Followers

Tuesday, 25 February 2014

Kenapa awak tak boleh mereka boleh?

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Teringat juga bab perbincangan saya dengan beberapa rakan sabtu yang lalu. perbincangan lawak lawak ja memikirkan apa yang nak jadi dengan negara ni. satunya adalah bab berkaitan bangsa ni. kekadang saya sendiri rasa loya juga malu apabila memikirkan yang saya adalah seorang yang sama dengan mereka. Bukan apa, mereka bukan setakat meloyakan, tapi kekadang saya rasa melampau amat. tambahan yang datang dari gagasan penjilat yang satu tu.

direnung tenungkan ya. konon mempertahankan islam, tapi sampai masa, yang paling teruk memalukan islam datang dari golongan macam ni.

Ambil contoh mudah, saya yang hidup dalam komuniti berlainan bangsa yang mana M adalah minoriti dalam kelompok C dan F.

Saya pernah beberapa kali disoal, "kenapa M jahat sangat? buang anak, bunuh orang, itu dan ini, hari hari keluar berita, surat khabar mengenai M." agak agak apa saya nak jawab??

Jika itu soalan yang datang dari yang sudah lama tinggal bersama M dalam dunia ni. Bayangkan apa pula yang keluar dari mulut F yang baru nak menapak dalam negara ni. 2 kejadian, satunya tatkala saya berpuasa, dia mengajak saya lunch. Dan jawapan saya tak boleh kerana berpuasa di balas dengan, "kenapa awak tak boleh mereka boleh? tu kat belakang tu.."

yang kedua kejadian semasa mereka ajak saya minum untuk hari perayaan mereka. saya ni bendul masa tu, tanya la minum apa? mirinda oren ka? mirinda stoberi ka kan? last rilex ja dia kata, alaa tiger, carlsberg. terus saya jawab tak boleh, dan guess what, jawapan seperti di atas juga yang saya dapat. "kenapa awak tak boleh orang lain boleh?"

ohh tolonglah. berubahlah. Malu kat orang. to be honest, saya tak kesah kalau M yang kena sebab tahu M memang mangkuk, tapi bila terpalit hina tu pada Islam. sungguh mendukacitakan. :(

1 comment:

Nurzakiah Hanum said...

salam dan selamat pagi
singgah sini jap

Buta+Pekak+Bisu=CINTA