Followers

Tuesday, 2 June 2015

Hujan

Assalamualaikum. dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari ni hujan. dari pagi tadi hujan. saya yang dengan moto dari Alor Setar ke Penang, berhenti 3x kali hari ni sebelum tiba di Penang. Pertama berhenti sebab nak mengelap tahi burung yang melekat pada visor helmet. Mula tu tak rasa nak berhenti pun tapi sebab bila kena hujan renyai renyai, berhenti juga la. Alasan sebab nanti tahi tu kena dekat baju, najis, dah tak boleh solat. kan?

Next berhenti kali kedua sebab masa tu nampak hujan lebat sikit. Berhenti pakai baju hujan, tapi tak pakai yang lengkap la sebab rasa hujan sikit ja. Last kali ketiga baru berhenti pakai lengkap. Hujan lebat betul hari ni. sampaikan tak berapa nampak jalan. Dalam 1 jam setengah jadi dekat 2 jam gerak pagi tadi. tapi tak apalah. nak wat macam mana kan?  Alhamdulillah dipermudahkan juga perjalanan tadi.

Ha tu atas cerita Hujan pagi. Cerita hujan petang plak tadi

Masa nak otw pergi solat tadi hujan. tengah jalan tu ada seorang pakcik tunggu tepi jalan. gaya nya menunggu saya. saya gagahkan pergi ke arah dia. terus dia bersyukur panjang. kerana saya singgah. mungkin kerana masa tu dah masuk waktu dan hujan. tambahan pula dia tak berapa sihat, perlahan sangat dia jalan pun. saya ambil dia terus ke masjid.

Sedang jalan dia cerita, kisah yang buatkan dia teringat sangat mengenai hujan. Katanya waktu tu dia sedang berada di Mekah, sedang menunaikan haji. Dia teringin sangat nak rasa hujan di sana. jadinya dia berdoa pada ALLAH. tup tup hujan turun. dapat juga dia merasa hujan di sana.

Dengar cerita dia mengenai hujan kan? Dalam sebenarnya bagi saya. kekuatan doa. kan?

apa lagi, moh doa. minta agar ALLAH kuatkan hati kita ke jalan ALLAH. bab dunia? biar dia aturkan buat kita nanti. tak yah risau. ada la tu.....

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA