Followers

Tuesday, 31 July 2012

makan sikit

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Semalam berbual soal pendapatan dengan orang. Memasing dari kami punya pendapat yang lain, tapi yang pasti mereka sama dan saya asing bila berbual soal pendapatan.

Kata mereka, kita kena la dapat bebanyak, sebab tak cukup nya kalau kita setakat 'makan sikit'.

saya plak tambah, ada benarnya juga kata saya. Saya kata, tapi saya ok aja, saya mungkin dapat sedikit, tapi at the end saya masih boleh idup aman damai, malah ujung tahun kita kira-kira balik, ada la sedikit saya letak dalam akaun tu, buat habuan nak guna time sesak tu.

 Cuma sedikit geram bila saya direndahkan dengan kata-kata, "kamu biasa dapat sedikit, 2-3 mana nak tahu macam mana orang biasa dapat 4-5 punya berbelanja. Banyak dapat banyak la belanjanya. "

Saya gelak dalam hati . Tak kira lah banyak mana kamu dpat, yang penting bukan berapa yang kamu pegang setiap bulan bagi saya, cuma nya yang penting adalah outcome apa yang kamu dpat tu, berapa kamu BERJAYA simpan. Itu lah outcome dia. Let say, kamu dapat 500 pun sebulan, dan kamu berjaya ada 600 pada ujung tahunnya bersamaan dengan 50 setiap bulan, dan dibandingkan kamu yang dapat 5000 tapi ujung tahun 0, mana lebih baik?

Apa pun saya juga insan biasa yang kalau boleh nak juga la pegang angka banyak banyak ni kan, bukan apa, saya seronok bila saya berjaya dapatkan apa yang Mama n Ayah saya nakkan. Walau sekarang saya berjaya juga dpatkan sedikit demi sedikit, saya pasti gembira kalau saya boleh amek on the spot kan apa yang mereka dan yang tersayang juga diri sendiri hendakkan? ;)

5 comments:

Rai said...

cashflow management penting..saya setuju dengan awak..

orang kata gaji besar keraknya besar.. kalau gaji besar pun tak in the end cashflow teruk. simpanan tak ada..lebih teruk dari orang yang gaji sikit tapi boleh buat simpanan bagai..

kiera'sakura said...

mungkin si A lebih kat kiri, tapi si B lebih kat kanan.. setiap orang dah ditentukan rezekinya.. sesuai dengan keperluan dan kemampuannya. rezeki jugak ujian dari Allah buat kita. bukan semua, tapi ada segelintir yg lupa diri bila dah diberikan banyak rezeki buat dia... moga kita dijauhkan dari perangai cenggitu.. Amin

Eera Shera said...

setuju sgt..kalo pndai menyimpan, angka tu tarak hal la..duit makin byk nafsu pn makin tggi kn

Hanif Idrus said...

Betan duit kita dapat pun...kalau tak menyimpan pun tak guna..betul saya sokong ...

Iffah Afeefah said...

tetibe teringat cerpen nadh sal abg kpd adik2

hurmm

Buta+Pekak+Bisu=CINTA