Followers

Saturday, 7 August 2010

Tarian penyelamat rantaian makanan

Berdosakah menjadi sesuatu yang berbeza? Satu yang istimewa? Sesuatu yang berlainan dalam komuniti? Persoalan ni saya ajukan sedang saya menonton cerita Happy Feet.. cerita ni tentang bagaimana seekor penguin yang dianggap asing dan pelik.. hanya kerana dia tidak boleh menyanyi sedangkan dalam komunity penguin di kawasan tu nyanyian tu merupakan sesuatu yang penting untuk penguin “mengorat” masa tiba musim mengawan.. jadi hanya kerana dia tidak boleh menyanyi.. dia dibuang kerana tidak boleh menyanyi.. dan kerana satu kelebihan yang dia ada.. iaitu.. dia pandai menari..

Kisah hidup Mumble.. dari kecil dia diasingkan dari komunity.. kelebihan dia.. menari.. dan kekurangan dia tidak pandai menyanyi.. pada pandangan komunity penguin ni.. menari ni adalah sesuatu yang memalukan.. sangat annoying.. jadi dia dihalau kerana datang kembali kedalam komunity dan sahabat2 nya, geng Happy Feet turut dihalau kerana mempertahankan dia..
pa pn.. watak Gloria (penguin yang suka kat Mumble) adalah satu2ny penguin yang menhalang permergian Mumble.. (dan juga ibu Mumble, Norma Jean) .. dan Gloria datang untuk ikt Mumble.. Memphis, bapa Mumble juga turut menghalauny.. walaupn sedar mungkin kesalahan dia menjatuhkan telur ketika musim mengeram telur yang dilakukan oleh kaum bapa.. tika ni kaum ibu tiada kerana pergi mencari makanan.. ;)
Pemergian dia.. dgn niat.. bahawa dia akan kembali setelah mendapat tahu kenapa ikan udah tiada.. (lupa nak sebut.. depa tuduh kerana tarian dia ni jugak la ikan2 tadak)..

So.. persoalan masih diteruskan.. sedikit selingan ng cerita Mumble dan Happy Feet tu.. menjadi dosakah dengan sedikit perbezaan ini.. tidak bagi saya.. kerana semua sepatutnya mendapat layanan yang sama rata.. tiada siapapn yang berbeza dalam dunia ni.. kerana semua dijadikan dengan kelebihan.. dan kekurangan masing-masing.. kita lebih di sedikit ruang.. dan akan punya kekurangan di tmpat len.. tu la kesamarataan yang ALLAH da jadikan kita.. ALLAH tu MAHA KUASA.. semestinya dia akan beri yang terbaik buat kita.. jadi amatlah wajar kita mensyukuri tiap satu kejadian tu.. sama juga dalam tiap kejadian yang kita diuji tu.. kan ada terselit hikmah disebalik tiap kejadian tu.. bygkan betapa DIA sygkan kita tu.. DIA tak beri kita satu.. tapi pakej.. ujian dan hikmah.. kan ianya satu yang cantik tu..

Oleh itu..bersyukur ng tiap satu kejadian tu.. ;) walau seburuk mana pn.. kerana ALLAH la yang lebih mengetahui tiap satu yang dia takdirkan.. Jadi sangat wajarlah kita fikir2..dan renung2kan.. ;)


Psst:: endingnya.. tarian menyelamatkan rantaian makanan.. ;) so sweet.. ;)
"si istimewa" yang membawa spesis ni kekal dalam ekosistem.. ;)

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA