Followers

Wednesday, 7 May 2014

Cerpen : Mimpi Yang Tak Sudah

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Terbaca kisah seseorang di dada muka buku. Another sad stories. A broken promises. What i can say more bout that?Promises is not ours to commit with people. Cause 'Someone' up there is the one who is controlling everything. We were just an actor and actress in this STAGE which belongs to HIM.

**********************************************************************

"Hai, nampak sangat bahagia sekarang ni? Ada cerita terbaru ka?" Soal Najmi.
"Yup."
"Apa tu sahabat?"
"Actually aku baru declare dengan seseorang. Dah lama kot aku tackle dia. Baru dapat."
"Ya ka ni? Budak mana der?"
"Orang sini sini jugak."
"Ok lah. Macam nasihat aku dahulu, belum masa lagi untuk kita terlibat dengan perkara macam ni. Tapi since ang dah pun masuk dalam tu, aku nasihat kot lain pula. Berhati hati. Soal hati dan perasaan ni sangat subjektif, mungkin hari ni ang adalah intan permata, tapi tak mustahil esok lusa bertukar jadi sampah ja di mata si dia."
"Ish ang ni. ada ka cakap macam tu. Aku yakin. Dia lah cintaku sampai syurga."
"Aku mengingatkan sahaja."
"Dah aa. malas layan ang. tak kuasa aku. Tau la ang takdak. tapi takkan jeles sampai macam tu.?"

Itulah hati, sewaktu diberikan peringatan sebelum hadirnya luka, di marahnya pula. Mana mungkin sesuatu yang seindah ini memberikan kerosakan buat diri? ianya indah sangat indah saban hari. Tak mungkin lah. 

Hari hari berlalu terlalu indah untuk dicoretkan.  Bak kata orang tua tua, makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena. Keindahan berlaku setiap waktu, terutama bila dihabiskan bersama. Bukan itu sahaja, dari perkara yang kecil kecil, sampai yang sebesar besar nya, pasti akan menjadi bahan cerita paling seronok saban hari. Rutin yang lebih besar mulai dilengahkan. Yang sepadannya di warta sebagai penting, mula turun ke kedudukan kedua ketiga mungkin bawah lagi kerana adanya tumpuan yang 'begitu besar' dalam hati.

 **********************************************************************

Can't believe this. My performance was awesome. From zero to hero gamaknya ni. mungkin kegembiraan ni membawa sesuatu yang sangat positif. itu perkara pertama bermain dalam minda sebaik melihat keputusan yang naik mencanak dari semester lepas.

"Baby.. are you there.? "
"Yup. im here dear. how are you? "
"im fine. and maybe better."
"Sounds like you have something to share with me. '"
"Yup. know what, i get the dean list for this semester. "
"Wowww. im happy to hear that dear. Do better next semester okay? try to get it direct until you grad".
"will do my best. baby, actually i called to tell you that i dedicated this one for you."
"The result? ohh so sweet of you. Thanks a lot dear. "

Another smile on her face, and for sure myself after dedicating my success to someone i love the most. This moment, nothing is more important than you.


  **********************************************************************

"Dont leave me okay. Promise me that you will forever be with me? "
"Yes i promise. Can you confirm me that i had the same from you? "
"NEVER EVER GONNA CHANGE MY HEART FOR SOMEONE OTHER THAN YOU."
"Thanks dear. Got it. "

Janji. Sesuatu yang sangat subjektif. Ada kalanya ia ditepati, namun ada kalanya ianya gagal ditunaikan tanpa kata. Kenapa? Sebab ianya adalah sesuatu yang bukan dalam jangkauan kita. Ianya mungkin dikawal mulut dan perbuatan, namun lupakah kita, bahawa apapun yang kita buat hari ini, sudahpun di tulis sejak dari luh mahfuz lagi, Siapa kita hari ni? Apa kita buat? Jodoh kita? segala galanya sudahpun ditulis sejak dari dahulu lagi. Kita juga lupa, sehebat hebat kita, hanya entah sekecil kuman lagi tiada daya pun membantah kuasa ALLAH.


"awak, got something to tell you. "
"What is that? you missed me a lot right? its been long time we didint see each other. "
"Hurmm.."
"What was that? are there something bothering you?"
"Yes. Something is bothering me. "
"Share with me. "
"Actually, its our relationship is bothering me. I called this as a breakup. It ends here. "
"Huh? ""

Siapakah di antara kita
Dengan rela menjadi pendusta
Siapakah dulu membina harapan
Dan siapa yang memusnahkan impian


**********************************************************************

"Hi Dian Asyira, Why? "
"Stop asking. I already told you that we were not meant to be together. "
"Yes. But Why? Why so sudden you came back and ask for a breakup? "
*senyap tanpa jawapan*

Tanpa sebab dan alasan
Kau lahirkan perasaan
Bagai taufan tiba-tiba datang
Dan menghilang

Punah. Harapan yang dimusnahkan. Janji yang di rangkapkan satu masa dahulu tinggal janji. Janji yang musnah kerana entah apa apa. Selama berminggu kau hilang, dan sehari kau muncul cukup untuk memusnahkan penantian yang dah ku harung sejak sekian lama. Sungguh tidak adil.



  **********************************************************************

"Jid, sudah sudah la tu. perkara dah lepas lama dah Jid. takkan kerana itu ang masih nak berduka lara semua ni? takkan ang tak sedar lagi. ALLAH sedang menghadiahkan 'something which is promising" iaitu keinsafan dan jalan yang terbentang luas buat ang ketika ang asyik dengan perkara yang lagha."

Hidup ibarat roda. Roda yang bulat adakalanya berada di atas, sampai masa pasti turun juga ke bawah. Namun atas kita, sama ada di atas atau di bawah itu merupakan kegembiraan pada kita? ada berpendapat, di bawah itu bermakna bermula kejatuhan dari sewaktu kita di atas. Namun, dari satu sudut yang lain, atas itu mungkin merupakan tangungan berat sedang yang bawah merupakan nadi pedokong kepada permulaan baru yang lebih baik.


  **********************************************************************

Kejadian di hadapan mata sewaktu melangkah ke selatan tanah air menyedarkan aku. Kemalangan dihadapan mata yang membabitkan banyak nyawa menyedarkanku. Yang mati tidak datang bila dipanggil. Tapi dia mungkin boleh tiba bila bila masa sahaja.

Malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. 

Maka berkata Izrail: ‘Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa.’”

Aku mulai sedar akan kebenaran. Selang masa aku bertenang itu sangat lama, kononnya bersedih atas apa yang aku benar benar harapkan akan berubah menjadi nyata, hinggakan aku lupa yang sebenarnya itu hanyalah satu dari titip titip ujian yang datang ibarat angin. Sama ada aku cukup kuat untuk melawan angin yang datang tu, atau aku akan sama sama diterbangkan nya. Namun alhamdulillah, ALLAH masih sayangkan daku. Saat hati begitu kepingin dengan cinta yang bukan milikku, ALLAH menariknya kembali. Menegakkan kembali jalanku yang sudah lama sampai ke bahu, hampir hampir sahaja jatuh ke lembah kehancuran.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."

Aku menangis. kali ini bukan kerana putus apa yang ku dambakan selama ini. Tapi kerana selama ini dilalaikan dek kerana cinta dunia yang tak berapa lama pun nikmatnya sambil mengabaikan alam akhirat yang selama -lama. Alangkah ruginya hati yang selama ini terkeluar nama Dian Asyira, sedang ALLAH yang tak putus putus memberi peringatan kepada ku diabaikan. Ampunkan aku ya ALLAH.

"Hanya hadirmu yang mampu memberi sejuta rasa dalam hatiku" ALLAHU ROBBI. (Qaseh Dalia, 2014)

Kau bayang-bayang
Masa nan silam
Ada ketika terbawa-bawa
Oleh resah mimpi yang tak sudah



Mimpi Yang Tak Sudah.Kehidupan itu ibarat mimpi. Kita inginkan nya dan kita menuju kearah mimpi itu. Selalunya mimpi yang kita idam semestinya mimpi yang nyata, yang kita nampak, yang kita rasa setiap kalinya. Namun kita lupa, bahawa mimpi ke akhirat itu adalah mimpi sebaik mimpi yang mana membawa kita lebih dekat ke arahnya. Mimpi Yang Tak Sudah itu mimpi dunia. Tak sudah sudah kita inginkan dia. Membawa jalan sepi. Ya sepi. Jalan kehancuran yang jika tidak ditarik kembali, membawa penyesalan.

"Dan berilah mereka peringatan tentang hari penyesalan, (yaitu) ketika segala perkara telah diputus. Dan mereka dalam kelalaian dan mereka tidak (pula) beriman." (Maryam : 39)

2 comments:

Kira Sakura said...

gud joob abi. tapi ummi macam ter throwback cite abi dlu2 pulak hihihii

Nong Andy said...

Nadh, cerpen ni penuh pengajaran. Bagus!!

Buta+Pekak+Bisu=CINTA