Followers

Monday, 19 March 2012

Cobaan 1 2 3 | Ayam Kismis Berempah Versi GIGIH

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Owhh malam ni kita sembang sal makanan boleh tak? Ini apa yang Nadh hasilkan semalm sebenarnya. tapi tak sempat nak wat entry, so malam ni kita kongsi la ye?

Ayam Kismis Berempah versi GIGIH

Resepi asal tok guru versi DAGING kat SINI.

Bahan-Bahan :
Ayam
Kentang
Kulit kayu manis
Bunga lawang
2 camca cili kisar

1 1/2 camca besar kicap pekat
1/2 cawan air
1 keping asam gelugor
Garam

Bahan Blend secukup rasa - Nadh GIGIH jadi Nadh tumbuk dengan penuh perasaan
Bawang besar
Bawang putih
1 genggam kismis kuning
2 batang serai, hiris halus
1 camca besar bawang goreng
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1 1/2 camca besar ketumbar biji
1 camca teh jintan halus
1 camca teh jintan kasar


PRE : Mula sekali kita potong la kentang tu , lepas tu rendam then goreng sampai dia kuning. Tutup api dan letak tepi.

Cara-Caranya.:
1. Guna minyak kentang tadi, Tumis kayu manis, bunga lawang sampai naik bau. Lepas tu  masukkan cabai giling tu. Biar seketika sampai cabai tu masak.
2. Bila tengok cili masak, masukkan bahan kisar halus tu. kacau-kacau sampai nampak pecah minyak.
3. Masukkan ayam, kacau sampai ayam tu kecut, lepas tu tambah kicap pekat, air dan asam gelugor tu. Biarkan sampai ayam masak dan kuah sedikit pekat.
4. Dah nampak ayam masak tu, letakkan kentang yang dah digoreng tadi. Letakkan la garam sikit secukup rasa.
5. Dah ok. leh tutup api dan hidang.

Selamat mencuba.


P/s : Sebab nama dia GIGIH, Nadh da jahanamkan blender, lepas tu terpaksa rela la menumbuk sampai abeh suma bahan kisar tu, banyak tau. PENAT !

10 comments:

shida anwar said...

hak hak jenuh tumbuk tp mak akak lg suka kalau bhn2 t ditumbuk ds blend lg sedap
yeay nanti dah ok ada org nak tolong masak

MaYa MustWany said...

sure kalau mas ketepikan kismis2 yg ada.hahaha

shida anwar said...

hak hak jenuh tumbuk tp mak akak lg suka kalau bhn2 t ditumbuk ds blend lg sedap
yeay nanti dah ok ada org nak tolong masak

fRaMe+LenSeS said...

kak Shida :: adeh. penat kak oih.. byk tu, ahahahah ye la. ye la. adik watkan. tapi kena cpt smbuh tau. :D adik wat sebagai adiah. :P

Maya :: ehehe. tumbuk sekali tak nampak kot. ehehe

Areef Ibn Naim said...

salam,

wah3x, org bujang ni rajin betul ek masak... tgh train tuk jd suami mithali ek, hehehe...

Eera Shera said...

sy suka tumbuk2 hehe..sedapnya lapar pulak

Mat Gebu said...

Anak sapa lah ni rajin sungguh laaaa...

Rozuan Ismail said...

yang tak tahan tuh, penuh perasaan le kan.huhu

aimie amalina said...

aihhhh
nanadh ni cm dh ckup syarat nak jadi suami nih
hehehehe
guuuudd :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

tq..dah tgk resepi

Buta+Pekak+Bisu=CINTA