Followers

Sunday, 31 May 2015

Tong Sampah Hitam

Assalamualaikum Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Tong Sampah Hitam.

Satu tong sampah hitam, yang bertutup, seusai kami makan, kami buka penutupnya untuk membuang sisa makanan di tangan.

"Laa, penuh rupanya tong sampah ni."

"aah kan, tadi tak nampak pun cam penuh"

"Iya lah, tadi kan bertutup, mana nak tahu dia penuh kan?"

Lantas sambil berjalan meninggalkan tong tu saya tanya kepada dua sahabat di sebelah saya. Apa yang anda nampak pada tong sampah tu?

"tong sampah tu? ada sampah la, penuh." Jawab seorang sahabat.

Lalu saya tanya lagi. "Lagi?"

"Entah. Ada sampah la kot."

Lalu saya tambah, "simboliknya tong sampah itu macam kita la. "

"Ya macam kita la, dalam ada sampah" jawab seorang sahabat. Lalu gelak. tapi muka menampakkan kesedihan mungkin kerana ketidak berjayaan si dia atas usaha sebentar tadi.

Lalu saya tambah, "tak, dia macam ni, tong sampah itu ibarat kita, simboliknya, di dalam berisi idea, bagaimana nak membantu masyarakat, lagi berisi potensi kita. Tapi sayang, kita tak gunakan dia. Kita tak buka dia, dan tak didedahkan apa dia 'isi' di dalamnya."

Keduanya menghangguk. Mungkin ada benarnya juga kan?

hurmm... siapa tahu...

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA