is for my own satisfaction. money isn't everything but their comfortability is a priority to me. I dont have the strength to see mama ayah n siblings sweat everytime they use it.
Published with Blogger-droid v1.6.9

My committed n creative lil sister

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hours ago. My sis called me, asking me to come near her and watch her lappy screen.

Then, she Slowly scrolling n clicking some pages to show me and giving ideas on how the gift should be. Im really impress on how creative she is. Her ideas are fresh and sounds interesting. Well, gifts that was produces urself, a handmade door gift makes me smile.

Interesting but need a lot of time and creativity. Im surely gonna like what she had show me. N again, it shows how excited and committed she is in conducting mine.

Who knows we can compress 2 in 1 ceremony kan? Sure it'll be extra excited. Ahhaa
Published with Blogger-droid v1.6.9

Saturday, 7 April 2012

Sigemokk



Gemok punya gemokk. Bwak p kat padang nk bagi dia eksesais dia makan plak. Chaittttt
Published with Blogger-droid v1.6.9

Alhamdulillah..! im so happy.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Locking the date.

In the middle of finalizing the date . Its kinda weird when i dont hv any feelings bout this and her different environment where ppl are asking bout our near future plan.

To be honest, we haven't decided anything.

But ppl are asking when when and when. Reasons? They need a month earlier to apply for leave. Like we were going to inform them a week or a day before that time. Owh please be patient. We will let everyone knw earlier. (hey, can i use vlog to replace my invitation cards to my precious online fren?)

Hurmmm. Sometimes i do feel like im not ready for anything, especially when me myself starts to compare with ppl. Just now, mama inform one of my acquaintance got new job in Shah Alam, and getting more K's that before with his new company willing to pay to his previous company a compensation of having him earlier than the actual 1 months resign date.

Im happy for him. And glad to hear bout his achievement. Eventhough im not as success as him, but i knw ALLAH has given me the very best in life. I hv Mama, Ayah, sis n bro, a lovable family, macik and also good fren all around me.

Alhamdulillah..! im so happy.
Published with Blogger-droid v1.6.9

Wednesday, 4 April 2012

Senyum sampai telinga

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Akhirnya, senyum sampai ke telinga boss Nadh. Punya la dia tak puas hati kat Nadh semenjak beberapa menjak ni sebab Nadh tak keluar-keluar beraksi. Tapi hari ni, Nadh da keluar juga akhirnya. Beraksi dan buktinya Nadh berjaya buat kerja Nadh dengan suksesnya untuk percubaan pertama.

Selama ni dia bising la kenapa Nadh tak keluar-keluar lagi sedangkan engineer lain dah keluar buat kerja sendiri. Bukan Nadh tanak keluar, tapi dah coordinator tanak bagi Nadh keluar, takkan nak pandai-pandai keluar kan? Lagipun Nadh da cuba, dah usaha dah suggest diri sendiri nak keluar, tapi dah tak bagi nak wat macam mana kan?

Apa pun syukurlah pada ALLAH sebab akhirnya dapat juga Nadh buktikan diri ni pun boleh wat. Cuma tak diberi peluang lagi ja. Dan hari ni adalah harinya membuktikan diri sendiri juga mampu buat. Alhamdulillah. Cumanya kan, satu ja yang bakal menimpa lepas ni, nama Nadh dah kena cop kat dahi as Nadh Cut-Over. bak kata abg Madi n Boss Nadh lagi sorang. chaittt~~~


P/s : Kak Nadh da berleter adik tak beli-beli topi. ahaks. :P

Wordless Wednesday



Gmbr ja ye. Tuan x kot. :p
Published with Blogger-droid v1.6.9

Tuesday, 3 April 2012

hey passion. i really really really miss you.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.


Passion.
I can't describe no more.
The only word that suits our situations now is "I MISS YOU".
You've been leaving me for so long.
And those past were a part of my frustration
Of not doing something that i love the most

Passion
Once you were here
Everything that pass me
Is an unveiled story
Until i constructed it in my own words
Its a nice experience sharing something from my perspective
But that has stopped suddenly

Passion
It hurts
Especially when we were apart
Can't imagine myself blank in the middle of it
Hang on my last words
Then finally choose not to continue
What i was doing

Passion
There will be time
When we finally reunited
Until that time come,
I will be waiting.
And praying
May ALLAH bring us together again
Amin.

Monday, 2 April 2012

Saja seronok-seronok

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Tadi ada orang kata dekat Nadh. 
"kamu ni rajin betoi la dok menaip ni. " 

Nadh pun cakap dekat dia, Nadh buat ini seronok-seronok je. Tapi seriously kan, memang pun buat hanya untuk berseronok. Macam Nadh kata tadi dekat dia, seronok-seronok masuk dalam alam mimpi sendiri. Alam yang mana diri sendiri mengimpikan untuk ada di dalamnya. 

Sebenarnya memang macam tu. Rasa seronok bila kita dapat selesaikan apa yang bermain dalam fikiran ni dalam bentuk yang diri sendiri rasa puas. Bab readers tu lantak la kan, tapi alhamdulillah, walau tak tara mana hasilnya, masih ada yang sudi membaca. Nadh hargai sangat semua tu.

Hanya ALLAH dapat hadiahkan kegembiraan buat kalian atas kegembiraan yang kalian lemparkan buat Nadh. Moga ALLAH berkati semuanya. Amin.

All the best ya Sahabat . Nadh mendoakan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Tengah sibuk bekerja, lepas tu buka page pebret jumpa satu entry pasal seorang sahabat nak ke depan. Nadh rasa syukur. baguslah ada niat nak ke depan tu. Apa yang dia nak buat tu bagi Nadh betul. Cuma masyarakat kita ja yang heran bila nak buat macam tu sebab, masyarakat kita ni sewel, gila dan sawan sebab tak boleh tengok menda baik ni yang tak ikut kepala otak depa.

Meh nak ambil contoh ye,
Nak jadi baik, tapi sebab dulu nya jahat, jadinya dia tak diterima sebab dulu ada rekod tak baik. Lepas tu apa yang jahat yang berlaku tu semua la dia kena, sebab dia yang buat, padahal lum tentu dia wat macam tu, tapi still kena tuduh.

Macam tu juga buat pasangan yang nak berkahwin ni, kawan dah lama, beh tu takut makin lama makin mendosakan diri sebab belum halal, jadi nak ke arah yang lebih baik. Niat nak nikah Khitbah dulu, tapi dah orang terpandang serong.

Meh Nadh nak betulkan ye, nikah tu, penghalal hubungan . apa yang depa nak buat tu kan baik, sokong ja la. Kan baik macam tu? Lagipun, ISLAM tak cakap pula kawen tu kena wat kenduri besar-besar, hantaran tinggi-tinggi, dan segala bala apa yang masyarakat kita dok fikirkan tu. ISLAM itu mudah sangat. Dan apabila kita menyusahkan apa yang tak susah tu, turun la BALA ALLAH kat muka bumi ni. Tak caya? P beli suratkhabar tengok ada tak cerita buang bayi, zina merata-rata sekarang ni? Ada kan?

Apa pun, Nadh doakan yang terbaik buat sahabat tu. Moga berbahagia sampai ke taman2 syurga hendaknya. Amin  ;) 

Sunday, 1 April 2012

Wake up

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Not in a mood when i heard stories bout someone. He's been changing drastically until we haven't recognize him anymore. Still wondering, n thinking soo much trying to figure it out hw and what the reason of his changes.

I admit, im starting to hate that someone, coz i do believe, he is one if the reason of what disturbing me nowadays. Simple, things were just nice but apparently become uncontrollable after he came in. That person become rude n lack of discipline plus become useless nowadays by living without goals, just like what he did. Im sorry to day, but he is the reason of this problem. We've face this before, but that guy being MIA helps him to b better, but now. . . .
And there goes all the promises, all the target planned to be achieved, everyting gone in a sudden.

Never lose hope. Will pray for him , hope that he'll realize soon that frens will go, but family remains. You'll turn to corpse some day, and ppl that will serve u at that time is ur family, and they will never stop praying for ur happiness there, but that parasite will just forget you when he find what he is searching for.

Leave him! leave him ! Befriend him. Parasites should be treated like parasites. Go and find in biology books, find reference bout how it actually ruin you. If you dont act now, u'll lose everyting. Wake up !!!
Published with Blogger-droid v1.6.9

Buta+Pekak+Bisu=CINTA