Followers

Monday, 3 February 2014

Sembang Santai

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang membaca. 

Perjalanan pulang ke Alor Setar kemarin jadi sesi luahan perasaan pula saya kepada isteri bila dia tanya sesuatu yang saya pendam lama dah. Perbandingan antara dua yang bagi saya cukup untuk saya filter dengan siapa yang ada sekarang. Juga menjawab soalan saya kepada dia hari yang adakah dia perasan saya sedikit 'keras' dengan orang sekarang ni.

Tersebut kisah ada satu hamba ALLAH ni. Hidup terumbang ambing. Susahnya saya tak tahu bagaimana, tapi mungkin basah mata juga bila saya kenangkan bagaimana dia terikat dengan saya hanya untuk satu perkhidmatan yang bagi saya terlalu kecil untuk persaudaraan yang dihulurkan. Keikhlasan yang diberikan n kegembiraan yang dikongsikan. 

Dan kedua. Juara yang berubah. Yang berjaya. Yang hebat bersama 'nama' dan kualiti juga mahsyur bersama reputasi yang meningkat sekarang ini. Tapi seperti kisahnya buaya dan kerbau, dilepas tersepit, dibalas gigit.

Lain keduanya, tapi 'nilai' yang berbeza bila saya perhatikan apa yang berlaku sekarang. 

Perbincangan itu buat saya sedar sebenarnya. Hidup bukan seindah bunga yang berkembang setelah lama menanti mekarnya, ianya tidak juga seburuk sepertimana jatuh dan ditimpa tangga. Ianya ada brsama hikmah sepertimana pelangi yang datang setelah hujan. 

Dalam ditampar ujian yang datang ni, saya tahu sinar itu ada. Satu nya bidadari dunia yang dikirim dari syurga. Dan keduanya mungkin keikhlasan yang bagi saya sangat sangat bernilai. Jadi redha n sangat gembira walau dtampar ujian ni. Bersyukur sangat saya dikirimkan dengan ini. 

Kepercayaan itu bukan datang bersama tahun perkenalan, bukan datang bersama kemanisan dalam perhubungan, jauh sekali jika mahu diukur berdasar prestasi masa depan sama ada cerah atau tidak. Tapi ianya ada didalam hati. Di lubuk paling dalam. Tak mungkin dikorek, tak dapat digali. ALLAHUAKBAR!


2 comments:

Nurzakiah Hanum said...

singgah pagi

Kira Sakura said...

Dugaan dan ujian yang menguatkn hati abi ;)

Buta+Pekak+Bisu=CINTA