Followers

Wednesday, 11 February 2015

Titipan pagi, 11-Feb-2015

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru ja pulang, jam 01:52AM, dari previu satu syarikat ni. niat asal nak jumpa kerana ada satu produk yang sangat hebat, tapi akhirnya dijumpakan juga kami dengan minat asal, iaitu emas. Namun bukan itu yang saya nak kongsikan, tapi mengenai satu perkaraa yang sangat menyentuh perasaan saya dan juga sahabat.

Iaitu mengenai hal hal agama. Bagaimana walaupun dalam niat perjumpaan bisnes, tapi akhirnya terselit juga hal hal agama selama hampir lebih dari 2 jam kami mengeteh kat kedai tadi. Waktu pulang tadi saya sebut kepada sahabat saya, dan dia juga mengaku, benar, macam tak logik juga macam mana hal hal akhirat boleh masuk dalam perihal bisnes dan perbincangan, tapi akhirnya topik ini yang dibualkan agak lama juga sebelum mengakhiri perbincangn tadi.

SubhanALLAH, Maha Suci ALLAH, Tuhan serata alam yang mengilhamkan.

Sebenarnya dia sememangnya sedang menyediakan jalan yang lebih baik buat kami.

Moga moga hati terus kuat dan kukuh melusuri jalan ini, kerana perlu dan sangat penting mengingatkan, yang tertinggi itu ehsan, diikuti dengan ikhlas. Bagaimana Rasulullah satu ketika dahulu berlaku ehsan, walau dilayan seburuk manapun, masih mampu untuk tersenyum, dan berbuat baik. Seperti kisah lelaki yahudi tua buta, yang memaki hamun dia tiap ketika diwaktu disuap makanan, yang akhirnya sedar itulah lelaki yang dimakinya satu ketika dahulu lalu mengucap dua kalimah syahadah. betapa indah dan hebatnya peribadi Rasulullah.

Kedua adalah ikhlas. Macam leader tu kongsikan tadi, ALLAH dah kata, setiap langkah kita ke masjid diberikan satu pahala, dan sdiampunkan suatu dosa. sememang nya dijanjikan ALLAH macam tu, tapi kalau kita ikhlas, dia nak bagi lebih, kita boleh halang tak?? Contoh mudah, kita kerja, terlalu komited sampaikan satu hari bos rasa, "eh cam tak padan pula aku naikkan gaji dia sedikit macam ni, kemudian diberinya lebih, ada kita boleh halang boss beri lebih?" Itu manusia ya, kalau dengan ALLAH?? _____________________- (isi tempat kosong)

Sebelum balik pula sahabat share tentang dua jenis rezeki, rezeki asbab dan satu lagi saya tak ingat rezeki apa. Rezeki asbab ni diberi ALLAH sebab kita buat satu perkara tu, contoh kita kerja, ALLAH beri kita rezeki sebab kita dah kerja. Dan satu rezeki ni, lagi hebat. Cerita zaman Rasulullah ni tau, pada waktu tu tengah perang tak silap saya, makanan tak banyak, masa tu sahabat ni panggil Rasulullah seorang ja untuk makan, sebab makanan tak banyak, jadi kalau panggil orang lain takut tak cukup Rasulullah nak makan. Rasulullah pula masa tu bila diajak, terus ajak rakan rakan lain semua bersama sama makan dengan dia. Tahu apa jadi? Makanan yang tak berapa banyak tu cukup untuk semua orang makan sampai kenyang, malah, sampai semua habis makan, makanan tu dok macam tu ja, tak berubah pun. SubhanALLAH, ALLAH beri direct makanan tu, rezeki tu.

Hebat kan? Makin menguatkan hati saya, apa nak takut, rezeki ALLAH bagi, kita jalan ja. Ulat dalam batu pun ada makan, kita yang berhempas pulas di muka buminya ni, takkan dia tak beri sedikit?

BOLEH!!

Buta+Pekak+Bisu=CINTA