Followers

Wednesday, 20 March 2013

Membina reputasi

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Membina reputasi

Pagi tadi saya di ajar oleh enchik boss bagai mana untuk saya  survive dalam field saya ni. Sebenarnya tak ada la survive macam mana pun, tapi hint dia adalah 'keyakinan' dari pihak customer terhadap kita seorang engineer katanya.

Apabila setiap kali kita ditanya dan hanya memberikan jawapan "tunggu ya saya check dengan mereka", lama kelamaan customer akan malas dengan kita. dia dah tak percaya sebab kita tak ada keyakinan. kalaulah setiap kali pun kita nak check, apa gunanya peranan kita kat sana? tanya dia pada saya.

sebenarnya betul kan? kita kena tahu, kena belajar, kena tanya, agar kita ada ilmu, dan dalam bahasa depa kat sini "kung-fu'' kita hebat, baru kita leh lawan dengan mereka. Agar kita tak di "tai chi" sini dan sana oleh pihak pihak yang nak ambil kesempatan ke atas kita.

Saya ia kan aja apa yang diberitahu kepada saya.

tapi dia ada tmbah la tadi,
"but for you, new engineer, its still okay for you to give that excuses, just that you need to learn more, cause you cannot forever use that excuses"

saya ingat menda tu. sekarang adalah masa membina reputasi kat customer. walaupun bermula dengan tak baik (komplen), tapi itu hanya satu bentuk pelajaran yang saya kena hadapi. Yang pasti, saya kena ubah suma tu jadi yang lebih baik.

"kita kena langgar ja masa buat menda ni, bila sakit tu la baru kita belajar" <-- br="" mereka.="" pesan="">

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA