Followers

Wednesday, 3 June 2015

Bermula dengan susah

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Menarik perkongsian pagi tadi. Iaitu bagaimana permulaan seorang yang sukses dalam bidang bisnes ni. Bermula dengan zero. Waktu ekonomi sangat teruk. Waktu tu hanya mampu sewa bilik. Anak dah dua orang. Betapa susahnya. 

Kenderaan pula downgrade dari satu ke satu. Mula tu pakai kancil lampu petak. Tak mampu bayar installment. Kena tarik. Dapat pakai saga lama megavalve. Besa la kereta lama. Buruk. Bumper dia keta lama ni tHu ja la besi. Masa tu bumpsr kena apa taktahu, terkopak. Dah kena berhenti tepi dan betulkan. Ikat dengan dawai masa tu sebab takut nanti tersenirih kereta orang dan calarkan kereta orang. Lagi, kereta tu tayar smpai botak nampak urat dah. Bawa juga dah tak ada pilihan. Pernah sekali, bawa masa hujan lebat, rasa stereng bergerak. Rupanya sebab tayar dah botak sangat tak ada grip pada jalan. Mujur la bawa perlahan. Tahan juga stereng kuat kuat takut kereta pergi dibawa ke tepi. Sangat bahaya!

Sampai lagi downgrade pakai moto yamaha 100 ekzos korek. Bunyi prangg punya kuat sakit telinga. Tapi buat tetap buat. Sedikit pun tak patah semangat. Buat juga. Walau RM5 dalam kocek, semangat kena kuat macam ada lima ribu dalam kocek. 

Masalah memang ada tapi sebelum keluar, asingkan masalah dan juga bisnes. Human business kan, aura tu penting. Maka bergeraklah. Dengan semangat yang jitu. Sampai berjaya sekarang ni. Cerita benar yang cukup untuk membuka minda bahawa susah itu dah tentu. Tapi adakah kita jadikan ia semangat untuk lebih keras kerja? Atau untuk lebih lena? 

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA