Followers

Monday, 29 November 2010

Perubahan itu memerlukan sebab..


Percaya tak kalau saya cakap..
untuk berubah..
kita perlukan sebab..
sebab dengan adanya sebab tu..
kita akan lebih kuat dan kental menghadapi rintangan dalam proses perubahan tu berlaku.


sebagai contoh la..
ni diamek dari seorang kawan saya dahulu..
dia seorang yang merokok..
satu hari, GF dia cakap..
tanak ag dia merokok..
dan amazingly.. kawan sya yang tegar merokok ni bisa berhenti dari tabiat merokok dia..
tapi.. sadis toi la.. sebab.. lepas dia berhenti..
tak lama selepas tu.. dia cam demam la.. apa suma ada..
sebab berhenti secara terkejut..menyebabkan badan tadapat menerima ny..
jadi dia demam.. dan dengan itu. dapat la lesen besaQ nak merokok dari awek dia lepas tu..

saya bukan suruh merokok okay..
saya cuma amek contoh.. tu perkara baek yang terjadi dari "SATU SEBAB" yang saya mention tadi..
bagi saya.. jika hendak berubah tu.. memang perlu ada sebab nya..
kita takkan nak buat menda sia-sia kan..
jadi memang baek jika ada sebab untuk berubah..
dari contoh atas, leh tengok sendiri kan.. si tegar yang berubah..
bagi saya hebat..

tu la kehebatan SEBAB tu..
saya tanak sebut lagi tentang sebab tu..
sebab saya nak sebut tentang..
PINJAM SEBAB tu..
bagi saya kan.. kita perlukan sebab ..
TAPI perlu diingat.. jangan jadikan sebab tu saja untuk berubah.
kita pinjam sebab tu.. tapi lama2 kita ubah sebab tu dan jadikan sebab tu untuk diri kita..
maksudnya macam ni..
katalah dulu kita ni sorang yang lalai.. selalu keluar malam.. hidup bebas dll..
pastu kita jumpa seseorang.. katalah orang tu da jadi sumber inspirasi kita..
dan dia bagitau kita.. ubahlah.. jangan la kua merayau malam.. hentikan merempit la contohnya,.
so kita pn SEBAB SAYANG..sanggup la.. berubah.. n tak ag wat perkara2 yang sayang kita tidak suka.. tu sesuatu yang bagus.. sebab kita da berubah..

langit tu tak selamanya cerah kan..
tetiba datang langit itam..dan ujan turun..
putus la kata dengan "sumber inspirasi" ni..
masa ni akan menentukan SEBAB PERUBAHAN kita tu..

- katalah kita berubah atas diri kita.. ( seperti saya kata.. setelah kita ubah SEBAB perubahan ni)
masa ni.. semestinya perkara2 baik yang da kita buat sekarang takkan berhenti macam tu saja.. contoh dalam cita di atas, tiada lagi merempit.. tiada lagi merayau tanpa sebab.. tiada lagi perkara-perkara tidak baek yang kita lakukan sebelum ni kembali kepada kita..

TAPI..
- jika perubahan tu dibuat atas dasar seseorang, (kita buat sebab dia y menegur).. saya pasti sangat.. kita akan kembali kepada perangai lama.. dan tidak mustahil.. jika lebih dasat lagi..
pangai akan jadi lebih teruk.. tambah2 jika ada simpan dalam otak
("aku buat baek pn kau buat aku macam ni.. nahh.. aku da berubah.. amek kau... ")

Simple kan..
apa yang diatas tu adalah sedikit ingatan buat diri sendiri dan buat sapa2 yang membaca..
kita memang perlu berubah untuk kebaikan.. cuma jangan kita buat perubahan kerana orang semata-mata.. sebab orang bukan selamanya bersama kita.. sebab takut satu hari bila kita kehilangan nya.. kita pasti kembali kepada diri kita yang asal.. jika diri yang asal tu baek.. takpa la..tapi kalau perubahan tu kepada yang tidak baek.. kan tu satu kerugian..sama-sama kita renungkan..



to awkk,
"if changes need a reason, can i use you as a reason for my changes? "

;p

No comments:

Buta+Pekak+Bisu=CINTA