Followers

Wednesday, 19 March 2014

Ada apa dengan kita??

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Baru baru ni, di masjid, khatib dalam tazkirahnya sebelum khutbah Jumaat ada ceritakan tentang jemaah kita kat Malaysia ni. Bagaimana entengnya kita pandang meminta dari ALLAH ni.

Katanya, kan kita dah berbulan tak hujan. Bumi panas, sangat panas, kemudian, bersama dengan jerebu lagi, sangat teruk, tapi bila jemaah diajak buat solat minta hujan, berapa kerat sahaja yang hadir. Hadirkan diri meminta pada ALLAH tak mahu, tapi boleh plak lepak kedai kopi minum minum. Ada apa dengan kita ni?

Mujur dalam kekecewaan dia tu, ada satu keluarga hamba ALLAH ni, orang luar kawasan tak silap dia cerita, waktu dia lalu, dia nampak ramai di padang,terus di tanya pada mereka, buat apa ni? Sebaik mengetahui jemaah nak buat Solat Istiqsa', dia pun panggil ahli keluarganya untuk turut sama menunaikan solat istiqsa' ni.

Boleh bayangkan tak keadaan kita? dah jadi macam itu pun kita masih lagi nak menidakkan apa yang jadi. Ada juga lah yang komen, "ini bencana alam." tapi kalau ALLAH kata TAK, adakah bencana alam ni nak jadi? Bukankah setiap apa yang berlaku adalah dari izin ALLAH?? DAN, dengan bencana yang tak berkesudahan ini, bukankah ada satu 'MESSAGE' yang SANGAT JELAS sedang memberitahu kita yang ALLAH sudah mula murka dengan tingkah laku kita?


Dan kita pula masih lagi mengabaikan peringatan ini?

Atau, masih adakah yang menunggu sampai tiada air langsung untuk mandi? bertayamum untuk bersolat. Adakah ketika itu baru nak sedar?

Renung renungkan.

1 comment:

:: idzwa :: said...

peringatan yang baik..

Buta+Pekak+Bisu=CINTA