Followers

Friday, 21 February 2014

Andai ianya bukan milikmu

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Apa sahaja yang muncul dihadapan kita, andai kata ia bukan milik kita, hak kita pasti ianya akan pergi atau hilang begitu sahaja. Betul bukan?

Setitis air walau ianya sudah lalu diatas tapak tangan, tapi bila di genggam, tumpah juga ia ke tanah. Begitulah kurang lebih apa yang ingin saya sampaikan dengan andai ianya bukan milikmu. 

Inilah apa yang jadi semalam pada saya. Bagi yang kenal saya di facebook mesti tahu bahawa saya adalah seorang trader. Teringat semalam waktu saya trade, mengikut ilmu, analysis saya, memang tepat sekali keadaannya. Malah punya hujah yang sangat kuat nak mengiakan apa yangsaya buat masa tu. Tetapi sayangnya, gagal juga akhirnya. Bagi yang tahu, tahulah, yang tidak, harap maaf saya keluarkan terms terms yang anda tak kenal. 

Alkisah saya yang sudah setkan garis keuntungan dan kerugian semalam. Apabila market berlawan dengan apa yang saya analysis. Akhirnya saya rebah. Tertutup sudah apa yang saya dagangkan. Tapi kemudiannya, sesudah ia melanggr titik rugi, ia mula kembali ke tempat yang saya sasarkan semasa analisis tadi. Waktu tu ada juga saya ambil sedikit, alhamdulillah. Sampai ke tempat sasaran saya tu.

Benar bukan? Saya analysis tepat, tapi seperti saya kata tadi, sekiranya ia bukan ianya milik kita, pasti ia takkan datang kepada kita. Saya pasrah. 

Namun alhamdulillah, walaupun gagal, saya syukur kerana saya berjaya melakukan analysis tepat malam tadi. Rugi namun ilmu dan pengalaman bertambah. Mungkin saya perlu ubah teknik berdagang saya. Ini mungkin apa ALLAH nak sampaikan. 

Bercakap soal rugi, teringat juga waktu saya menganalisis teknik yang saya gunakan tapi saya namakan dia teknik tak terkalah tu. Langsung waktu tu tak jumpa rugi. Berbulan lamanya. Jadi bila sekarang kerap pula berjumpa rugi, jadi sedikit tak keruan pula. Tapi apakan daya. Dia Lebih Tahu. Dan tanggungjawab saya pula, walau apa pun jadi, berserah sahaja kepada Dia, terutamanya selepas saya selesai analysis dan mengambil keputusan untuk berdagang.

Semuanya dah tertulis. Tak perlu risau gagal, tak perlu sedih rugi. Asalkan kita beringat, apa sahaja mampu kita recover. Asal ada usaha. Asal ada doa. Asal yakin, rezeki yang ALLAH da sediakan untuk kita tu ada. 

Ulat dalam batu pun tak mati lapar. Inikan kita yang berusaha ke arah itu. 

Yang penting betulkan niat kita tu. Lillahi Taala. Pasti boleh!!

1 comment:

Kira Sakura said...

insyaAllah abi mesti boleh, ummi doakan. amin

Buta+Pekak+Bisu=CINTA