Followers

Friday, 1 February 2013

kelakar weh

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

 Credit to :  Facebook Ujang

Kelakar kan? Saya gelak masa tengok pic ni. terus saya share.

Si itik yang didalam bakul gelakkan ayam yang dikurung. Dah la tu digelakkan pula si ayam yang dikurung tu. Si ayam naik marah. nak tampaQ si itik. Ehehehe

Sebalik gambar ni, saya nak ringkaskan pada anda apa simboliknya gambar kelakar ini pada saya.

1. Itik : bebas didalam bakul. tak sempit. Aman sahaja.

2. Ayam : dikurung di dalam sangkar. nak lari ke sana tak boleh, nak lari ke sini tak boleh. Kekadang berasa disepit kerana tak mampu nak bergerak banyak .

Realitinya ini adalah kita. 

Yang hidup dibayangi kebebasan, Kita happy sangat dengan kebebasan kita. Kita gelakkan orang lain. Kita kutuk lagi mereka. Kononnya mereka tersekat, di halang dari itu dan ini, jadinya sesetengah berpendapat mereka ini KOLOT. Kita hina orang orang yang tak mengikut jalan seiringan kita. Kata kita mereka tidak berpegang pada realiti. dan akhirnya kita lenyap dalam 'kegembiraan' kita yang sudah tidak berpenghujung itu.

Keduanya, kita yang hidup dalam landas hidup yang ditetapkan. Seperti juga kurungan yang ada pada ayam. Kita bukan sahaja terhalang dari keluar dari landasan yang itu, setiap langkah ada hadnya. Keatas ke bawah, ketepi dan ke mana sahaja, ada batasan yang perlu kita ikut. tapi akhirnya terselamat.


Sabda Rasulullah SAW: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat, iaitu kitab Allah (al-Quran) dan sunnah rasul-Nya”. (Riwayat Malik)

Point akhir,, merasakan berat mengikut yang patut dan meninggalkan yang tak patut tu. Tunggulah hingga tiba saat dan ketikanya. Hinggakan yang mati pun meminta untuk dihidupkan kembali walau seketika, supaya dapat bersujud kepada ALLAH. dan kita yang masih hidup mengabaikannya?

BUAT BAIK TAK SENANG, NAK JAHAT ANYTIME. SEBAB BAIK TU SYURGA. DOSA JAWABNYA NERAKA.

WELL, SEBAB SUSAH TU DAPAT ADIAH MAHAL (SYURGA), MUDAH PUN DAPAT ADIAH SELAMANYA NERAKA.

PILIHAN DITANGAN ANDA. MANA YE? :) 

1 comment:

Fifi Nur 'Aqilah Yusof said...

hidup ni atas pilihan kita.
to live well or hell, you choose :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA