Followers

Monday, 16 September 2013

Diari Abi Ummi Uwais : Baby berwajah baru

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hari ini, memandangkan ianya adalah hari akhir saya di Ipoh, kami pilih hari ni untuk selesaikan anak tu, iaitu cukur rambut dia. Patutnya saya dah buat dari Jumaat lepas, tapi Jumaat tu agak sibuk dengan aktiviti lain antaranya bawa Ummi buat pemeriksaan dan petangnya ada hal dengan bank. Jadi memang tak sempat buat.

Alhamdulillah, akhirnya selesai juga saya Ummi Mama dan Baby Uwais tadi. Dari berambut sampai botak anak saya kerjakan. Tapi dalam keadaan yang sangat berhati hati. Mulanya saya gunting kuku nya. Takut jangan cerita sebab si kecil ni tak mahu duduk diam. Mujur ada Ummi. Pandai betul pujuk anak dengan menyusu. Tu pun saya ni kekadang nk cepat aja. Ummi la yang suruh berhenti bila ank mengeliat manja tiap kali ketip kuku hinggap di jari.

Kemudian kami mencukur kepalanya pula. Pandai budak ni. Saya puji. Diam ja dia sepanjang saya bekerja tadi. Risau sebenarnya. Kulit dia kan lembut, saya takut luka ja. Tambah dekat ubun ubun nya tu.

Bila mencukur ni banyak yang saya kena tengok. Adakah cukup saya cukur tu. takut ada yang x sama rata nanti tak elok pula kan? Mana taknya, masa cukur dibasahkan kepala untuk extra licin, baru tak luka. Tu belum kira lagi pisau cukur baru satu plastik saya reject sebab saya tak seronok guna. Jadi tak la saya guna dekat anak. Last last pisau cukur saya lah yang jadi ganti. Tak apalah. Demi anak.

The best part is, bila da siap, saya jadi seronok pula, berkali kali puji anak saya comel dekat Ummi n Mama. Lawak rasa diri ni.

2 comments:

Nurzakiah Hanum said...

assalamualaikum
singgah pagi
apa khabar hari ini

aizamia3 said...

rasa gembira kan bila kita buat sendiri kat diri anak yang masih kecil tu.. ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA