Followers

Thursday, 29 November 2012

Perubahan nya.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. Kata org. Tak pastilah betul atau tidak.

dont simply blame

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Pagi ini saya terdetik nak bebel kat medan sembang saya ni. Tak banyak hal pun tapi sesuatu yang buat saya annoy sangat sangat sejak kebelakangan ini. Sesuatu yang saya jumpa agak kerap di medan twitter dan ruang facebook. Sesuatu tentang "berlagak mulia".

Sedar tak sedar kita selalu jumpa kan, kalau bab curang, bab tak setia selalu lelaki yang jadi mangsa. Lelaki itulah lelaki inilah. Semua nak letak kat lelaki. Semacam mulia sangatlah kaum kaum wanita kat muka bumi ni. Maaf kasar betul ayat saya. Tapi itulah reality y bt kemarahan saya semenjak dua menjak ni.

Saya punya Mama, punya adik perempuan, malah isteri saya juga seorang perempuan. Tapi kemarahan saya bukan saya lepaskan pada mereka cuma saya tak puas hati pada perempuan perempuan di luar sana tu. STOP DOUBLE STANDARD! Reason : nowadays both are just the same.

Last time u can only imagine bout guys doing that. But nw girls are also on the same line. Doing the same thing , but question nw is, why the blame all goes to the guys? Do you think that u are not being rational? And blaming only one party.? One fren of mine reveals, she had a few boyfriend. And still counting. But everyone are blaming guys fr being a playboy? Think again. !!

I have fren. N this reality i guess will help you guys out there to understand the real truth. 2 person, lady and a man fall in love. Both promised to live together ever after. And they even commited sex as they were very sure that they will only love their couple. One day they breakup. That guy come and beg her to stay in the relationship because he and she had already taken their 'virginity' n guess what, that gurl refuses to return. I had found this situations 2 times. And yet ppl still trying to act like they are VERY NICE ?

You were talking bout 'mulia' now you have it. Both are just the same. Men also doing that. But they do sometimes think bout consequences n try to take
The responsibilities. But i cant deny that there are also guys who love to do but hard to stay when preggy take place.

Sometimes i do think bout putting the blame on a girls normally when guys 'down' after the miserable love story. But i cant. It is live. U nvr gonna have the best thing in live everyday, but u still can twist all those bad memories to a wonderful experience once uve found one in the future by learning to be better. That were called benefited from the worst. U gain the experience and u try not to repeat mistakes and keep the good things uve learnt before and apply in ur new life.

Remember. Both party are facing the same thing. Unfaithful. Failure And rejection in relationship.

So don't simply put the blame on one party.


Psst : my experience : falling in love after married is the best. U gv what u had , u spend what u kept fr long ago to a very special person, LEGAL one. The one who deserve all love that u got. ;)

Wednesday, 28 November 2012

Penamat The Great Doctor

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Apa kisah kita hari ini ya? Selain dari kehidupan terlebih sibuk saya kebelakangan ini hinggakan disalaherti. Ada juga yang menariknya. Sekali lagi saya nak khabarkan pasal ending cita korea yang saya tengok semalam.

"ishhh bising betul la awak ni. Orang nak tengok pun tak senang"

Ini reaksi permaisuri hati saya semalam. Ya lah, saya kan dah lama tak ikuti cerita ni, alih alih dah nak habis, banyaklah persoalan nya bila tengok perubahan watak tu kan. Dan tukang jawab sudah semestinya lah Mama yang masih setia ada depan cerita tu kan.

Haa.. Sampai sekarang saya masih tak mensi cerita apa kan? Okeh okeh saya kasi tahu sekarang. Semalam tu ending cerita The Great Doctor. Kalau ada yang tak tengok saya nak cerita la ni kisah mengenai seorang awek dan seorang jeneral yang datang dari 2 zaman yang berlainan. Si jeneral muncul di zaman sekarang dan membawa dokte juga awek ke zaman dia sebab nak merawat permaisuri yang sakit kena takek (ehh paham ke takek tu apa?) Silap silap bukan takek lah tapi kena kelar .

Jadi dari sana lah cerita dia bermula. Si awek kena tahan dengan raja yang tak bagi dia balik ke zaman dia yang diorang gelar sebagai negara kayangan. Dan jeneral yang patuh pada perintah raja disebabkan pegang kepada janji dari raja terdahulu juga wasiat tok guru tersayang.

Ending dia tu menarik perhatian saya. Masa tu hero terserempak dengan musuh paling ketat depa merangkap si penagih cinta dokte kesayangan hero ni. Si musuh ni sebenarnya nak bawa dokte tu ke zaman dokte tu sebab musuh ni sakit. Dia bergantung kepada ubat utk terus hidup. Tapi dokte mesti la taknak ikut kan. Hero pun lawan dengan dia. Dah berjaya tikam dia. Tapi sebab dia masih ada kuasa beku, dia dah sejukkan hero ni. Hero tu dah nak mati. Da nyawa nyawa ikan lah masa tu. Masa tu musuh tarik dokte cuba lalu kot pintu masa tu. tapi since dia dari zaman lain, dia tak berjaya melepasinya. Dokte tu terlepas. Sebaik dia sampai ke zaman dia. Dia lari ke hospital, ambil apa yang patut (ubat ubatan la) sebab dia nak selamatkan hero. Lepas tu dia lari kembali ke pintu masa tu.

Tapi sayang. Dia dah kembali ke zaman 100 tahun sebelum dari itu. Yang bermakna tanpa hero. Tanpa sesiapa. Maka tinggallah dia bersendirian. Hidup diteruskan sendiri.
"Dan kenangan akan menyatukan dua hati"

Akan tetapi dia yakin dan berterusan menunggu pintu masa terbuka lagi. Dan akhirnya. Dia kembali ke satu zaman yang lain. Di sebuah restoran mungkin dia terdengar ada askar di sana. Dia tanya siapa raja sekarang? Dan sebaik dia jumpa askar yang pernah dia kenal dulu kata "jeneral menunggu di pokok itu, dah empat hari dia di sana", terus dia lari mendapatkan hero tu. owhhh saya rasa ending dia suwit sgt.

Penantian satu penyiksaan, akan tetapi penantian yang berakhir dengan penyatuan cinta adalah ending yang sangat sweet, suka suka suka.

Monday, 26 November 2012

Bila tak ada kerja

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Pagi ni moral down sikit la. Pelik tau dulu masa saya mula sampai sini. Punyalah saya tak suka tempat saya duduk ni sebabnya tempat ni banyak menda orang yang sengaja diletakkan disini sebab nak kasi tempat mereka clear.

Dan end up tempat ini akan jadi pusat penyimpanan bermacamlah menda termasuk benteng pertahanan sya. Ehhe saja panggil benteng pertahanan sebab kertas yang menimbun tu kan menghlang penglihatan orang pada saya. Mahu tak nya tinggi tu lepas tu banyak plak. Jadinya bila saya tak ada kerja tak adalah orang nampak direct macam saya sedang bersuka suki bukan.

Tapi pagi ini dengan perasaan pelik lihat tempat sendiri. Mana perginya benteng pertahanan. Dah diangkat lah. Terus rasa tak seronok sebab orang boleh nampak saya direct. Tambah menyakitkan hati bila hari ni sepertimana minggu lepas saya tak ada kerja. Ohh ya inilah reason kenapa saya moral down tu. tak semangat lah saya. Sebab bila ada kerja saya buat sesuatu. Tapi dah tak ada. Larat saya nak lepak aja di hadapan meja tu tanpa buat apa apa? Dah la kawan yang saya pinjam pc dia pun guna pc dia. Kalau tak ada juga lah sesuatu kan. Belek belek file dalam tu ka. Ishhh susah la bila tak ada kerja. Saya tak suka.

Dan budaya di sini sedikit yang saya tak suka. Tempat mereka semak. Jadi bila mereka nak bekerja, dan tempat kita kosong, tempat kita jadi mangsa. Cuma yang saya tak sukanya. Selesai bekeja, tempat kita pun semak. Pantang betul saya. Jadi saya buat keputusan utk biar aja ada menda atas meja saya tu. biar nampak ada dan semak supaya mereka tak buat lagi. Malas lah nak kemas. Kena plak barang orang. Igt kita opiskeeping ka apa??

Friday, 23 November 2012

Indian wedding tradition

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Indian wedding tradition.

Dear all readers, as what u all perasan. im now still in wedding mood.
Hihi and this wedding mood effect the team as they share a lots of their experience and without doing much i gather a lot of information regarding oth er people culture.

If yesterday i share bout chinese, today ill type and share some about indian culture in wedding.

For indians, once registered they were considered as married. Legally , but in their tradition it is not done until the religious part take over.

Thus they will try to finish the ceremony as soon as they can to prevent the groom or the bride to 'change mind' towards their mate before the real things take part. Normally the 'engagement' period will be very short one. Like what my colleague shared yesterday, hers was just bout 5 months. Then they will get married. And got some ppl also doing it in one day. Registered in the morning then engaged and married on the same day. Well everything depends on the bride themselves. They want it to be on the same date then they will need to be rush a bit.

She did ask me bout the wedding dress wear by us. Wether we buy or rent it. I said the akad nikah one were buy by us and fr the reception we just rent it. She said in their tradition the groom will hv to buy the sari fr their bride as the sari will be the dress wear by their wife on some big occation such as their wedding, and on 'majlis ber-endoi' which is in Malay tradition call 'lenggang perut' or ceremony that take part during their child being delivered. The baby will sleep on 'buaian' which was made from their mama's wedding dress.

That is why buying a sari fr their wedding is a must. They can choose between the very best quality to a normal quality. But depends on the budget also la kan?

Then, in an indian tradition, bride and the groom only can sleep together once everything finish which means once the ceremony finish then only they can be together. This is to
Prevent early pregnancy before everything take part. Ehhe same also with Malays right? I cant be with my Mistress on the day we akad nikah but on the next day after the reception. Can laaa~~ luckily nowadays the culture got slowered down a bit, if not they only can be together once both reception settled down. Susah huh.? Kikikiki

Hehe . Some of the info that might be useful for you guys. Im sharing it cause its a new knowledge to me. Hopefully you'll get something. And as a conclusion, wedding is not as hard as what we fought nowadays. Its easy just that our tradition restrict it from being too easy. For what reason i dont knw but well sometimes it is true base on some reasonable reason. No matter what it is. Be someone who is good to ur spouse. He or she will be with u forever. So take gd care of them. The most important thing is, share and discuss if there are any problem. We share everything right? So why shud we burden urself with it alone? ;)

Thursday, 22 November 2012

How to face morning

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Apa cerita kita hari ni.?

Saya suka mulakan hari dengan senyuman. Positifkan diri sepositif mampu. Yakin bahawa setiap
Hari itu adalah hari yang baik. Hari yang indah buat kita.

Nikmati tiap nafas pagi dengan penuh syukur, penuh rasa bertuah dan rendah diri. Syukur kerana masih diberikan peluang bertaubat. Bertuah kerana masih diberi nafas memperbetulkan apa yang masih belum dan rendah diri bila sedar kita hanyalah penumpanh di atas muka bumi Yang Esa.

Mudah bukan. Bila kita hidup dan mula dengan rasa sebegitu. Pastilah sedar yang kita ibarat pelakon atas pentas yang dah ditentukan role kita disini. Apa yang disusun itu kita juga tahu adalah bersama hikmah yang pastinya baik untuk kita. Dalam kita tak sedar tu. kita menangis ilangnya mentari dan hadirnya hujan. Rupany digantikan pelangi buat kita tersenyum kembali. Begitu hebatnya hikmah dari Nya.

Bila kita mulakan dengan berduka lara. Secara automatiknya permulaan hari adalah satu yang memeritkan. Kenapa perlu berduka sedang hari ini ALLAH kirimkan kita kemungkinan 24jam lagi untuk kita atur hidup kita. Lagi 24 jam utk kita leraikan permasalahan kita. Dan yang lagi indah 24jam yang patutnya kita manfaatkan untuk kita kembali ke jalan ALLAH yang sebenar benar dan selurus lurus jalan menuju redha.

Dan yang paling tinggi kedudukan org disisinya itulah orang orang yang tinggi takwanya.

Jadi napa perlu risau? Kita jalani idup sebaiknya. Jangan jadikan masalah itu penghenti jalan, tapi motivasi buat diri menjadi lebih kuat. Practice makes perfect kan? Cm adk saya penah kata, dia bebel napa mama dan papa wat rumah yang besar dan dia perlu mengemas banyak. Jawab mama, "ya lah bila banyak kamu buat, kamu lagi cepat terer".

Sama juga kita relate dengan hidup. Banyak yang kita alami, lagi tambah matanglah kita. Kan?

Jadi napa perlu berduka. Bangkitlah!!

Wednesday, 21 November 2012

Goodbye memories

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Goodbye memories.

Memories lies inside
Its what happen in past
The sweetness
The pain
What me gain
What we learn from every experience
What we remember
and what we decide it to be

Memories of now
Is what depend on us
How things get going
Whether good or bad it is
All are coming from us
If we learn from past, then we are better
If we keep on blaming the past, we're still there
Stuck in the past

Memories of future
Is the one you started
Its sweet if you sweetened it from the beginning
Its hard, if you didnt fought harder in the past
No matter what it is
Its all from you.

Forget the past. And start new. The future is what havent been written yet.

Why they dont go for early marriage

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

We were talking bout marriage again. But today it is not bout me but bout other race which is the chinese people and why they dont prefer for an early marriage.

Someone did mention to me just now. Bout how hard is marriage to them. Its bout using a very big sum of money, and purpose of using it actually are same as what we Muslim practice today which is to inform ppl that they are married.

Can u imagine, u were working so hard on ur early days just to support ur marriage?

At first she asked. How much did you spend fr photography? I told her that my beloved brother is the photographer. Then she asked, normally hw much does it cost? I estimated bout 500-1.5k. She answered. Its very cheap. For them it can go more than 3k, just fr the photography.

Then, She told me. normally in their practice, they will book a hotel
Or maybe a restaurant for the ceremony. Know something.? Some cikai cikai table with a not very delicious food will cause you RM350 per table that consume of 10 person per table.

Can you calculate if they were calling bout 500-1000 ppl, how much will that cost? And doing that were only as a 'syarat' to let ppl knw bout the marriage.

Then, when pregnant. Babies who only been taken care on working hour with saturday and sunday rest and public holiday can cause you almost 600 per month and that money will go higher as your babies got big and ready to eat porridge or rice. Another one is, maternity care services. That cost bout 3-5k for 1 month. They hv 2 option, either pay someone to come to the house daily that took bout 3k, or send the newly delivered baby and mama to the place and that surely will cost more.

Just a few example rite? But a very big $$$ to think.? And a lot of things actually. Its a burden. Now i finally realize bout why my colleague ask me when i told them that im getting married.
"very early la you want to got married?"
"heyyy u already have a baby ae? Then why want to get married so early?"

Well, all of those are because of our stupid things called "adat". I thought only us are living in it, but the real thing is they were also restricted by it.

Sad huh? Very easy thing was stopped just because of this. Unlucky them.

P/s: in the future it will be harder. I saw many ppl are trying to make it more hard to accomplish. Look at how the engagement ceremony looks like a wedding reception nowadays. Ohh my future generations. Pity you!!

Tuesday, 20 November 2012

Resepsi kami.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Entry lepas saya cerita pasal hari saya bergelar suami kan, hari ini saya kisahkan hari kedua. Hari resepsi saya dan dia.

Detik semalam tu masih lagi tak dapat dilupakan. Saat saya bersalaman menerima akad mengesahkan diri sebagai suami Cik yang ALLAH dah pilihkan untuk saya tu. hari ahadnya, sedikit kelam kabut juga sebenarnya.

Pagi itu saya khabarkan pada sepupu. Since kami janji pukul 130 saya akan bertolak dari rumah homestay tu, saya pun lepak lepak la siapnya. Konon pukul 12 nak pakai lens, pukul 1230 mandi dan pukul 1 bersiap. Last last menda lain yang jadi. Saya baru perasan yang saya tak ada pin nak pakai sampin dengan barut yang dia kasi tu. ahahaha tlg jgn gelak, saya pun xtau apa nama kain tu jadinya panggil barut la. Kikiki

Ha sambung balik, kelam kabut tengah hari tu, dah la tetiba Cik isteri call bagitau suruh datang kul 115. Saya gtau la. Jangan nak buat gila , semalam 130 hari ni 115, mana nak sempat siapnya . Dan sangatlah teruk sebab nak membungakan sampin pun x ada sapa reti. Mujur ada kak azza. Slumber badak dia ja buat sampin saya tu. tak kisahlaha bunga apa pun kan, janji ada cam bunga. Last last siap juga dalam pukul 135 macam tu. sampaikan enchik pengkapit saya mai jemput dirumah lah. Segak la dia hari tu. jeles tau pengantin. Kang abeh orang tgk dia dr saya. Kikiki

Elok elok saya siap, nak keluar ja hujan dah turun dengan lebatnya . Sekali lagi lah kelam kabut tu. kami mana ada payung bagai ni. Naseb la ada juga payung avon mama tu. lantak. Men pakai ja. Saya mulanya malas nak naik kereta, tapi kena paksa juga. Ayah yang bawa saya n pengkapit dengan dua bidadari kecil a.k.a flower gurl saya, Dyan Awla Umaera dan Irdina Afiqah.

Sampai saya disambut kompang dimainkan di speaker besar untuk resepsi kami. Kemudian dibawa untuk makan beradap sesama keluarga pengantin. Masa tu kan perasaan tak ketahuan tau. Ya lah. Banyak betul
Kamera yang sampai dihadapan. Saya ni tatau la nak tersipu macam mana dah. Tebal rasa muka ni. Pipi pun dah nak cramp dok senyum ja. Hihihi

Sebaik duduk, saya senyum pada permaisuri hati kat sebelah tu seraya keluar kata di mulut,
"hai .. Awak pakai apa atas kepala tu? Macam rusa lah." apa lagi..'PANG' lahhh. Kuat toi dia cubit. Sakit. Padan muka saya. Hihi nak sangat menyakat dia. Pastu kami makan. Saya ada satu yang saya rasa pelik hari ni. Beberapa kali pergi jadi pengkapit kan, rasa malu sangat nak makan. Tapi hr ni masa resepsi, sesedap hati saya makan. Tak endah orang dah. Bertambah siap tu. maceh la pada enchik pengkapit saya tu. tlg layan saya. Malu tau x, makan pn nak susahkan orang . Saya cakap taknak tapi dia bekeras nak juga buat kan.

Next , memotong kek. Lawak juga.. Dah potong orang suruh suap. Kami ni mana boleh bertentang mata. Tengok ja mata. Gelak la. Tapi last setelah mengkaver dengan penuh perasaan. Ada jugalah photos tu.

Selepas tu masuk dalam. Photography la apa lagi. Ini pun best. Ramainya lah yang menunggu. Saya tak kira dah. Saya suh PA saya hari tu a.k.a Jiah panggil suma ahli keluarga nak bergambar. Pastu paksa juga Cik Permaisuri panggil keluarga dia. Tapi tahulah kan. Tuan umah bizi. Last dekat nak habis baru dapat bergambar. Yang dengan kawan kawan jangan cakap. Banyak juga. Cuma hairan bila da masuk pesbuk tu gambar kami y kurang. Wehhhh kenduri ampa ka kenduri kami ni? Haaa? Kikikiki

Last skali. Sebelum balik. Mula la drama air mata. Saya sendiri pun sebak bila nak tgk suma balik. Tambah lagi sebak la bila ada yang menitiskan air mata. Sebab terharu dan mungkin juga terlalu gembira melihat dua hati yang sudah bersatu ini. Betul. Ramai juga yang saya nampak. Sampaikan saya sendiri pun dah sebak. Yang Cik saya tu plak tukang pujuk orang len. Pujuk pujuk jugak. Dia pun sama. Kikikiki

Tak kurang juga pada yang berpesan. "jaga abg kami leklok", "jaga kak kami leklok", "jaga adk", "jaga sesama". Saya pasti akan berusaha dan saya tahu dia juga sedang berusaha. Kami akan jadikan ini syurga kami. Syurga dunia sebelum bertemu alam kubur seterusnya alam akhirat yang abadi. Kami berusaha jadikan ia sebaik baik anugerah yang akan dijadikan batu loncatan untuk mendapat barokah juga rahmat dari ALLAH. Moga tiap kegembiraan itu menjadi semangat dan kedukaan sebagai motivasi bahawa tiap yang susah dan sedih pasti berlleh manfaat besar dari NyA sekiranya dihadapi bersama tbah dan kesabaran.

Kepada semua yang mendoakan. Adik beradik, sahabat sahabat saya, saya terharu sangat dengan semua. Air mata anda menjadi nadi semangat saya untuk bersungguh menjadi imam terbaik buat keluarga saya. Terima kasih semua. Terima kasih kerana hadir. Terima kasih kerana brkongsi bahagia kami. Saya doakan anda juga bertemu kebahagiaan anda satu masa nanti. Amin amin amin yarabbal alamin.

Sekali lagi. Andai ada salah dan silap. Saya hulurkan 20 jari dari saya dan dia memohon ampun dan maaf andai ada yang tidak disenangi disukai dan mengguris sesiapa pada hari bahagia kami. Moga suma kiita kawan sampai ke taman taman syurga. Leb leb lah anda suma..

Sunday, 18 November 2012

Aku terima nikahnya.....

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca

Apa khabar wahai readers? Maafkan saya kerana hilang dalam masa seminggu ini. Entry terakhir saya taip waktu saya dalam perjalanan ke penghujung perjalanan diri yang berstatus 'single' yang kemudiannya diubah kepada status seorang suami.

Alhamdulillah , berkat rahmat dan izinnya, akhirnya pada tanggal 10 November 2012, bersamaan dengan 26 Zulhijjah 1433H, jam 12:04 tengah hari, maka sahlah saya sebagai suami sebaik menyambut lafaz ijab dr kadi dengan lafaz "aku terima nikahnya," kemudian disahkan oleh para saksi yang ada bersama.

Saat saya menerima lafaz ijab dan sayaa balas dengan lafaz qabul merupakan moment yang sangat luar biasa pada saya. Menerima tanggungjawab seorang suami bersama tanggungan isteri dan bakal memiliki keluarga di masa hadapan adalah apa yang saya dapat selain daripada keluarga baru yang bakal menguji adil kah saya dalam membahagikan kasih sayang di masa hadapan.

Kemudian, saya mohon dari semua untuk beransur seketika dan menunaikan solat sunat dua rakaat bersama isteri. Solat pertama saya sebagai ketua keluarga dan juga buat pertama.kalinya saya mengimamkan solat isteri saya. Juga inilah doa pertama kami yang diaminkan bersama. Alhamdulillah. Ia berjalan seperti yang kedua harapkan. Tapi bersama dengan perasaan sebak yang menebal kerana akhirnya. Bertaut juga dua hati, bersama juga dua jiwa, dan bersatulah satu perasaan , kami akhirnya bersama jodoh yang diizinkan ALLAH. Tiada lain melainkan rasa syukur yang setinggi tinggi dipanjatkan pada Ilahi yang mengizinkan perjalanan kami dinoktahkan dengan satu ikatan halal bersama perjalanan panjang berisi separuh agama.yang sudah lengkap menunggu takwa pada sebahagian yang lainnya.

Seterusnya, cincin disarung pada jari masing masing dan disambung dengan sesi photo bersama keluarga. Saat diri memeluk mama ayah, mama dan papa, tika inilah diri berazam, bahawa diri bakal menjadi sehebat mereka yang bersabar hingga ke saat ini menjaga dan membesarkan putera puteri mereka hingga sekarang, malah dilimpahkan dengan kesayangan yang seluas luas nya, kecintaan yang setinggi tinggi langit diatas dan kesabaran bersama ketabahan yang sehebat hebat nya tika kami hadir dalam hidup mereka dari dulu hingga sekarang. Saya bisikkan pada mereka "insyALLAH, saya akan jaga amanah ini sebaiknya" dan tiada lain melainkan senyuman kelegaan pada mereka saat mendengar hujah awal saya ketika itu.

Pada keluarga yang datang menyambut dan meraikan, juga setinhgi tinggi terima kasih pada anda. Saya hargai sangat. Serius saya sangat menghargainya.

Dan tidak lupa pada taulan yang mengindahkan pagi pagi kami. Saya terharu sangat kerana dari seluruh pelosok Malaysia anda hadir untuk kami, meraikan kami pada hari bahagia kami,hari yang menoktahkan segala yang kami simpan selama ini. Alhamdulillah, ALLAH mudahkan semua perjalanan kita pada hari itu.

Buat yang mendoakan. Terima kasih juga saya ucapkan. Cuma satu pinta saya. Doakanlah kami hingga ke taman taman syurga. Saya tak mahu hingga ke akhir hayat sahaja sebab bila saya menerimanya, saya mahu dia ada bersama saya hingga ke sana, saya mahu terus dijaga 'bidadari langit' yang dikirimkan dari syurga buat sayaini. Saya juga tak mahu hingga akhir hayat sahaja kerana saya mahu perasaan ini kekal, hingga ke sana.

Terima kasih semua. Terima kasih atas segalanya. Saya doa ALLAH kirimkan kamu keberkatakan, kesenangan, rahmat yang senantiasa memayungi kehidupan. Amin yarabbal alamin.

#nanti saya panjangkan lagi entry ini ya? Ada org da panggil tu. Kikikiki



Published with Blogger-droid v1.6.9

Saturday, 10 November 2012

Journey of the groom to be - Part Akhir

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca.

Entry akhir part ini. Sudahpun berada di Perak. Tiba awal dari jangkaan. Hari yang agak mencabar ni. Pagi pagi check kereta tayar nya pancit. Saya dah susah hati tadi. Ya lah barang banyak lepas tu tak cukup kereta. Macam mana? Mula tu da pasrah habis tadi. Saya angkat ja barang dalam rumah masukkan dalam kwreta. Ternyata memang penuh bonet tu. itu belum saya masukkan sekali prop adik lagi kan. Memang penuh.

Kelam kbut jadinya tadi. Adk dah call kawan kawan dia tanya kereta. Saya plak da tatau nak cari sapa. Slumber ja saya redah ja kan. Ahaha lps tu kan, ayah bleh plak wat layan shinchan tadi. "tak apalah. Ampa p la naik kereta, ayah naik moto"

Saya cakap jangan nak gatai ayah. Kita nek ja sempit sempit pn xpa.

Sampailah pacik datang. Dia kata kereta dia pn lbh krg macam tu. dia keluarkan pam, pastu pam tayar. Tgk mcm ok ja. Kami pun redah la. Asal ayah x setuju tapi saya bkn la nak degil sgt cuma fkr bab x selesa tu saya jalan jugak la.

Smpai kat depan kami cuba cari pam tayar tu pastu pump. Alhmdllh okay.

Akhirnya sampai juga. Syukur. Slamat suda. Doakan saya ya? Sejam lagi lbih kurang. Tapi hero kena tenang kan? Steadyy. Kikikiki

Wednesday, 7 November 2012

Journey of a groom to be - Part 14

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Untuk slot ini lagi hari ini. Saya kongsikan satu lagu yang diberikan oleh seorang sahabat semalam semasa saya khabarkan kepada dia mengenai majlis yang bakal menjelang tiba ni.

Terus aja saya download lagu ini untuk tatapan saya di masa depan. Mungkin sebagai panduan juga sebagai pedoman hendaknya.

Amanat dari seorang Ayah untuk Pencuri Hati Anaknyaa.. 


Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula
Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah tangis ibunda
Adalah aku wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia curah kasih dan cinta

Dulu esakannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu
Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku
Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

Tiap bait lagu punya maksudnya. Mendalam. Rintihan seorang ayah. Amanat seorang Ayah kepada bakal suami anaknya. Bagaimana dia berharap agar kita dapat bahagiakan anaknya.

Sebak pula terbaca bait bait kata dalam irama nya. 

Kesedihan. dalam kegembiraan.

Itulah dia Amanah berat yang bakal dipikul. Moga ALLAH memberkati usaha, menunjukkan arah terbaik untuk pelayaran menuju Syurgawi. Amin Yarabbal Alamin 

Tuesday, 6 November 2012

Journey of a groom to be - Part 13

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Ini adalah antara entry entry terakhir dan mungkin bakal jadi yang terakhir dalam slot yang tak berapa panjang ni. ehhe. maafkan saya sebab tak sempat nak hapdet bebanyak cerita dalam slot ini.

Pesanan Seorang Abang.

Beberapa hari lepas, masa saya sedang asyik membisingkan group satu tu, dengan dok asyik mensi dia tu dan dia ini, ada lah seorang abang yang dah lama tak jumpa ni muncul . Lama benar tak kongsi cerita dengan dia. Ingat lagi masa pertama kali jumpa masa kami adakan mini gath di Taman KLCC satu masa dulu. Dia seorang yang dah berkahwin, seorang yang cool saya lihat, dan paling saya suka dia seorang Papa yang penyayang. Lhatlah bagaimana kedua anak yang rapat dengan nya itu. Saya yakin dia seorang Papa yang cool .

Owhh berbalik kepada perbualan kami semalam. Saya cuma nak kongsikan pesanan pesanan yang dia turunkan buat sama kemarin. Saya kongsikan agar kebaikannya tidak hanya jadi pedoman saya dan adik adik yang berada dalam group itu, tapi di perluaskan untuk tatapan readers budiman sekalian.

Pesan pertama dia buat saya. :

Ini apa yang saya belajar dari kisah kisah chenta kembeng zaman sekolah ni. Orang ada pesan tau. Waktu bercinta ini adalah waktu kita berlakon sehebatnya, sebab nak buktikan bahawa dia adalah segalanya, kemudian bila dah kawen, kambeng tuko jadi singa, merak jadi ulo sawa, banyaknya lah yang berubah, sebab bila dah bersama, masa itulah terdedah lah segalanya. Bak kata kakak saya, Adik kena sabar bila dah kawen ni, sebab bila dah bersama, kita dah pun menerima dia seadanya, tak kiralah seburuk mana pun si dia. 

Pesanan kedua dia. 
Untuk TIPS AKAD NIKAH DENGAN JAYANYA. ehehe. TIPS Lawan rasa gugup ni.

Dalam dari dok pesan tu, sempat lagi dia melawak dengan saya. Ehh lawak kah ini. Ehehe gugup tau ai bila dia kata camtu. ehehe. InsyALLAH kot saya tegar dan berusaha agar tak gugup sangat masa hari tu.

Paling penting, ini yang disampaikan olehnya. Benar kan? Lagi kita fikir, lagi kita serabut, tekanan perasaan la itu lah, ini lah, jadi buat slumber ja. Sampai masanya kita redah dengan penuh perasaan. Setel. kan? kikikikiki
 

Dan akhir sekali, dia tinggalkan saya dengan ini. 

Semua yang dikongsikan adalah ibarat permata permata yang disampaikan buat pedoman seorang adik yang bakal melangkah ke alam yang baru. Pada readers sekalian, doakan saya ya? Moga impian ini merupakan impian Syurga buat kedua dari kami yang mana perlu dilengkapkan separuh lagi darinya iaitu Takwa. Moga diberkati semuanya hendaknya. Amin

Mr business

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hai readers. Alkisahnya pagi ini saya kongsikan apa yang saya dapat semasa bekerja dengan dua orang staff yang dikira 'senior' di tempat keja ni.

Yang pertama berkongsi, malah menuntut saya mengikut cara orang cina berfikir. Katanya, apa yang dipelopori orang cina yang belum ada orang melayu buat patut saya buat. Dia ambil contoh perniagaan makanan dan perniagaan orang mati. Satu yang mengejutkan saya juga yang, perniagaan orang mati yang dipelopori mereka terhadap kaum mereka tu dari sekecil hal sampai ke besar. Dari A ke Z, yang penting punya wang.

Kedua adalah moving car wash. Juga merupakan idea yang sangat brilliat bg saya . Dan terakhir perniagaan makanan. Yang mana dia sifatkan melayu adalah yang paling untung andai pandai memainkan peranan dalam bidang ini kerana kata nya, makanan orang melayu senang dijuai kepada 3 bangsa dan blawanan dengan makanan cina dan india yang susah juga disasarkan kepada semua.

Saya tersenyum. Sampai
Macam tu dia bagi pendapat dan cadangan kepada saya. Cadang suruh saya buat in the future.

Beruntung saya kan.? Bukan mudah mereka hendak buka mulut. Alhamdulillah. ALLAH punya kerja ni. ;)

Sunday, 4 November 2012

Dia kirimkan kerinduanku

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

ALLAH kirimkan saya satu lagi kegembiraan hari ni. Saya sebak lagi. saya sebak lagi. Selepas dia kirimkan bantuan dari arah yang tidak saya fikirkan, satu lagi berlaku sebentar tadi.

Dapat panggilan dari seorang yang agak lama juga saya cari. Seorang cikgu yang dah lama benar saya tak jumpa, seorang cikgu yang sangat baik pada saya. Cikgu yang ntah la tatau saya nak khabarkan macam mana pada readers sekalian.

Dapat panggilan dari dia. Dia berterima kasih kepada saya. Saya terkejut tadi. Sangat terkejut sebenarnya. Dia ucap terima kasih. Terima kasih Nadzri sebab mencoret sesuatu tentang dia . Saya sangat blurr tadi. Kata dia satu hari tu suami dia suruh dia google nama dia sendiri. Pastu dia pun buat, dan dia jumpa entry yang saya penah buat untuk dia ni. Katanya lepas orang bawa entry ni, ramai lah yang mencari dia balik katanya. Kawan kawan lama semua lah. Katanya dari sini mereka jumpa dia. Dan dia berterima kasih sebab entry ini, yang mana berburuk sangka kepada dia selama ini berubah.

SubhanaALLAH. saya sangat terkejut juga. Sebab ini bukan kes pertama, tapi kes kedua orang yang saya bercakap tentang mereka berjumpa saya di alam maya. Sangat terkejut bila ada kes macam ni tau.

Masa tengah cakap tu kan, saya punya jari liar menekan hp saya tu, google juga apa yang saya coretkan tentang dia tu. Alih alih jumpa entry sendiri. Mana tak terkejut. Sebak pn ada juga. ahahaha. ALLAH sampaikan kerinduan saya kepada mereka dalam bentuk tu. Saya terharu sangat pasal tu. SubhanaALLAH. Benar kan katanya, bila kita nak sesuatu, kita berdoa. Dia makbulkan rupanya doa saya walaupun saya tak tahu pun menda tu. Terima Kasih ya ALLAH. Terima Kasih Ya ALLAH. Saya gembira sangat.

Last sebelum letak tu cikgu kata,
"Jangan lupa tau nanti bawa menantu jumpa mak num dua kamu. Kita jumpa la di mana mana nanti. CIkgu belanja . "

Saya cuma tersenyum. Dalam hati , puas sangat. Dia kirimkan kerinduanku rupanya. Alhamdulillah.. ~~ :)

Friday, 2 November 2012

The wonderfulness today.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

The wonderfulness today.

Good day everyone. Nothing. Just want to share my highest thanks n syukur to ALLAH, the one who give everything to us. The Only One who have the power , The Almighty, who ONLY with his WILL the earth is spinning in its orbit, the one who never give up on us eventhough we are continuously sinned and forgotten bout how powerful He is.

Im very happy today.

First, im given a chances to really use my every moment this morning. Eventhough i have only half the day to settle many things, but He had helped me a lot by sending me his help. Then going to the intervw. Again, i am very happy for the chances and opportunities He had gave to me. Believing in Him make me smile and smile and smile. When we choose to only rely on Him, He will send us the help.

It was nothing. For some ppl, this might sounds annoying, but i dont care bout all that. just using my online diary to share thoughts and happiness that ALLAH send to me.

I went for an intervw, fr 1 post, but in the middle of it, He had send me 2 opportunities and chances. Guess what? i applied for one, but the interviewer want to repeat for the second session cause she found me 'fit' one post that they had been looking for so long for someone to be at that position. Can you imagine my feeling at that time?

it happens when she did ask for me to explain bout my experience when she suddenly asked me to wait.
"can you wait? "

"Sure."

"It might takes until 20 mins cause i want my subordinate to come, and we intervw you together. We have one position, and it has been empty for so long. "

"No problem."

She went out, and come back few minutes later.
"im sorry, i cant find her, but can we arrange fr the second intervw? "

"Sure can"

"Can you come next week?"

"Next week?" *smiling.* "Actually its not easy for me to take a leave, cause im still new there. huuu but if the week after i think i can. "

"Umm.. sure can. Opss. the week after is the week with Deepavali and Awal Muharam right?"

"Yes"

"Opss. cannot as we were off on that week. Umm can you come on next week?"

"Umm. i try to ask for another leave."

"Or can we arrange for time after your working hours? what time is your working hours?"

"Until 5:30"

"Ohh then we did it on 6 o clock. What say you? Only 1 km from here right? i think its okay for you?"

"Ehhe. sure can. But one what day?"

*thinking*

"At your convenience time. It will be okay for me as we already set the time after my working hours."

"ok. i will call you back nadzri. "

*smiling* Thanks to ALLAH.
for this opportunities. 1 intervw with 2 chances of getting job. Meeting with some friendly person with the warm welcome, make me feel very comfortable . Again. a relieved.


Hopefully He'll help me on the second intervw.

Alhamdulillah.

Buta+Pekak+Bisu=CINTA