Followers

Tuesday, 1 October 2013

Bank?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Hajat di hati nak update menda lain, tapi tetiba saya terpandang dan teringat satu menda lain yang muncul dari dalam beg saya tu. terus tukar topik nak dibicarakan.

Soalan mungkin pada yang pernah berurusan dengan Bank Islam.

Saya ada pengalaman yang rasa saya agak bangang dan sakit hati bila dikenangkan dengan kakitangan bank ni.

Yang pertama, kes hari tu masa saya nak beli rumah. saya ada berhubung dengan kakitangan bank nak tanya mengenai kelayakan dan bagaimana untuk saya memohon pinjaman untuk membeli rumah. dan entah kenapa, sampai ke sudah saya tak dapat makluman tentang apa yang saya hajatkan tu. at the end kan, rasa rumah tu pun dah selamat ditandatangan orang lain yang berminat dan 'cepat' dalam urusan pembelian tu.

keduanya, baru baru ni, saya berhajat nak 'pindahkan' kredit kredit saya ke Bank Islam. sama juga lah ceritanya, dah berminggu kot saya buat urusan tu , jangankan kata nak call, apa habuk pun tak dapat. buat saya terfikir. adakah kakitangan yang macam HARR atau adakah bank yang macam tu? heran saya, kekadang bila kita cuba nak dekatkan diri dengan perbankan 'islam' ni macam ni yang jadinya. saya tak persoalkan mungkin ada 'ujian' disebalik nya tapi hairan dengan pengalaman bersama kakitangan bank yang sama ini yang saya dapat.

dan yang paling saya rasa tepat. sebab depa MELAYU. dan melayu tu KAYU. itu kot yang berlaku. banyak pengalaman saya dengan bank, tapi pengalaman pahit bila berurusan dengan melayu ni la. betul saya cakap. ini pengalaman kedua saya nak beli rumah . yang pertama pun macam tu juga. sebab LEMBB depa tu lah saya terlepas rumah tu.

hurmmm.. dugaan dan cabaran betul . sebab tu saya kasitahu dekat Ummi. sabarlah sayang. tahun depan ja lagi. tahun depan. saya memang sedang usahakan untuk tak bergantung kepada depa depa ni lagi.

Yakin Boleh.

2 comments:

aizamia3 said...

Kalau ada kakitangan bank berkenaan yang baca entry ni, sila jangan melepas batuk ditangga. Tanpa pelanggan, anda pun belum tentu dapat bertahan lama.

kiera'sakura said...

Sabarlah sayang. Tahun depan je lagi insyaAllah. Lepas tue abg dah xyah bgantung ngn dorg ek.

Pinjam ayat abi selalu kasi ke ummi ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA