Followers

Monday, 23 March 2015

05:56AM

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

05:46AM

Jumpa lagi kita. InsyALLAH Isnin terakhir untuk slot diari sebab lepas ni tak ada lagi bangun pagi Isnin seawal ini untuk ke stesen bus pulang ke Penang. 

Pagi ni bermula dengan baik mula nya dari kami bangun. Bersiap lepas tu saya sendiri yang angkat anak masuk kereta. Bawa kereta sampai kat stesen bus, saya pergi beli tiket, anak pun jaga. Menangis nak ikut sebab saya tak ambil dia. Saya angkat dia lepas tu dia diam. Seronok memerhatikan bus kat sebelah dia ni ha. Lepas tu dah lama saya masukkan dia dalam kereta. Mula tu diam. Lama kelamaan. Menangis. Ummi buka tingkap untuk saya peluk dan kiss dia. Lepas tu baru ok terus ummi nya gerak. Sayu nya pagi bila anak menangis macam tu nak ikut kita...

Ahad minggu ni mudah semudahnya. Pagi hantar ummi ke tempat kerja. Lepas tu balik, main sekejap dengan anak sampai jam 9 lebih lepas tu mandikan dia. Lepas mandi dia minta susu dari saya. Saya bagi dan lepas tu dia ajak saya ke katil. Tapi sebab dia tak biasa tidur di katil dengan saya, dia minta saya letakkan kain buai. Enjut dia alhamdulillah terus lena. Masa tu la saya pun masuk dapur. Siapkan bahan bahan nak memasak. Hari ni menu kami lempung masak cabai, dan daging black pepper. Juga menu sup sayur anak, broccoli tofu telur. Yang menu anak tu terhasil sebab saya lupa lauk kami hari ni pedas, takut dia tak tahan, saya buat juga menu asing dekat dia. 

Dalam jam 12 macam tu anak bangun. Alhamdulillah la. Saya pun masa tu dah siap masak pun. Cuma sebab menu anak menu last minit jadinya lambat sikit la. Masa anak bangun ni la baru nak siap menu anak. Bangun dia tu mulut dah panggil saya dari dalam buai. Saya ambil dia. Peluk sikit, kiss sikit. Turunkan dia dari buai tu. Bagi dia bergolek kejap. Lepas tu tanya sama ada dia nak makan nasi. Terus saya ambil mangkuk dengan lauk dia tu. Suap dia. Alhamdulillah lalu makan dia. 

Lepas tu kami ambil ummi dia. Mujur dia nak duduk diam masa saya kata saya nak siapkan bekal kami. Tunggu ja dia dari jauh memerhatikan saya. Kemudian baru kami keluar. Macam biasa la port makan Ahad kami tu, ramai pula orang hari ni. Selalu lengang ja tempat tu. Lantaklah kata ummi. kami berhenti dan mula makan. Dia pun seronok juga tu. Nak juga makan lagi. Ummi layankan ja. 

Habis makan kami rehat sekejap baru balik rumah. Sampai rumah saya layankan dia nak main tu. Ada ja yang nk dia main. Saya bagi juga la dah dia nak main nanti menangis berhingus. Kesian pula. Lepas tu dia minta susu. Saya bagi, masuk buai dan lena lagi sekali. Alhamdulillah, dapat juga dalam 1 jam setengah. Tu pun jaga sebab beralih tempat gamaknya. Ya lah, tengah sedap dalam buai kena angkat masuk kereta.

Saya angkat sahaja dia,lepas tu tengok dah jaga. Tak apalah nak buat macam mana kan. Kami pun gerak sampai office ummi lepas tu sambung jalan. 

Lokasi baru main petang adalah di tepi sungai dekat mada tu. Taman jeragan ka apa saya tak ingat nama dia. Tapi seronok juga di situ. Gelongsor ada 4. Lagi luas untuk main kereta. Saya dan isteri rasa selesa sebab anak boleh main tempat ni tanpa ada gangguan. Syukurlah. Ada port baru nak main. Dan lagi, dekat dengan rumah nak balik kan. Hihihi

Apa kita buat, dia pun nak buat. Layankan ja lah..


Tak sabar ni nak balik minggu depan. Tak sabar nak layan kan dedua tu. Tambah si manja kecik tu. Sampaikan tengah tengah malam saya tak ada atas katil pun boleh dia jerit cari saya. Tu tengah dok tidur. Bayangkan la... 

4 comments:

Nurzakiah Hanum said...

assalamualaikum singgah pagi

Diana Rashid said...

kalau anak kecik2 gini memang kena tengok juga taman permainan tu..kalau ramai budak2 bahaya takut berlanggar jatuh nanti..budak2 bukan dia peduli nak melompat ke nak berlari ke...

Diana Rashid said...

kalau anak kecik2 gini memang kena tengok juga taman permainan tu..kalau ramai budak2 bahaya takut berlanggar jatuh nanti..budak2 bukan dia peduli nak melompat ke nak berlari ke...

ummi aqilah (LM) said...

Amboiii abi dia hilang jap dia blh bau eh? Ni mmg kembaf siam ni

Buta+Pekak+Bisu=CINTA