Followers

Saturday, 31 October 2015

Tidur sudah

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Tidur sudah sikecil saya tu. Tadi sebelum tidur tu. Masa ummi tengah solat apa semua. Saya kena temankan dia. Nak jugak jugk saya yang temankan dia. Nak ajak main. Gelak mengekek ngekek dia bergelak tawa. 

Kemudian, ummi sampai. Ummi tu sah mengantuk. Ajak tidur la. Saya beritahu dia saya nak solat. Tidurlah dulu dengan ummi. Nanti saya datang. Mula tu katanya ok la. Tapi lepas ummi tutup pintu. Dia pun ketuk pintu kekuat. Nak datang dekat saya. 

Bila sampai dekat saya, "abi teman laa, abg jangan p solat lagi.". Mula tu saya pujuk juga, dua tiga kali memang tak jalan. Nak juga saya ikut dia. Elok saya langkah masuk bilik, dia tutup pintu tu. 

Ohh rupanya dia nak tidur atas saya. Masuk bilik tu. Dia naik atas badan saya. Kepala lentok atas dada. Tangan peluk. Saya zikir. Tengok dah pejam mata tidur. Saya pun bangun. Rupanya belum betul lelap nya. Saya tidur balik dan sambung zikir. Lama sikit tu baru tidur betul. Barulah mampu solat. Ni dah nak sambung tidur balik dah ni. Esk kena bangun awal. Ada checkup pula. 

Hai la anak. Makin manja awak sekarang ya. Jangan isau ya. Kalau pasni ada adik pun. Awak tetap number 1 bagi Abi ya sayang. Abi sayang awak..


Wednesday, 21 October 2015

Aman Sentral - Parking Paling Loser Pernah Jumpa

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Sepanjang hidup, merata mall dah saya pusing. Baik yang kecik sampai yang besar. Baik yang biasa biasa sampailah yang ke canggih manggih, pertama kali jejak tempat ni serius boleh cakap ini lah MALL DENGAN SISTEM PARKING PALING LOSER SEKALI!! 

Pertama yang boleh cakap sebab apa tahu, konon system nak canggih la dengan sensor bagai, tapi sensor haram tak berguna pun. Banyak sensor yang tak function pun. 

Kedua, dah tahu sensor tak berguna, tak ada pengawasan plak tu. Bayangkan kita masuk mall, cari parking lima belas ke 20 minit, last sekali tak ada parking dan kena plak keluar balik dari mall cari parking lain. Dah la tu, sah sah kena bayar untuk pusing dalam ni ja. Teruk!!

Ini kesannya. Orang akan parking ikut suka. Bukan tempat parking pun letak juga. Asal boleh ja. 

Tiga, signage yang mengelirukan. Dua kali saya sampai. Kedua dua kali macam blurr dengan signage dia. Nak lalu kot mana? Keluar kot mana? Mana haluan keluar dan masuk. Last sekali sangkut di haluan bertentangan. Pening! 

Lagi, yang ini saya tak perasan banyak mall ada ka tidak, tapi still nak compare dengan mall lama kat alor setar ni iaitu city plaza tu. Walau parking basement dia tu kecil dan selalu penuh, tapi atleast solution untuk pencari parking tu ada bila mana tak berjumpa parking di bawah basement, mereka masih lagi boleh terus guna jalan ke atas untuk dapatkan parking. Mall lama kot tu? Mall baru cmni ka? Hampeh! 

Dan last kot rasa buat masa ni. Planning. Ini bab keluar dan masuk parking. Yang nak masuk dan yang nak keluar dari parking kena cross sesama mereka untuk masuk ke parking area. Kesannya, traffic jam la apa lagi. Serius sampai sekarang pun saya pelik macam mana planning ni? Kita yang agak tak berapa reti bab ni pn boleh fikir, "apa depa buat ni? Yang masuk patut masuk terus, yang keluar patut keluar terus, bukan berselisih di jalan sama, crossline untuk masuk parking." Serius pelik dan tak mahu datang dah kalau boleh. Loser!!


Tuesday, 20 October 2015

Belog hilang readers

Assalamualaikum dan salamsejahtera pada yang membaca. 

Belog ini mengalami kehilangan readers atau juga pageview yang menurun tahap gaban buat masa ni. Hairan ni. Sejak sejak didowngrade dari domain ke blogspot ni, berubah terus semua tu. 

Tapi tak adalah terganggu juga bab menaip tu. Tak ada pun sebabtu, cuma kesibukan sedikit ni membataskan juga aktiviti tu. Sibuk dengan anak bila balik kerja. Ditempat kerja sibuk kerja. 

Ni malam ni mnaip bila simanja kecil tu dah tidur. Manja sangat sekarang ni dengan saya. Langsung tak boleh renggang. Makanya telefon duduk jauh. Masa bersama dia. Tak apalah. Lebih baik yang tu, kan?

Saturday, 17 October 2015

Cobaan 1 2 3 : Gulai Ikan Kering

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Dua hari ni isteri dok sebut sebut nak makan. Semalam keluar juga ke pasar kuala tu nak jenguk jenguk ikan, tapi tak berjumpa dengan ikan talang kering tu. Maka pulang la dengan hati yang hampa. 

Mai hari ni dia tanya, bila kita nak pergi beli ikan ni? Saya cakap tunda boleh tak? Malas pula nak ke kedai kan. Tapi kenangkan dia dah dua hari sebut, kesian pula dibuatnya. Mula tu nak ke pasar sesorang la. Dah kembar siam tu buat perangai pulak. Bagi dia mandi kolam pun takdenya dia mahu. Melekat di kaki ni. "Nak ikut abi..", "nak p dekat Abi..". Maka akhirnya kena jugalah bawa dia ikut ke pasar. Ummi tinggal rumah. 

Sebelum pergi tu sempat la lagi tanya Mama saya. Call sembang dengan dia tanya macam mana entah nak buat Gulai Ikan Kering ni. Tak pernah lagi pa mencoba buat sendiri sebab takut tak sedap. Tapi hari ni, teringin punya pasal ku gagahkan jua. Lagipun dah call tanya resepi, kan kan kan? Ehehe

Sampai rumah pun tak terus buat. Bagi kecik tu mandi kolam plak dah. Selesai semua. Dia pun dah pakai baju apa semua. Dia masuk tidur baru la dapat masuk bersilat di dapur tu. 

Gulai Ikan Kering Abi Style.

Bahan bahan:
ikan talang kering (ikut suka nak banyak mana, saya buat untuk kami dua makan ja)
Rempah ikan kering cap adabi
Santan
Bawang Putih 
Bawang Besar 
Daun Kari
Terung (Optional)
Lobak merah (Optional)
Air

Bahan diblend
Halia
Bawang Putih
Bawang Besar

Cara nya:
1. Mula sekali blend halia, bawang putih dan bawang besar tu.
2. Lepas dah blend, campurkan dengan rempah tu. Gaul gaul dia. 
3. Masukkan rempah yang dah digaul dalam periuk, ikan masin tu bersama dengan air dan santan sekali. Kemudian rebus naik ja semua tu. Guna api kecil ja tau. Takut nanti pecah minyak plak santan tu. 
4. Sambil sambil tu, ambil bawang putih dan bawang besar, potong kecil kecil dan tumis dalam kuali lain. 
5.  Agak da mula masak gulai ikan kering kita, barulah masukkan lobak dan terung tu. Masukkan sekali bawang yang ditumis darat tadi tu. 
6. Sedia dah untuk dihidangkan. 


Selamat mencoba ya. Simple ja. 

Jadilah kan, habuan teringin teringin. ;)

Monday, 12 October 2015

Adakah yang pertama ini yang terakhir?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Sibuk dari semalam ni. Semalam seharian di luar. Mulanya tak ada plan nak keluar pun, tapi sebaik colleague masuk office, beritahu dia nak menuju ke tempat yang saya tunggu tunggu tu, saya ikut terus. Minta izin la nak ikut tu sebab nak siapkan kerja.

Sebenarnya nak kena dapatkan gambar nak siapkan report untuk claim projek yang hampir sahaja siap tu. Dan macam biasa la, ada la manusia manusia yang kena jadi model untuk report saya tu. ehehe, sebenarnya ada kena tangkap gambar semasa melakukan kerja, jadinya since kerja dah siap lama, kena la berlakon sikit sikit kan?

Siap akhirnya.. Alhamdulillah. Hari ni tak sabar sabar nak siapkan report plak. tapi macam sibuk ja? bila nak siap tak tahu?.. esok gamaknya kan? boleh mesti boleh.. nak cepat siap ni.

Mana tahu yang pertama jadi yang terakhir kan? dah mula berusaha ni....

Friday, 9 October 2015

Khutbah Jumaat 09-Oct

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Bacalah

Khutbah Jumaat hari ada beberapa isi penting yang saya rasa patut dikongsi demgan readers. Antaranya disebut khatib tadi bahawasanya antara sebab masyarakat makin teruk hari ini kerana keberkatan Al-Quran sudah ditarik oleh ALLAH. 

Berapa ramai hari ini yang buta Quran? Tak dinafikan yang buta Quran zaman ini bukan sesuatu yang pelik nak dibandingkan dengan zaman dulu. 

Sebab tu surah pertama yang ALLAH turunkan pada Rasulullah dahulu adalah surah Al-alaQ'. Ingat lagi tak ayat pertama yang bermaksud, "Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)". 

Terjemahkan kembali pada kita zaman sekarang. Bermulalah kembali. Tak tahu bukan masalah yang penting ada usaha nak tahu. Tak pandai atau gagap juga bukan masalah, berguru, insyALLAH satu masa nanti dengan izin ALLAH akan lancar dan baik bacaan nya. Moga dengan itu kita akan hidup dengan berpegang dengan panduan yang diberikan, dan mati kita satu hari nanti dibantu dengan syafaat Al-Quran dibawah sana. 

Barangsiapa yang tak pandai atau gugup membacanya tapi masih membaca, diberikan akan dia, dua pahala. Satu kerana membaca, kedua kerana dia berusaha membaca. 

Apabila dah pandai baca, berusaha sekali memahami tiap bait maksud di dalamnya. Kemudian beramal dengan nya. Itu yang sebaik baik sekali. Moga dengan kembali kepada ALLAH melalui kalam Nya, hidup akan menjadi lebih baik. Dan sentiasa dibawah payung rahmatnya. Mudah mudahan. Amin.

Thursday, 8 October 2015

Masuk gua

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Hari keempat dah kot no duduk dalam gua. Ahaha alkisahnya team y menjadi sokongan, dokongan tu kalah la ahad lepas. Kena tiga bijik tak tahan tu. makanya kalau istilah peminat bola sepak ni selalu lepas kalah masuk gua la. Tak pa takpa. Bagus jugak. Jerebu ni. Ahahaha. 

Tapi dalam pada tu asa tak syok juga. Sbb manager tersohor super saiya tu khabarnya nak sign dah dengan kelab musuh tradisi. Bagi yang suka jugak team yang manager tu pernah jaga dan dia punya taktikal suma ni. Rasa cam "grrrrr". Awat la ang nak p sana. P kelab lain tak boleh ka?? Makanya saya dan best pren sorang pun mulai stress. 

Kata saya pada dia, tgk keadaan team tu, rasa tak ada masalah untuk depa adapt dengan style manager ni. Sebab tengok yang dok ada dalam tu pun muda. N rasa boleh tahan juga depa main. Ini perasaan paling tak best tu. Grrrrr

N kelab kita ni? Dengan manager with philosophy tah pape tu? Hishhh... Meluatttt

Wednesday, 7 October 2015

00:58

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Jam 00:58 . Baru balik dari main futsal. Misi mendapatkan kembali apa yang telah hilang. Yakni satu keyakinan dan percaya yang entah sudah lama hilang kemana. Mungkin juga telah turun bersama hujan ke tanah. Atau juga mungkin telah baik ke atas bersama wap wap air. Langsung tak ada jawapan kemana perginya. 

Adakala berasa semakin tak ada apa ketika melalui ujian yang menyinggah. Tapi mujur dipinjamkan seorang bidadari kecil bersama umminya. Yang masih ada menjadi pemangkin. 

Antara lambat atau cepat. Kebangkitan akan berlaku juga. Sama ada berjaya atau tidak. Yang penting permulaan nya. 

Moga dipermudahkan. Diberkati usaha ini. Amin.

Saturday, 3 October 2015

Getting harder and harder

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca.

Getting harder and harder.

Semenjak menjak menjak ni la. Rasa segala hal menjadi sangat susah. Seriously rasa macam tu.

Bila bab kerja, boss yang seriously paling teruk dalam sejarah tu memang tak rasa boleh tahan. kalau tak mengenangkan keadaan yang memaksa mungkin tak lama kot dalam tu. tapi masih juga sedikit demi sedikit bersabar, mencari yang lebih baik sebelum mengundurkan diri.

Next is bab business. Rasa macam nak lari. tukar kapal lain. tapi bila renung balik. tak guna juga tukar kapal lain sebab nakhodanya kita belum tahu bagus ke tidak. dan setidaknya jika nakhoda sekarang tak begitu bagus, kita masih boleh lari perlahan lahan bina boat kecil dan bergerak sendirian. Tak kiralah macm mana pun, duduk di luar kawasan dan bersendiri mungkin rasa macam baik dari bersama mereka yang rasa tak mampu nak ikut ni.

Blogging. Kekadang rasa rindu, masa dahulu kala menaip, apa yang ada dalam minda apa yang terfikirkan dan rasa mampu memberi info juga inspirasi, tapi sekarang. nak menaip pn macam susah ja. bila ada idea, masa nak menaip tak ada. kekadang banyak yang nak dikongsi akhirnya tenggelam dengan masa yang berlalu.

Trading. kelaut? keangkasa? entah ke mana. nak menjenguk pun tak kunjung tiba waktu. bila nak buat tak pasti. nak sambung mengaji macam jauh dan susah ja. keadaan makin mengelirukan makin lama. apa pun tak nampak jalan nya. makin samar. kabur. mungkin lebih dahsyat IPUnya dari apa yang mampu difikirkan.

mengimpikan kejayaan macam mana andai kata apa pun tak berlalu dan tak berlaku.

Akhir sekali, entahlah...

Buta+Pekak+Bisu=CINTA