Followers

Thursday, 3 October 2013

Anak

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Ada pernah terbaca orang kata yang anak pengikat kasih sayang antara suami dan isteri.

Mungkin ada benarnya juga kan, ada terbaca juga kisah kisah kejatuhan rumah tangga namun anak menjadi penyelamat. benar kan?

Bila dah ada dalam situasi seorang yang dah berkahwin ni, saya rasa penyataan itu mungkin ada benarnya.

Macam situasi sekarang, ada yang kata lari balik sebab nak tengok anak , tapi lain rasanya pada diri sendiri, satu balik sebab tanggungjawab. Mana taknya, saya tahu macam mana susahnya nak lepas dia seorang yang bersusah jaga anak, sampaikan Mama dia pun dah macam susah hati tengok mereka berdua, sebab tu saya ambil keputusan pulang sebab nak jaga hati Mama nya. Walau saya tahu sehari tak cukup, tapi cuba juga sedaya upaya meringankan beban tu walau sehari.

Kedua. Pengikat kasih sayang gamaknya kan. Mungkin ada yang terbaca pengalaman saya tunggu di dalam tu nak jaga dia. Susahnya nak sampai besar macam sekarang ni. Saya ada sana, saya tahu susahnya. Saya cuba juga nak jaga hati dia. Iya mungkin tak tara mana apa yang sedang dilakukan ni, tapi apa lagi yang mampu dilakukan nak menggembirakan hati kan. Ambil peluang.

Yang ketiga, ini Ayah dan Mama. saya bawa nama baik mereka, macam mana mereka membesarkan anak mereka. Macam inilah saya. Belajar jadi bertanggungjawab sebaik mungkin memikul amanah yang diberikan kepada saya ni. Isteri sendiri ada sebut pasal lelaki hebat hari tu, cuba menjadi yang terbaik, cuba jadi lelaki hebat yang diimpikan dia tu. Sambil menjadikan dedua 'malaikat dunia yang dihadiahkan' ALLAH ni sebagai role model untuk saya aplikasikan kejayaan mereka dulu. Saya pernah kena leter hari tu, sebab lambat sikit ja selesaikan hal anak. Padahal ada menda yang menghalang, tapi itulah ceritanya, bagaimana mereka didik saya untuk buat terbaik dan jadi imam yang bertanggungjawab kepada keluarga.

Seterusnya, baru sampai kat Khalifah Fateh Uwais punya cerita. lambatnya kan,  entah number berapa dia dah duduk. tapi itulah hakikatnya. Dia perlu patuh perkara ni juga satu hari nanti. dan sudah tentulah diatas semua yang disebutkan dia atas adalah ALLAH dan Rasulullah. Kan?

2 comments:

Nurzakiah Hanum said...

singgah pagi

Norlia Mohd Yusoff said...

Assalamualaikum dh lma x dtg ke blog ni..jemput dtg ke oligoshops.blogspot.com
Ada kain cotton murah..boleh beli utk wife :-)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA