Followers

Tuesday, 3 February 2015

05:41AM

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

05:41AM

Awal pagi ni. Macam biasa. Cuma tunda dari pagi Isnin ke pagi Selasa. Dalam kurang dari 2 bulan untuk berakhir semua ni. Hati tak sabar tunggu tapi bersabarlah. Tak lari gunung dikejar. Namun, gunung juga bisa landai andai tidak termatri dengan baik perancangan yang telah dibuat. 

Minggu yang agak sibuk sebenarnya. Dari Jumaat saya pulang ke sini. Membaca ke hari Sabtu yang terpaksa kembali ke sama atas sebab musabab hari Ahad berjanji dengan orang yang membawa kepada informasi tak sampai dan saya rupanya tak sedar yang Ahad telah dibatalkan. Dan akhirnya terpaksa berpatah balik ke sini. Rasa macam sakit hati juga tapi apakan daya. Mungkin salah sendiri juga yang tak sempat nak jenguk jenguk tempat maklumat group tu. 

Petang Sabtu balik tu sempat juga bawa putera kecil kami berjalan di pantai. Saja bawa sebab Ummi teringin bawa anak berjalan di sana. Saya ikutkan ja. 

Ahadnya pula ada kenduri di Sungai Petani, ada adik blogger saya seorang tu nak bertunang. Alhamdulillah selesai dah pun. Tahniah Fana. Apa pun Ahad tu saya ada bawa Umminya ke klinik, tak tahan tengok orang tu dah batuk lain macam sampai suara pun hilang. Kurang kurang hati tak la rasa sakit hati sangat dia tak sihat tak ada ubat. Itupun, nasib mahu juga makan. Alhamdulillah. Semalam dah pulih sikit suaranya. Banding Jumaat masa saya balik tu. Kesian. 

Semalam, Isnin 02-02-2015, patutnya saya dah balik dah ke Penang, tapi dah masa bangun pagi tu Ummi tak berapa sihat, saya bila mai dia tak sihat ni jadi berat la, sebab saya tahu anak tu macam mana aktifnya kesian dia nak kejar tu. Maka saya decide nak stay dan jaga. Lepas ja solat subuh saya sambung tidur balik. Sebelum tu saya info saya tak balik kepada enchik boss saya dan juga buah hati kat Penang, mama saya lah. Karang tertunggu tunggu plak dia. Mesti risau .

Dalam jam 7 lebih ke 8 lebih saya tak ingat. Si kecil tu dan Ummi tu ada sebelah saya masa tu. Saya dengar dedua tu dok bising kat sebelah saya. Rupanya si kecil tu buang air besar, dan ummi nak salin dia. Tapi dia tak mahu. Berkeras tak mahu. Dan dalam masa sama duduk atas badan saya sambil tarik tarik baju saya, nak suruh saya jugak yang salin dia. Saya buat tak layan da tak mahu salin. Mahu tak mahu bangun juga lah saya. Salinkan dia, mandikan dia. 

Maka bermula la rutin hari saya. Kena temankan dia sepanjang hari. Serius memang sampai tak boleh nak buat apa. Mandi tak boleh nak solat tak boleh nak pergi mana pun harus ada dia kat tepi, atau paling kurang tak jauh dari mata, yang mana ini buat saya rasa beratnya hati nak balik pagi ini. Tak dapat bayang macam mana bila dia bangun nanti dan tercari cari saya satu rumah. Kesiannyaz :((

Ha kembali kepada cerita. Bila anak dah bangun. Saya layankan anak. Dah ummi pula mengadu pada saya. Mesin basuh dia taknak pusing. Masa tu pening kepala juga. Pergi tengok sekejap. Macam tak ada apa. Saya cakap saya pun tak tahu mahu buat apa. Dah dia jadi risau pula. Saya pun call abg sy seorang tu. Dia ajar saya cara nak buat. Maka dengan berbekalkan apa yang di ajar tu saya cuba buat. Dah tak ada tools plak. Sekali lagi terpaksa pergi pinjam dari mak mengasuh baby.  Lepas tu balik saya buatkan. Alhamdulillah. Akhirnya bergerak balik mesin tu. Rupanya sebab dia punya timing belt tu dah loose. Bila ketatkan balik baru okay. 

Selesai repair tu, kami bertiga cuci kereta. Since taknak ada budak kecik kacau, kami bagi dia mandi dalam pool dia tu. Seronok la sangat kan. Sampai tak mahu keluar. Jenuh pula nak paksa dia. Untuk saya dan isteri pula, senyum sampai telinga bila tengok Nurul iman akhirnya nampak berkilat balik setelah punya lama dia tak mandi. Hihihi. 

Selesai mencuci, pergi ke pasar sekejap sebab nak beli barang dapur untuk bekalan ummi dan anak satu minggu ni. Balik tu saya cuci ayam tu, dan terus masak sambil ummi nya tidurkan anak. Kesian dah mengantuk sangat dah dia tu. Bangun awal lah katakan. Lama juga dekat 2 jam dia tidur tak silap. Bangun tu kami bagi makan. Dan kami pun makan sekali. Selesai. 

Petang saya bawa dia jejalan di depan rumah. Bawa pergi taman. Tapi tak sempat main sangat sebab ada budak oKU otak yang block playground tu. Saya tak bersuara pun sebab rasa dan nampak cukup besar nak paham hint bila ada adik kecil mendekati permainan tu. Tak sudah saya bawa dia jalan pusing taman. Jalan jalan ja. Kemudian masa nak balik rumah simggah rumah mak mengasuh dia. Dia mengamuk jadi mak mengasuh pujuk dengan bawa dia jalan jalan naik moto. Saya tinggalkan dia sekejap lepas tu balik mandi dan bersiap. 

Saya siap saya pergi nak jemput anak tapi rupanya belum pulang lagi dia dengan mak mengasuh dia tu. Saya patah balik rumah lepas tu buat kerja sikit. Kerja sembur racun serangga kat rumah. Elok nak habis dah dia pun sampai. Saya keluar jemput anak. 

Ha masa ni la jadi drama sikit tadi. Lepas saya ambil dia, saya sambung kerja saya. Dia masa tu berlari masuk bilik sebab nak saya angkat. Saya pula masa tu tangan rasa kotor, nak cuci. Saya keluar dari bilik. Selisih dengan dia. Pastu tahu apajadi? Mengamuk. Marah dengan saya. Saya hulur tangan nak ambil pun dia tepis. Memang tak mahu langsung la kiranya dengan saya. Sampai membawa ke bilik air la. Ummi mandikan dia. Masa tu dia tak mahu duduk diam. Mata masuk sabun. Apa lagi menjerit la. Saya pujuk lepas tu baru berdamai balik. 

Hai la anak. Jauh hati dengan abi ya.. Mana ada abi taknak ambil awak. Nak p cuci tangan ja pun..




1 comment:

Diana Rashid said...

saya pun pernah jugak alami mesin basuh tak mau berpusing..memang susah kalau tak de mesin basuh nih..melambat kan kerja,

Buta+Pekak+Bisu=CINTA