Followers

Sunday, 14 November 2010

CINTA ITU UMPAMA MENUNGGU BAS

Bila bas tu datang, awak nengok bas tu dan awak kata pada diri awak, "Eee... penuhnya... tak de tempat duduk." Jadik, awak katakan pada diri awak, "Saya akan tunggu bas yg lain." Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tunggu pulak bas yg lain.

Kemudian, datang pulak bas yg kedua.Awak nengok bas tu dan awak akan cakap, "Eee... bas ni buruk sgt... mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan." Jadi, awak pun biarkan bas buruk tu berlalu dan awak bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya.

Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas.

Bas yg datang tu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yg tadi tapi kali ni awak kata, "Emmm... tak de air-cond... cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yg lain." Dan sekali lagi awak biarkan bas tu berlalu dan awak bercadang utk menanti bas yg seterusnya.

Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yg awak pula dah terlambat rupanya. Awak mula panik dan terus naik bas yg datang ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna.

Dan kemudian barulah awak sedar bahawa... awak dah naik bas yg salah. Jadi, selama ni awak dah membazir banyak masa dan wang untuk menunggu apa yg awak nak.

Walaupun yg datang tu adalah bas yang berair-cond, adakah awak dpt pastikan bahawa bas tu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas tu tak terlalu sejuk untuk awak?

Jadi, mengingini apa yg awak idamkan tu memang tak salah. Tapi, tak salah juga kalau anda sanggup memberi satu peluang pada orang lain, kan?

Sekiranya awak dapati "bas" itu tak sesuai dengan awak, apa yg perlu awak lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas tu.

Tapi... saya pasti awak semua tentu ada pengalaman yg macam ni. Awak nampak sebuah bas datang (tentulah bas yg awak nanti-nanti kan), awak tahan bas tu tapi pemandu bas tu pulak buat tak faham dan pura-pura buat tak nampak awak dan terus berlalu tinggalkan awak!

... .Bila ada bas yang lalu melintasi saya macam tu, apa yang saya lakukan ialah BERJALAN! Bodoh sebenarnya untuk mengejar bas tu sebab setiap kali, awak akan terjatuh dan menyakiti diri awak sendiri.

Jadi, bercinta tu adalah ibarat menunggu bas, sama ada awak nak naik dan beri peluang pada bas tu... semuanya terpulang pada diri awak. Dan bila awak berjalan, awak sebenarnya cuba melarikan diri daripada cinta!


Credit to : SharifahHajjar Al-Kharead



thanks to awk.. sebab "isi" dia dalam sangat.. ;)

5 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ia aku setuju
kekadang lambat ke kadang cepat

fRaMe+LenSeS said...

yup bro.. kekadang lambat n kekadang cepat..
jgn kita ni dok memilih sgt kan.. tak salah nak nek dlu bus tu.. ta besh leh tekan loceng n turun.. kan? ;)

are zie (^_^) said...
This comment has been removed by the author.
are zie (^_^) said...

huhuhu...mmg dasat la kamu ni en nadzri..

'tak salah nak nek dlu bus tu.. ta besh leh tekan loceng n turun.. kan? ;) '

ayat power...mksd sng cm ni la..da ase xbes..blahh la..wtpe nk tggu ag..

dlu kamuu penaah wt org mcm ni...org pn pnh wt kamu mcm ni..

jd kamuu akn ttp wt org mcm ni..
kamulah y PALING TERBAIK skali..*thumbs up*

kiera'sakura said...

mane bus sye? errrr

Buta+Pekak+Bisu=CINTA