Followers

Wednesday, 20 February 2013

Hashtag #hijab-bitch-star

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Saya baru pulang. Jam 12:55am. Keluar bersama sahabat sahabat yang saya kenal sejak dari belum akil baligh lagi. Ya mereka sahabat saya dari zaman sekolah rendah lagi. Edan Wai dan Adi. Satu dah jadi bapa. Tiga lagi on the way. Semua dalam Tahun ni. InsyALLAH.

Dalam banyak yang dibualkan. Saya tertarik dengan satu tajuk ni. Mengenai model so called muslimah ni. Saya tergelak masa dia sebut satu ayat ni tadi, bunyi lawak tapi dalam sangat. "model muslimah tetek sama besaQ dengan perut".

Maafkan saya wahai readers, bunyinya lucah tapi itu reality fesyen zaman sekarang. Zaman para wanita disogokka. Dengan so called fesyen muslimah yang jika dikaji sedalam nya, langsung tak ada muslimah pun, cuma sekadar nama untuk disedapkan panggilannya. Juga sebab ada tudung yang menutupi kepalanya. Ikut kata sinis dia tadi, baik tak payah panggil model muslimah, elok cakap sahaja model am, model tudung periuk ka, model apa sahaja, tapi bukan muslimah.

Dari atas sekiranya kita tengok balik. Bertudung, tapi makin pelik yang keluarnya. Tudung, tapi nampak anak telinga, siap pakai subang lagi, tudung tapi dilipat tunjuk dada, tudung spesis turban, dan macam macam lagi tudung yang hanya atas nama tudung menutup kepala, tapi tidak menepati apa yang sepatutnya.

Dibawah pula berjubah. Ya saya akui, cantik la gamaknya ya, tapi salah. Macam satu tadi sahabat cakap "pakai jubah, tapi nampak spenda, bek terus tak payah pakai spenda, langsung tak nampak line tu". Kami gelak. Gelak penuh makna. Bunyi lucah lagi tapi sebenarnya ia dijadikan pengajaran buat kami yang sudah ditanggungjawabkan isteri dan bakal bakal anak sebagai amanah kami. Betul apa yang dia kata tu? Kau berjubah (kononnya) tapi masih galak menayangkan apa yang tak sepatutnya.

Next. Gaya pakaian digayakan. Lentoknya semakin galak. Seperti sedang menayangkan bukit mertajam yang mekar elok di ufuk dada gamaknya. Posing dari tepi bersama pakaian ketat jelas menampakkan bentuk tubuh. Saya baca satu status sahabat di facebook seentar tadi. "kita malu pada orang jadi kita pakai seluar, kita malu sebab itu kita berbaju, tapi kita lupa untuk malu pada ALLAH bila kita decide untuk berpakaian menampakkan susuk tubuh kita.

Pernah saya utarakan soalan pada mereka yang buat macam ni. Dan seperti yang kita tahu. Sudah tentu lah saya dikolotkan kerana tidak mengikut fesyen. Bukan itu sahaja, mereka pegang pada menutup rambut, bukan membalut autah yang sepatutnya jadi guideline penting dalam bergaya.

Begitulah apa yang berlaku di hari ini. Disogokkan dengan fesyen macam ni. Muslimah. Atas nama. Tapi jelas jauh api dari panggang. Dan menakjubkan saya rasa bila ianya dihalalkan dalam
Masyarakat. Lambakan majalah di pasaran dengan motif fesyen , ditambah pula dengan program yang juga dengan modus operandi sama, islam, kemudian menunjukkan kelemahan dan kebebalan dengan apa yang dipaparkan. Akhirnya masyarakat terikut.


Sheikh Muhammad Abduh telah berkata selepas beliau tiba di Mesir setelah dibuang negeri ke Perancis
.
“Saya pergi ke Paris, lantas saya bertemu dengan Islam tanpa Muslim. Saya kembali ke Kaherah dan saya bertemu dengan Muslim tanpa Islam!”


Psst : nak salahkan siapa bila islam hanya atas nama islam? Tepuk dada, tanya iman.

4 comments:

Nurzakiah Hanum said...

singgah petang

kiera'sakura said...

:D terima kasih Allah yang mengurniakan suami pada saya dan terima kasih suami yang sudi mendidik saya

tenku butang said...

Hai.. done singgah n follow d sini.. sudi2 lea follow mine back yea.. =) tQ.. senyum selalu.. =)

http://tengkubutang.blogspot.com/

http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

tenku butang said...

Hai.. done singgah n follow d sini.. sudi2 lea follow mine back yea.. =) tQ.. senyum selalu.. =)

http://tengkubutang.blogspot.com/

http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Buta+Pekak+Bisu=CINTA