Followers

Saturday, 27 November 2010

cinta dan cabaran

TOPIK TENGAH MALAM NI ADALAH TENTANG CINTA DAN CABARAN.
Bkn cabaran bercinta, tapi cabaran mendapatkan cinta.

Ada orang.. Mencari cinta.. Dia berusaha untuk mendapatkan cinta..
Mungkin kekadang dia agak tertekan la.. Atau kata orang putih
desperate la untuk dapatkan cinta ni.. Depa ni kan.. Ni la cabaran depa..
Nak mendaptkan.. Konflik mungkin akan berlaku aa.. Bila yang dapat ni..
X seperti idamann.. Tapi still depa akan hargai.. Sebab mengenangkan "susahnya"
nak mendapatkan cinta ni..

Ada pula orang.. Y senang nak dapat.. Kaum- ni selalunya adalah orang dalam kelompok
berharta, ada paras rupa, u mungkin ada la keistimewaan depa yang tersendiri.. Geng ni..
Y ada "peminat-peminat" tersendiri ni mudah ja nak dapatkan sebab.. selaluny.. depa mesti dapat rembat nya y mana dok minat kat depa ni..

yang nak aku cakap adalah tentang geng y lagi satu ni.. geng y dicabar untuk dapatkan.. dan akhirnya setelah berjaya.. si mangsa akan dibuang camtu ja.. aku rasa pantang toi la ng geng ni..
mungkin bagi depa kan.. perasaan tu macam puntung rokok.. mula masa nak.. layan aa.. pas da abeh.. da taleh ag.. slesai da.. buang la.. watpa nak simpan kan.. tadak perasaan kan geng ni.. wat untuk dapatkan sesuatu.. dan lepas tu.. da selesai.. mission accomplished, blah la..
mungkin kan, depa tak merasa lagi perasaan macam apa depa wat kat orang tu..
tapi ALLAH tu MAHA ADIL.. satu hari.. mesti kena balik.. dia balas CASH tau skang ni..
tak kena kat depa, kena kat adik badik depa, tak pn kat anak2 depa.. sepupu sepapat ka, cucu cicit ciut miut ka.. mesti kena gak la.. sepertimana firmannya, dosa dan pahala tu, walau sebesar zarah sekalipun.. akan dibalas.. tu JANJI NYA..

pada aku sndiri, aku tak berapa tahu sal geng2 ni.. tapi aku tau ada manusia spesis ni..
dan aku tade la dok dalam geng ni.. well.. aku bkn jenis good looking person kan.. so tatau la camna depa2 ni.. cuma ny.. tu la.. perasaan geram tu ada.. mungkin sebab aku dok kat dalam kedudukan golongan pertama tu kot. hehe.. apa pun, pada yang terkena, bersabarlah.. sabar tu kan separuh dari IMAN.. agpun ALLAH da janji, dia akan bersama orang2 yang bersabar tu.. dia da janji, besar ganjaran buat y bersabar tu..jadi kan.. banyak2 la berdoa.. agpn kan doa orang2 teraniaya tu antara doa orang2 yang cepat dimakbulkan.. mintak la sesuatu..
mintak la jmpa orang y lagi baek ka.. mintak dia yang mengenakan ampa tu berubah ka ( i mean bertobat la.. insap kata orang, marah mmg marah, tapi kan lebih baek mendoakan agar tade y laen y menjadi mangsa da pasni, kan?).. tak pun.. ampa mintak la ditenangkan fikiran, dimudahkan perjalanan, diberikan kejayaan dalam idup anda.. tu mesti lagi besh kan..

biar apa pn.. suma tu adalah ketentuan..
pelajaran dalam idup..
bak kata sifu saya..

Dulu dpt jenis kicap masin. Skrg dpt plak jenis sos tomato. Campur 2-2 pengalaman baru la sedap. Allah ajar kita erti idup kat dunia. Jenis2 manusia. Allah bg sakit dulu n kita sabar so Allah bg habuannya.


kan tu lebih manis..
kalo tidak dipecahkan ruyungnya, mana nak dapat sagunya..
kalo tak dirasakan kepahitan, mana nak dirasakan kemanisan..
kalo tidak dirasakan kepedihan dan kesakitan,
mana mungkin kita menghargai erti sebuah kebahagiaan..
suma datang bersebab.. kan..?

;)

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA