Followers

Monday, 9 February 2015

05:52AM

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Apa khabar readers? Harap maaf, saya dah lama tak update. Sibuk mungkin 1, tapi bab kesihatan tu langsung tak boleh nak buat apa apa. Sampaikan dalam tidak sihat pun masih kena kejar dengan dateline, memang ampun la, langsung tak boleh buat apa. Tapi lega kan hati sebab ni insyALLAH dah yang terakhir. Tak lama dah untuk ditamatkan yang ini. 

Ha entry jam 05:52 ni. Pagi tadi jaga lebih kurang awal. Siap apa semua. Masa otw ke stesen bus si kecil pun jaga. Susah nyanhati sebab selalunya kakau dia jaga dia nampak saya tak boleh pisah dah, tapi pagi tadi alhamdulillah. Boleh lagi lambai saya lepas saya serahkan dia pada ummi dan melambai lagi masa kereta bergerak meninggalkan saya di stesen bus tu. Sungguh bersyukur dia tak buat hal pagi ni.

Sebenarnya minggu ni patutnya ummi dan anak tak balik pun, tapi sebab saya sedikit sibuk, ditambah kesihatan pun tak berapa okay, gagahkan juga keduanya balik jumpa saya. Terima kasih tak terhingga pada ummi yang ala ala gamble balik juga dengan anak yang sedikit tak sihat dengan selsema tu. Syukur juga anak pun langsung tak buat hal. Malah terbaik kot sepanjang lama ummi dan anak berulang alik berdua ni. 

Sesampainya dirumah petang jumaat tu, anak tak ada. Wan dia dah bawa pusing pusing naik moto. Saya pun sampai lewT. Macam saya khabarkan tadi, badan hari ni memang tak sihat. Sangat tak sihat, tapi terpaksa memaksa diri kerja juga sampai lewat dan cuba siapkan apa yang perlu. 

Bila anak balik ja, nampak muka saya. Habis. Dah tak boleh nak pisah. Ke sana ke mari nak ada dengan dia. Kesiannya kan? Ada abi tapi tak boleh tinggal dengan abi, jadi bila ada peluang macam ni memang dia ambil sebaiknya. Saya pula layankan aja. Walau tak berapa boleh nak layan sangat pun. Mana tidaknya, satu badan tak sihat, tak larat. Keduanya takut jangkit. Sebab tu cuba jejauh dengan budak kecil ni. Lepas tu since ummi dia nak brli barang, gagah juga la ke pasar malam tuk dapatkan apa yang mampu untuk bahan dapur bersma mama, ummi dan anak. Ohh lupa bawa sekali adik ipar tu, orang preggy teringin jambu madu. Naseb ada jual. Hihi

Balik dr pasar malam. Makan sikit, mandi. Dan saya terlelap. Anak tak sempat main samgat pun dengan saya. Makan ubat dan tidur. Jaga pagi pagi dah kena bersiap pergi kerja. Tinggal anak lagi. Kesian dia. 

Balik kerja la nak main pun dengan dia. Pun tak banyak lagi. Mujur ada wan yang jagakan dia. Ummi dan abi dedua tak larat. Tak sihat lagi. Alhamdulillah la anak pun kamceng, kalau tak jenuh. Petang tu dah rasa sihat sikit. Alhamdulillah. Boleh la jugakmain lebih sikit dengan dia. Dan masih hari ni pun rehat awal. Supaya badan sembuh betul. 

Pagi ahadnya. Saya yang layankan anak. Siapkan anak. Lepas dia jaga masa saya solat subuh tu. Awal jaga dia. Sedar kita dah jaga. Dia terus nak kita. Kita biar ummi dia mrehat. Dan layankan dia. Lepas dia mandi dalam 9 lebih baru ummi nya bangun. Masa tu masih teman dia. Suruh ummi siap, saya siap. Lepas tu terus gerak balik AS. Terus cari klinik. Dokte pun dah tahu, tak minta dia terus bagi dua hari cuti rehat. Dia faham gamaknya ummi sungguh tak sihat tu. Balik rumah, saya masuk dapur kejap, masak lepas tu bagi ummi dan anak tidur lagi. Baru kami makan. 

Penangan tak sihat kan? Saya baru ja. Ummi dua minggu berturut. Dan anak dua minggu selesema. 

Sakit pengampun dosa kan? Mudah mudahan. Amin...

2 comments:

Nurzakiah Hanum said...

singgah ptg

Diana Rashid said...

kena kerap2 basuh tangan la..takut berjangkit susah pulak Ummi nya nanti nak melayan..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA