Followers

Thursday, 18 November 2010

Cara Pujuk Hati

Istimewa untuk hati yang sedang bersedih, jiwa yang sedang berduka, minda yang sedang berkecamuk, inilah petua terbaik buat mengubat resah dan gundah:

  • Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah
  • Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.
  • Sibukan diri dengan sesuatu - Lakukan aktiviti yang boleh melupakan segala kekusutan seperti perbanyakan membaca al-Quran & pelbagai bahan bacaan, terlibat dengan aktiviti usrah, kemasyarakatan dan sebagainya.
  • Luahkan perasaan anda - Bermacam cara boleh digunakan untuk meluahkan perasaan. Carilah seseorang yang paling anda percaya (sebaiknya yang ada pertalian darah atau orang yang arif dalam agama), menulis diari atau catatan harian, menulis blog dan sebagainya
  • Senyum - Apabila berada dalam tekanan, cubalah untuk senyum. Senyumlah dihadapan cermin dan lihatlah diri anda yang sedang tersenyum. Ia mampu menenangkan fikiran dan hati

Yup.. all this really works..
Y pertama tu mmg betul berguna.. yang ke2 kita gunakan untuk mintak agar kita tenang dan dapat lupakan kekusutan tu.. agar kita cepat lupakan menda yang dok pk tu.. ke3..mmg benar.. buatlah sesuatu.. supaya fikiran kita tidak melayang berfikir menda tu..4. i have my Frameandlenses.. my place, my territory..ruang bicara saya.. dan 5.. senyum kan sedekah.. layan ja.. ;)

dan tips last, fikir la suma terjadi tiap perkara yang berlaku kan hadir ng "hikmah" nya.. jadi kenapa perlu melemahkan diri kita.. pndang hikmah yang ada tu.. antara cepat dan lambat ja dia akan "menunjukkan dirinya".. jadi terima semua ng hati terbuka..
ALLAH da janji besar ganjaran buat yang bersabar.. sabar yek..

;)

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA