Followers

Saturday, 17 October 2015

Cobaan 1 2 3 : Gulai Ikan Kering

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Dua hari ni isteri dok sebut sebut nak makan. Semalam keluar juga ke pasar kuala tu nak jenguk jenguk ikan, tapi tak berjumpa dengan ikan talang kering tu. Maka pulang la dengan hati yang hampa. 

Mai hari ni dia tanya, bila kita nak pergi beli ikan ni? Saya cakap tunda boleh tak? Malas pula nak ke kedai kan. Tapi kenangkan dia dah dua hari sebut, kesian pula dibuatnya. Mula tu nak ke pasar sesorang la. Dah kembar siam tu buat perangai pulak. Bagi dia mandi kolam pun takdenya dia mahu. Melekat di kaki ni. "Nak ikut abi..", "nak p dekat Abi..". Maka akhirnya kena jugalah bawa dia ikut ke pasar. Ummi tinggal rumah. 

Sebelum pergi tu sempat la lagi tanya Mama saya. Call sembang dengan dia tanya macam mana entah nak buat Gulai Ikan Kering ni. Tak pernah lagi pa mencoba buat sendiri sebab takut tak sedap. Tapi hari ni, teringin punya pasal ku gagahkan jua. Lagipun dah call tanya resepi, kan kan kan? Ehehe

Sampai rumah pun tak terus buat. Bagi kecik tu mandi kolam plak dah. Selesai semua. Dia pun dah pakai baju apa semua. Dia masuk tidur baru la dapat masuk bersilat di dapur tu. 

Gulai Ikan Kering Abi Style.

Bahan bahan:
ikan talang kering (ikut suka nak banyak mana, saya buat untuk kami dua makan ja)
Rempah ikan kering cap adabi
Santan
Bawang Putih 
Bawang Besar 
Daun Kari
Terung (Optional)
Lobak merah (Optional)
Air

Bahan diblend
Halia
Bawang Putih
Bawang Besar

Cara nya:
1. Mula sekali blend halia, bawang putih dan bawang besar tu.
2. Lepas dah blend, campurkan dengan rempah tu. Gaul gaul dia. 
3. Masukkan rempah yang dah digaul dalam periuk, ikan masin tu bersama dengan air dan santan sekali. Kemudian rebus naik ja semua tu. Guna api kecil ja tau. Takut nanti pecah minyak plak santan tu. 
4. Sambil sambil tu, ambil bawang putih dan bawang besar, potong kecil kecil dan tumis dalam kuali lain. 
5.  Agak da mula masak gulai ikan kering kita, barulah masukkan lobak dan terung tu. Masukkan sekali bawang yang ditumis darat tadi tu. 
6. Sedia dah untuk dihidangkan. 


Selamat mencoba ya. Simple ja. 

Jadilah kan, habuan teringin teringin. ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA