Followers

Wednesday, 17 July 2013

Curang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pada yang membaca.

terbaca satu status kejap tadi.

"sekali curang , banyak kali akan curang. "

betul ka macam tu? bercakap bab curang. saya pun rasa nak sekeh ja kepala manusia manusia yang pernah berlaku curang ni.

kenapa perlu curang? why oh why?

adakah kerana kurangnya perhatian buatkan diri berlaku curang? kononnya kerana ada orang ketiga yang 'menjaga' lebih dari pihak yang sepatutnya bertanggungjawab menjaga apa yang perlu dijaga tu?

apapun, saya nak sebut yang kekadang yang berlaku tu ada sebab musababnya, satu, bila nak menghukum, tanya diri, apa yang kita buat salah sampai ini yang terjadi kepada kita?

keduanya tanya diri lagi kenapa jadi macma ni, adakah kita yang sebabkan keadaan jadi macam ni.

dan ketiga, tanya diri lagi, adakah kita telah menjadi manusia yang tak bertanggungjawab sampai kita mengabaikan apa yang tak sepatutnya kita abaikan?

barulah bertanya pada si curang, kenapa jadi macam tu.

apa pun tetap ada salah kita dan salah dia. ya benar, pokok tak goyang kalau tak ada angin, pokok juga tak goyang kalau tak ada orang yang mengoyangnya.

dalam perhubungan, bukankah sepatutnya ada sesi 'perkongsian' dia mana keduanya jika ada salah faham atau yang tak kena, di luahkan supaya ianya dapat diselesaikan.

bagi saya mudah, IMAN. bila ada IMAN, akan ada ALLAH. ada ALLAH, walau sekelumit dosa pun kita takut nak buat. mudah bukan?

ingat lagu Raihan?
"Iman adalah mutiara, didalam hati manusia, yang meyakini ALLAH, Maha Esa, Maha Kuasa. Tanpamu Iman bagaimanalah, menjadi hamba ALLAH yang bertakwa, "

"ia tak dapat di warisi, ia tiada di tepian pantai."

betul bukan? Iman dalam hati, tak ada tepi pantai. :)

Jaga Iman, sebab bila ada Iman. pasti dunia indah seindah indahnya.

Percayalah..

2 comments:

MR & MRS MAKMUM said...

its true....

kiera'sakura said...

ye. berterus terang itu yang terbaik

Buta+Pekak+Bisu=CINTA