Followers

Saturday, 2 February 2013

Kisah #Copy : Kisah suami isteri

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

#copypaste dari SINI.

Kisah ini adalah untuk pasangan suami isteri sahaja.
Senarai pelakon :
Isteri : Julia
Suami : Hasan

***********
Epilogue :

Julia dan Hasan telah mendirikan rumah tangga selama 5 tahun. Walaupun telah 5 tahun, kehangatan asmara masih terasa.

Syukur, mereka dikurniakan 3 cahaya mata yang comel.
Di hari minggu Jumaat :

Hasan > Ayang, malam ni abang nak. (^^)
Julia > ermm, Julia penat la abang...(-_-)" letih kerja pejabat tak habis lagi.
Hasan > Ok.
Tanpa cakap banyak, Hasan terus tidur.
Cuma Julia perasan akan ada tanda sedikit riak kecewa di muka suaminya. Julia tahu, bahawa :

Maksud hadis : Isteri yang menolak ajakan suami, akan dilaknat oleh Malaikat.

tetapi, bukankah dalam perkahwinan itu :

Maksud hadi : Sebaik-baik diantara kamu, adalah yang paling lemah lembut terhadap isterinya.

Julia > Hmmmm..dia faham kot yg aku penat, takperlah esok ada lagi.

*****

Seperti biasa, Julia bangun. Hasan telah tiada di sisi. Begitulah sikap Hasan , mementingkan Jemaah Subuh Jumaat. Hasan ke Masjid Damansara, kira-kira 6km dari rumah mereka.

Usai solat subuh, Julia menyiapkan sarapan, sudah menghampiri 7 pagi. Tetapi suaminya masih tidak pulang-pulang.

"Puan Julia, suami puan cedera teruk, Accident. Di room 512 ICU Hospital Selayang - Nurse "

Ringkas dan padat.

*****

Proloque :

"Kepada suamiku, aku memohon ampun, andai kata malam itu aku menolak ajakanmu dan dirimu tidak redha akannya. Sesungguhnya malaikat melaknat diriku....Ampunkan aku wahai suamiku.

"Hatiku berdetik, malam esok ada lagi, pasti aku boleh melayani kehendakmu. Apakan daya, ALLAH lebih sayangkan dirimu. Dia mengambil nyawamu, malang bagiku, dia mencabut nyawamu dalam aku tidak tahu.. Adakah kau redha denganku, ya suamiku.. Ampunkan aku.

"Akan ku besarkan, ketiga-tiga anak kita. Menjadi soleh, dan solehah, supaya mereka mendoakan kebaikan mu di alam barzakh sana. Ampunkan aku ya suamiku...

"Anak lelaki wajib taat kepada ibunya, dan aku isteri, wajib taat kepada suamiku... Aku bukanlah nujum, aku tidak tahu qada dan qadar masa depan..tetapi aku menolak ajakanmu suamiku...

" Saidina Umar alKhattab ingin meminjam wang negara, demi membeli barang keperluan anaknya. Tetapi ditanya oleh bendahari negara : Apakah kamu dapat menjamin , kamu dapat membayar hutang kamu kepada negara, sebelum putus nyawa ?
Umar tidak mengambil walau sesen pun wang negara, kerana dia berkata : Wahai anakku, aku tidak dapat menjamin nyawaku walau sesaat cuma. Kembalilah kamu.

" Ampunkan aku suamiku, Jika aku tahu hari ini hari terakhirmu, pasti aku memberi layanan kepadamu. Ampunkan aku Ya Allah. tetapi Redha Engkau adalah Redha suamiku...

Amin.. Lipatan Yaasin itu dimasukkan ke dalam tas tangan Julia.
Fina, anak perempuan bongsunya kini telah bersuami, menjadi teman setia dia ke kubur suami semenjak 20 tahun lalu.

Telah berkali-kali Julia memesan perkara yang sama kepada Fina, pentingkan perasaan dan kehendak suamimu.
"Syurgamu ada di suamimu Fina. Ingat pesan mak."

Guruh Petir



P/s : Bila dah sampai masa , dia tak bagi lebih sesaat pun. Bersedialah sentiasa. Moga pemergian kita nanti sebagai para soleh-solehah yang diredhaiNya. Amin Yarabbal Alamin

4 comments:

Hana Amylia said...

sgt sedih T_T

Iffah Afeefah said...

tacing n menginsafkan nadh

bkn utk suami isteri je

bnyk pngjaran y kite dapat

kiera'sakura said...

hihihihih abi, nak senyum pun tak, nak gelak pun, nak masak pun tak rasanya huuuu. insyaAllah ummi ingat. abi redha kan? :p

cik amal said...

:'(
xtahu nak kata apa dah...
saya follow sini ehh

Buta+Pekak+Bisu=CINTA