Followers

Monday, 3 February 2014

Kedua kali

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Rabu lepas, elok lepas balik kerja, siap siap. Lepas makan saya minta adk hantarkan saya ke stesen bus. Hati berbunga sangat. Mana tak nya. Khamis dah mula cuti. Sebab CNY kan. Company nak tutup awal. 

Smpai ja kt Butterworth, alhamdulillah. Bus dah ada. Terus naik bus. Satu jam plus rasa saya. Sampai. Tak macam selalu. Sedikit lambat ummi fetch saya sebab si kecil tidur tadi. Dah bangun nak susu pula. Saya tunggu. Sesampai ja dah senyum lebar. Itu Ummi la. Ank nya senyum meleret juga bila diciumnya pipi dia. 

Keesokannya. Macam biasa. Ummi lepas bersiap. Saya drive ke tempat kerja. Sedikit lambat pagi ni. Sebab singgah untuk cari makan sebelum sampai ke tempat kerjanya. Anak pula awal bangunnya pagi ni. Tak silap 6 lebih dia dah jaga. Buka ja mata tu terus senyum lihat Abi dan Ummi disebelah nya. 

Lepas hantar Ummi kami pulang. Lain macam pagi ni. Sampai rumah dia dah mengamuk. Faham ja saya. Mengantuk la tu dah bangun awal kan. Saya pujuk sahaja dia. Dan dalam masa sama sediakan air mandi juga susu untuk dia. Kemudian, saya mandikan dan siapkan dia lepas tu. Yang lawaknya dah mengamuk teruk masa tu. Jadi demi memdiamkan dia. Sebelah tangan siapkan dia, dan sebelah lagi menyuap susu kepadanya. Itupun dia jadi mangsa la, pegang botol sendiri masa nak dipakaikan pampers dan baju tu. Elok elok siap saya masukkan dalam buai dah slhamdulillah, tak lama sangat enjut si dia dah tidur. 

Rasa ini pertama kali kot dalam sejarah tidur siang anak. Ummi dia, Tokma n Opah pun terkejut. Lama dia tidur hari ni. Dalam 10 macam tu sampai dekat pukul 2 baru terjaga. Memang sungguh sungguh dia lena hari ni. Itu pun abi la standby tepi buaian tu. Masa dia jaga tu enjut, tengok dia macam jaga lagi saya beri dia susu lagi. Alhamdulillah. Lama tidurnya. Sampaikan saya kensel makan tengah hari kami sebab tengok
Dia tidur asyik sangat. Sian juga ummi tu tak ada teman makan hari ni. Tapi apakan daya. Kejut anak kejap lagi pukul 12 pukul 2 sampai rumah, pukul 3 dah nak keluar lagi. Kesian dia waktu tidur dah terganggu. Jadinya saya ubah waktu bg dia tmbh rehat, saya tahan perut. Ummi risau tapi saya yakinkan dia. Mujuk alasan diterima. Mna taknya kan, alasan demi tuan putera syg dia tu. 

Sebaik dh bangun. Pun saya dah sediakan susu dia. Jadi tak banyak masalah bila si dia lapar lagi. Apa lagi nak main lah selepas itu. Saya layan lagi sampai lebih kurang dalam pukul 3 macam tu. Dia dah mengamuk lagi. Saya tahu dia nak minum lagi. Saja saya berikan pada dia air masak. Itupun lepas saya beritahu dia. "Awak kena minum air juga sayang". Dia tak mahu pun. Tapi saya pksa. Sampai di menangis lagi. Akhirnya saya pujuk dia dengan tunjuk pada dia susu dia sedang saya bncuhkan sambil dia berada dalam dukungan saya. Masa itu baru dia senyap. 

Susu saya bagi pun sedikit sahaja sebab saya janji pada dia. Kita tak boleh minum susu ni banyak sebab saya nak dia minum susu Ummi dia. Bukankah kami dah nak pergi ambil Ummi. Sayang sabar ya. Kata saya kepadanya. Alhamdulillah. Faham. Saya bawa naik kereta kemudian kami pun bergerak untuk ambil umminya. Jumpa ja Ummi. Pepaham la. Sonok tgk dia dpt apa yang dia nak. Hihihi

(nahh. Senyuman pagi dia hari tu)

Itu ja la pngalaman kedua saya. Indah dan tersangat indah pengalaman ini. Alhamudulillah. Syukur pada ALLAH atas kurniaan ini. Kebahagiaan ini. Moga moga ianya kekal sampai taman taman syurga. Dan moga moga keindahan ini buat kami LEBIH DEKAT kepadanya. 

Sepertimana firman ALLAH :
"...Hari yang tidak memberi manfaat anak pinak dan harta benda, kecuali orang yang datang dengan hati yang tenteram. AsSyura 88-89"

Apa yang ALLAH peringatkan kita kembali tentang 'sebab asal kita disini. Untuk diinsafi n diingati. ;)

3 comments:

Z@i Z@mR33 said...

abi dh terer nmpknya...uwais pon dh pndai...faham situasi...cerdik sungguh

Kira Sakura said...

Tahniah lagi sekali abi. Ummi bahagia ada abi ;)

ninie said...

lama dah tak singgah kat blog ni, banyak dah entry depa...heheheh

Buta+Pekak+Bisu=CINTA