Followers

Monday, 21 October 2013

Jangan masuk nanti kesian.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Kalau readers ada baca entry saya sebelum ini mengenai perjalanan kami anak beranak , pasti ada terbaca bagaimana saya dan dia menghadapi waktu waktu itu ketika khalifah nak lahir kan.

Sampai di kilang, ada yang bertanya pada saya. "Hang masuk ka? ". Saya jawab ya. saya ada di sana dari awal sampai dia keluar. Lantas berkongsi ada sahabat yang pesan pada dia, "jangan masuk nanti kesian."

saya senyum juga  bila mendengar. Pesanan ringkas sahabatnya tu kan. tapi dia saya tahu kenapa tak masuk sebab dia seorang yang tak boleh tengok menda macam tu. dia kesian, dan tak sampai hati, tapi saya keras sikit, tu masuk jugak tu.

Okeh berbalik pada apa yang saya kongsikan di atas tu. Jangan masuk, nanti kesian.

Adakah benar keberadaan kita di dalam akan menyebabkan kita ada lebih belas ehsan pada isteri, atau sebabkan kita akan lebih bagi muka pada mereka atas sebab kita lihat betapa susahnya saat mereka melahirkan khalifah?

Ini pendapat saya.
Mungkin juga. kita akan lebih kasihankan isteri kita selepas kita melihat betapa peritnya mereka di dalam itu. tapi itu juga bukan bererti kita dah tak macam kita yang dahulu. Kasihan bukan bererti bagi muka untuk perkara perkara yang tak masuk akal. Itu saya pasti. Ada kalanya kita akan terkenang juga kesusahan itu dan bersama sama cuba untuk masukkan diri kita dalam situasi situasi yang memang sepadannya kita ada bersama mereka. Contoh terbaik, waktu anak kita sedang 'ganggu' waktu tidur isteri yang kita tahu dah satu hari berhempas pulas menjaga anak, takkan kita nak tengok saja? Ambil la peranan kita waktu tu. adilkan suasana. siang dia dah susah, malam kita pula ambil 'baton' ganti dia dan berjaga.

Dan tahukah anda bila saya melihat situasi itu didepan mata, hati saya lagi jelas memikirkan betapa saya perlu lebih banyak memikirkan Mama saya yang dahulu dah bersusah lahirkan saya. ditambah dengan membesarkan saya sampai tahap ni.Itu pengajaran yang paling besar saya dapat waktu itu selain dari fikirkan tentang penghargaan yang patut diberikan kepada dua super woman saya ni.

Moga ALLAH berikan saya bantuan. Moga saya dapat berikan mereka yang terbaik.

Sayang mereka.

1 comment:

Rozita said...

sangat setuju.. susah senang digalas bersama..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA