Followers

Thursday, 27 February 2014

Training yang bosan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Dah 48 jam berakhir training yang saya hadir semalam. Hihihi kebetulan sangat la ada peluang nak menaip sesuatu untuk mengisi ruang belog yang tak seberapa ni. 

Sebenarnya ada training berkaitan APQP semalam. APQP tu bawa maksud Advance Product Quality Planning. Training mengenai salah satu menda yang wajib ada dalam iso tS16949 iaitu iso untuk automotive. 

Niat asal tu nak belajar. Walau saya ada sedikit involve dalam penyediaan APQP setiap kali uruskan sesuatu projek, tapi cuma faham apa yang perlu ada apa suma melalui praktikal, ini dah ada peluang untuk faham teorinya APQP ni, saya pun hadir. 

Mula mula tu nampak macam menarik la dengan trainer yang agak pandai menggubakan situasi buat lawak dan gunakan contoh contoh yang dapat menarik perhatian kami. Tapi lama kelamaan dah jadi bosan dan menyampah pula bila saya nampak dia banyak bebel dan melawak menda entah apa apa yang bagi saya tak relate dengan slide yang tengah present tu. 

Bayangkan 46 slides, lepas minum petang tu belum sampai setengah. Mana tak bosan. Lagi, selepas masuk minum petang dia boleh pula ambil dalam 45 min kira saya untuk 1 slide sahaja dan slide tu cuma kisahkan tentang contoh contoh sahaja. Masa ni memang dah rasa hangin sangat. Bukan tu saja, dah la lambat, boleh plak buka power point lain dalam pukul 6 lebih macam tu. Padahal topik tu bagi saya tak patut kot nak cerita lagi, tambah bila dia beritahu topik ni ada training khas untuk dia. 

5 sepatutnya habis. Dekat 7 baru selesai. Training yang dah buat saya serik nak pergi lagi kalau itu trainer dia. Bukan tak bgus, tapi bila dah ambil terlalu banyak masa dengan membebel perkara tak perlu, dia dah ilangkan konsentrasi trainee nak dengar. Bab melawak tu bagi saya boleh bukan tak boleh tapi tengok keadaan. Saya pun presenter juga dahulu. Tapi saya guna elemen lawak dan cerita cerita keluar tajuk ni bila nampak audience dah mula bosan, jadi gunakannya nak tarik balik perhatian mereka. Sekarang bila ia dah disalah guna, habis.. Sapa lagi masih berminat nak dengar? 

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA