Followers

Tuesday, 21 May 2013

Ending Cheongdam-Dong Alice

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Ahad lepas macam lawak ja rasa. Tahu apa yang saya rasa lawaknya? saya ni selalu kalau datang hari sabtu ahad ni, susah betul nak bazirkan masa tidur tu. selalu memang lambat la bangunnya. Well, ganti balik apa yang saya terlepas isnin sampai jumaat kan. ehehe. 

Tapi ahad lepas, saya bangun awal. lepas sahaja hantar Ummi pergi kerja. saya terus lepak depan tv. ehee. alkisahnya, saya terlepas cerita ni masa hari kerja sebab saya ada berjanji nak jumpa dengan sir taekwondo saya tu. since dah janji , tertinggal lah apa yang saya tunggu selama ni. Tapi alhamdulillah, hari sabtu tu, lepas mencari cari intisari rancangan tu, rupanya ada. terus set jam. ehee

Saya nak kongsikan tentang ending cerita ni. satu lagi cerita yang saya ikuti. seronok juga saya rasa. 


Cerita ini sebenarnya sedang membawa penonton mengembara ke alam Alice in the wonderland dalam versi drama ni iaitu watak utama yang masuk ke dunia Cheongdam-Dong. iaitu dunia seakan-akan wonderland dalam kisah dongeng Alice yang mana Alice berjumpa dengan alam yang menarik sekali. Yang menarik dalam dunia Cheongdam-Dong tu la yang diyakini oleh watak utama dunia yang akan mengubah nasibnya. 

Di sana dia berjumpa seorang lelaki. Pengerusi yang mengaku dirinya seorang setiausaha. Dia pun berkenalan dengan setiausaha tu. Sebenarnya setiausaha tu bertindak sebagai manusia yang akan menghubungkan pengerusi dan dia. Dari kenal untuk urusan kerja hinggalah dia akhirnya jatuh cinta dan buat keputusan meninggalkan lelaki berkenaan setelah mengetahui yang pengerusi itu lah dia setiausaha berkenaan. Keputusan itu dibuat sebab dia rasa bersalah jika dia terus bersama pengerusi berkenaan sedangkan dia hanya berniat untuk dekat dengan pengerusi sahaja bila dia gunakan setiausaha tu. Walaupun dia ada perasaan pada setiausaha dia mahu buat keputusan itu. 

Dia dihalang oleh sahabat baiknya, yang juga merupakan orang dari golongan bawah tapi setelah masuk ke Cheongdam-Dong ni, akhirnya hidup sebagai orang kaya, setelah berjaya berkenalan dan berkahwin dengan lelaki kaya. Selain itu, kehadiran bapa lelaki itu turut menyebabkan dia terhalang dari pergi. Reason bapanya, anak lelakinya satu masa dahulu pernah hampir gila kerana ditinggalkan oleh cinta. 

Saya suka nak ketengahkan pengalaman baru dalam kisah ini yang bagi saya baik juga untuk kita jadikan pengajaran dalam hidup kita. 

Mengenai mimpi.
"Walau tahu itu mimpi, tapi hidup dalam separuh percaya. Itu cara orang dewasa."
Benar bukan? kehidupan kita seharian mengenai mimpi kita, iaitu apa yang ingin kita capai pada masa hadapan. kemudian kita terjemahkan kepada reality yang kita buat sekarang. Dan kekadang kita lebih terbuai untuk terusan hidup dalam alam mimpi bila mana kita tak berkesempatan berjumpa dengan alam yang seakan mimpi di realiti kita. dalam kisah ini, mimpi dan separuh percaya itu akhirnya merungkaikan kenapa lelaki itu berpisah dengan perempuan itu. Dia ingatkan dia bermimpi, rupanya apa yang berlaku itu realiti, dan apa yang dah dia lakukan dalam alam yang dia ingat mimpi itu akhirnya mengecewakan insan yang sangat percayakannya. 

yang kedua saya suka nak kongsikan mengenai kepercayaan. Apa yang sangat penting dalam sesuatu perhubungan tu. kekadang kita tak sedar kan, bila mana kita kurang kepercayaan terhadap orang yang kita sayang tu bisa buat dia kecewa, malah terkesan didalam hati . benar bukan? macam dalam kisah ini, watak utama akhirnya memilih untuk meninggalkan si lelaki sebab lelaki tak habis habis mempersoalkan dia. 

Walau penamat itu bahagia, tapi hidup dalam realiti itu masih panjang. benar bukan? kekadang kita katakan yang kita dah ada dalam kebahagiaan yang kita idamkan selama ini. tapi yang sebenarnya, di realiti, ianya adalah permulaan yang baru untuk kehidupan kita. kita andaikan kebahagiaan yang kita katakan sebelum kita bertemu bahagia itu adalah penamat, tapi sebenarnya salah. kita bukan hidup dalam alam dongeng. alam 'happily ever after tu". dan yang happily ever after tu hanya ada satu, SYURGA YANG ABADI.

Realiti akan muncul bila mata kita dibuka. Dia nak maksudkan. Realiti adalah apa yang kita hadapi sekarang. macam saya katakan tadi, berada di alam mimpi, alam indah yang kita idamkan, alam yang tak sama dengan alam yang kita ada sekarang. Bukalah mata, dan realiti akan muncul. Mendorong kita untuk mengejar keindahan sekarang, mengajak kita untuk berjuang. jangan takut untuk bangkit ke hadapan. seakan akan tidak ada apa yang lebih menakutkan dari tunduk dan berdiam diri mengalah dalam alam mimpi kita tu. bukankah itu yang diajarkan Islam?


Akhir sekali, saya nak petik kata kata dalam cerita ini, saya nak tujukan buat si dia yang tersayang. 
"Disebabkan cinta, saya amat perlukan awak. 
Sebab saya perlukan awk. Saya Cintakan awak. "

2 comments:

kiera'sakura said...

Oo cite alice tue sebenarnya dari alam dogeng ke? baru tau wuuuuuu

mekasih untuk yg terakhir tue :)

Iffah Afeefah said...

patutla ade org buat sttus kat fb die lalalala

ai pon tgk cite tu aummm hahah

Buta+Pekak+Bisu=CINTA