Followers

Monday, 30 July 2012

Keterbiasaan

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Salam 10 ramadhan. Pejam celik pejam celik dah 10 hari berlalu ibadat puasa kita. Apa khabar iman? Apa cerita takwa? Apa kisahnya dengan amal? Adakah 10 yang terawal, fasa keberkatan ini bakal berjaya melabuhkan tabir dengan suksesnya?

Owhh iman, owhh amal , owh takwa.
Berjayakah ianya dididik? Adakah ada perubahan buat kita sepanjang sepertiga puasa ini?

Selepas ini adalah fasa baru sepertiga ramadhan lagi bersama keampunan dosa buat kita.

Janganlah kita menunggu untuk tua atau 'dah bersedia' untuk.beramal. Sebabnya kalau nak tunggu kita sedia entah sempat entahkan tidak. Time macam ni la kita nak guna kesempatan untuk bangkit dan sukses. Ya lah kan, bulan len ada syaitan yang kita dok kata pengaruh kita, tukang cucuk kan, sekarang ni dah tak ada. Kalau x berjaya juga tu bukan syaitan, tapi setan diri la, iaitu nafsu kita.

Ambillah peluang ni, 30 hari untuk mgejar keterbiasaan. Dari keterbiasaan tu la nanti kita akan jadikan amal tu sebati dalam diri. Contoh macam ni la, kita doplohpatjam pakai jam, berminggu lamanya tak buka, satu hari bila kita dah buka, terasa peliknya tangan yang ringan sebab x ada jam. Begitulah amal yang sebati dalam diri, bila dah 'attach' kepadanya, susah kan nak tinggal, terasa pelik bila tak buat.

Itulah dia kelebihan keterbiasaan. Atau bahasa aras tingginya kita sebut istiqamah. Hebat kan? Jadi, Jum la kita guna kesempatan ni. Rugi wooo tak buat. . . ;)
Published with Blogger-droid v1.6.9

3 comments:

kiera'sakura said...

time bulan pose nie la nak didik diri.. klau slalu nak buat pape kata setan yg hasut, bulan pose blh motivasi diri jadi lagi kuat, xkan nak kata hasut diri sndiri kan... hihihi

:: Mrs.Eady :: said...

good entry..

Iffah Afeefah said...

Ya istiqomah. Sdr xsdr kjp je nk abis pose

20hri lg

Buta+Pekak+Bisu=CINTA