Followers

Wednesday, 31 December 2014

Selamat tinggal, terima kasih

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Beberapa jam bakal mengakhiri 2014 dan diikuti ketibaan 2015. Terlalu banyak pahit manis diharungi tahun ni. Terlalu banyak pengajaran, peringatan yang berjela jela andai saya panjangkan dengan tulisan, namun yang pasti satu persatu mengajar saya erti matang, erti hati hati dan juga membuat diri lebih kuat nak hadapi apa juga rintangan yang datang. 

Dua tahun sebagai suami, dan setahun menjadi Abi. Terlalu banyak manisnya dari pahit kehidupan yang saya jalani ni. Benarlah, family first. Memang akan rasa indahnya hidup ni. Sebab ini tanggungjawab, dan disebalik amanah tu, ALLAH tempelkan bersama keindahan, kemanisannya. Syukurlah seteruk teruk ujian saya, family x pernah walau se-milimeter jauh dari saya. Malah menolak saya terus kehadapan. Walau sesukar mana pun. Tetap menyokong. 

Selepas family ada rakan rakan. Ya 2014 ni beri saya sinar baru dalam perkara ini. Iaitu tak kiralah sejauh manapun kepercayaan tu, pilihlah untuk tidak terlalu baik, terlalu mulia. Maaf saya cakap, bunyinya teruk, tapi sebaik disepak berkali kali dengan ujian persahabatan ni, saya akan jadi terlalu berhati hati sekarang. Kekadang kita cuba mengabaikan diri dengan harapan pihak berkenaan dapat fikir yang sama untuk kita, tapi malangnya, perkara ni sungguh susah nak berlaku, namun syukur juga, dalam kepayahan ni, ALLAH tak pernah lupa tinggalkan 'sinar'. Saya jumpa yang benar benar 'boleh dipercayai' dan insyALLAH saya cuba pastikan saya akan pelihara sebaiknya persahabatan ni. 

Career. Tidaklah seteruk yang dibayangkan. Malah menjadi lebih baik day by day. Cuma satu, pesanan saya supaya tidak menyesal dikemudian hari. Buat apa perlu buat, belajar sebanyaknya yang mampu dan buat terbaik dalam segalanya. Mengharung untuk masuk tahun ketiga, rugi saya rasa sebab tak manfaatkan masa masa di sini dengan pembelajaran drawing, dan juga bahasa, namun alhamdulillah, sekali lagi, ada sinarnya saya jumpa tempat menambah pengetahuan bahasa tu. Syukur.

Kejayaan. Tahun ini berakhir dengan beberapa yang saya kita kejayaan. Paling besar saya berjaya munculkan macam macam aktiviti tahun ini untuk re-shape tubuh yang saya rasa makin memberat ni. Alhamdulillah. Satu piala futsal dan satu pingat marathon berjaya diperolehi. Harapan agar akan datang, saya dapat realisasikan impian kekalkan momentum tu. Bukan buat banyak tu penting, tapi istiqamah tu yang paling baik. Sikit dengan istiqamah lagi baik dari banyak tetapi kekadang. Saya akan cuba pastikan tu.

Masa depan. Beberapa misi sedang dalam perancangan. Salah satunya adalah akhirnya tinggal sekali dengan kedua buah hati saya tu. Masa tu akan sampai tak lama lagi. Sekarang tengah countdown, namun apa pun selagi belum tiba masa selagi tu takkan berlaku. Kita merancang namun ALLAH Maha Merancang. Dia Maha Tahu apa yang nak jadi, namun itu juga bukan alasan kita berhenti usaha, dan meneruskan doa agar akhirnya tercapai impian itu. Alhamdulillah. Selain mulakan dengan langkah, semalam juga dah keluar kira kira setahun cashflow kami masa tu, alhamdulillah ikut kira kira atas kertas, nampak meyakinkan. Saya pastu akan usahakan beberapa ikhtiar lain untuk membantu apa yang dah diusahakan tu, dan dalam masa sama cuba siapkan plan B plan C andai kata in between ada sesuatu yang tak dijangka berlaku. Apa pun saya pasti dan pegang yang seandainya kita mahu buat menda baik, ALLAH pasti akan melorongkan bantuannya buat kita. Hati saya bulat pada ALLaH, janji ALLAH. InsyALLAH,. Ada jalannya. 

2015 bakal muncul medan baru untuk perjuangan. Tak ada misi spesifik tapi yang pasti menjadi lebih baik adalah fokus utama nanti. Moga ALLAH permudahkan. Amin.

(Kita merenung dalam kegelapan, tapi kita lupa dalam kegelapan ada sedikit cahaya, warna warni keindahan hikmah yang kita tak pernah tahu apa dia)

3 comments:

Diana Rashid said...

Bab tubuh badan tu saya rasa saya macam saya ni makin berat pulak..hahahah.,.rasa macam tahun 2015 ni nak kembalikan balik badan yang sihat dan berpeluh seminggu 7 hari macam dulu..hahah...lama tak bersenam dah ni..

Nurzakiah Hanum said...

tomeinya dia

Kira Sakura said...

rabbi yassir wala tu'asir

ummi love you abi :)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA