Followers

Thursday, 26 January 2012

Cerpen | I want to hold your hand

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

"Hai awakkk.. " Ayeem menyapa.

"Hai". Balas Alia.

"Awak sehat tak ni? kua makan jum?" Ayeem mengajak.

"Tak nak aa. Saya baru lepas makan ni Ayeem." Balas Alia. 

"Leh la,. leh la,, temankan Ayeem je. " 

"Taknak. len kali ye Ayeem?" Balas Alia. 

Alia dan Ayeem. Dua watak berlainan karektor. Satu mesra alam, habis satu bangunan dia boleh tegur bila dia dah mai angin gila sawan, dan satu lagi, berlawanan, sangat pemalu, kurang bergaul tapi tidak sombong, cumanya menjaga adab sebagai gadis. Keduanya pantang berjumpa sebab kalau jumpa, ayat wajib keluar dari mulut Ayeem adalah "awak nak keluar dengan saya tak?", perkataan yang pasti buat mana-mana orang rimas dengan nya. Tapi Alia seorang saja dapat 'absorb' sebab dia tahu, Ayeem ni baik sebenarnya cuma nakal-nakal sikit je. 

************************************

"Alia, kau tak semak kepala ke melayan budak Ayeem tu?" Soal Salwa. 

"Semak kepala? maksud kau?"

"Ye lah, tiap masa kalau nampak kau, bukan macam nampak hantu, tapi dah macam perempuan tengok banner diskaun 100% kau tahu tak? Excited betul dia. "

"hihi. Tergelak aku dengan persamaan yang kau buat ni. Tak adelah, Aku rasa dia tu budak baik. Kau je kot yang rasa macam tu. " 

"Aku? Kau tahu tak satu bangunan ni kenal dengan dia. dan satu level bangunan ni tahu cerita kau ni."

"Tak apalah, nak buat macam mana. Mungkin dia selesa kot berkawan dengan aku. " Balas Alia. 

"Ikut kau la. Aku cuma tanya sahaja. Tapi aku tahu dia tu budak baik. Cuma sikap dan perangai tu ala kanak-kanak riang tu buat aku heran tu. " 

"Asal dia bahagia. " Alia menutup perbualan mereka petang itu. 

************************************

"Awak,  cer awak tengok dalam makanan tu. Awak nampak sesuatu tak? "

"Nampak apa awak? "

"alaa.. yang bentuk-bentuk cam hati tu. Takkan awak tak perasan? "

"bentuk hati? opss. saya dah makan separuh la awak. tak perasan la. Kenapa? "

"makan? alaaaaaaa" . Muka Ayeem berubah. macam sedih je lepas apa yang dia buat tu macam tak disedari Alia. Alia hanya tersenyum melihat Ayeem. Muka dah macam ayam berak kapur je lagaknya.

"Yang ini ke? " Alia menunjukkan apa yang dimaksudkan oleh Ayeem tadi. Sampai ketelinga senyumnya Ayeem bila melihat apa yang Alia tunjuk.

"haa, yang tu la..saja nak sakat saya la tu. werkssss..  " Sambil dijelirkan lidahnya pada Alia.

Keduanya tersenyum penuh makna.

************************************
  
_tett tetttt you got SMS._

Hp Cokia E77 Alia berbunyi. Pantas dicapai telefonnya, kemudian ibu jari pantas menekan button Open di sudut kanan screen telefon miliknya. Dia terkejut dengan apa yang dibacanya.

 ----
Awakk.. awak..
tengok kiri nampak awak, tengok kanan nampak awak, tengok awan nampak awak, tengok bintang nampak awak, napa ya awak? Saya rasa saya dah in love dengan awak.. gulpppp~~
-Ayeem
---

Lantas jarinya pantas membalas.

Saya belum bersedia.
-Alia

************************************

Alia tiba ke tempat kerjanya. Sebaik tiba di tempat duduknya, dia dapat melihat ada sekeping kertas yang berbalut dengan sampul berlapikkan keyboard nya. Lantas di capainya sampul berkenaan sebelum bontot dilabuhkan pada empuk kerusi nya.
---
Alia, Saya tunggu awak..
Ikhlas, Ayeem
--

Alia tersenyum sendiri. Dalam hatinya bermonolog. "Ya ALLAH, budak ni tak menyerah lagi."

Begitulah hari-hari mendatang buat Alia. Ada saja menda baru yang menemuinya tiap hari. Ayeem tak berhenti dengan ucapan kasih memohon agar diizinkan dirinya hadir dalam hati, duduk bersemayam dalam ruang itu. Malah bukan kata-kata sahaja yang menemuinya. Malah bermacam lagi perbuatan ditunjukkan demi membuktikan yang dia serious pada kata yang diluah setiap hari.

Hinggalah pada satu hari, Alia sedang bergerak menuju motosikalnya, tapi dia pelik bila mana terlihat ada sesuatu yang diletakkan didalam helmet nya yang dikuncikan pada seat motosikalnya. Tangan perlahan mengambil barang yang diletakkan di dalamnya. Tika terkeluarnya benda yang dilihatnya tadi dari sampulnya dia tergelak sendiri, bila melihat rupanya yang ada padanya adalah sebuah kotak kecil berisi hati berserta tulisan di atasnya,

"Saya berikan hati saya pada awak. Ambil dan simpan tau.
p/s : saya nak dari awak jugak. boleh la.. boleh laa..."


Alia benar telah terpaut pada kesungguhan yang ditunjukkan oleh Ayeem. Hatinya sudah mulai menerima kehadiran Ayeem dalam hidupnya. Lantas SMS Ayeem malam itu dibalasnya dengan serangkap kata,

"Baiklah, saya terima. "
-Alia

 ************************************

Lagu The Beatles bergema di dalam rumah. Bukan itu sahaja, Ayeem menyanyi lagu itu dengan penuh perasaan sekali. Seronok barangkali. 

Oh yeah, I'll tell you something | I think you'll understand | When I say that something | I want to hold your hand

Oh please say to me | You'll let me be your man | And please say to me | You'll let me hold your hand

"Hai, seronok kau petang ni Ayeem? Menyanyi sakan. " Soal  Afiq. 

"Seronok ke? Rasa macam ni ja aku selalu." Balas Ayeem

"Takde nye. Lain macam sikit kau hari ni. " 

"Iye ke? " Ayeem cuma tersengih. 

"Ada apa-apa ka ni? Story la dekat aku." Afiq cuba untuk mengorek rahsia disebalik keseronokan pelik sahabatnya petang ini. 

"Tak ada apalah.." Ayeem cuba menyorokkan

 ************************************

Awak, kata nak keluar? kenapa nak naik moto lelain? jom la bonceng?
"Maafkan saya awak. tak boleh la. Awak nak keluar boleh, tapi kita naik asing la. tak manis anak dara naik moto dengan lelaki. "

"Alaa, kata awak dah terima saya? takkan nak naik mto berdua pun tak boleh?" 

"mesti la tak boleh, saya terima awak jadi seseorang yang bersedia untuk jadi suami saya, tapi belum jadi kan?" 

Gulppp. Ayeem menelan air liur. Pertama kali dia ditepet baik punya dengan anak dara ni. Sebelum ni slumber badak ja dia merempit dengan perempuan. Maka dipendekkan cerita, keduanya 'saing' bermotosikal menuju destinasi, satu kompleks membeli belah di tengah bandar.

 ************************************

Sesampainya di tempat membeli belah, setelah keduanya me-markir kedua biji motosikal kepunyaan masing-masing, Ayeem cuba untuk memegang tangan Alia. Tapi ditepis kasar oleh Alia. 

"Eh, kenapa pula ni? "Soal Ayeem

"Awak nak buat apa tadi?" Alia membalas. 

"Takkan saya nak pegang tangan pun tak boleh kot? Kan kita nak melintas jalan ni?" Ayeem cuba untuk menegakkan katanya .

"Tidak juga, saya tak benarkan. Awak belum jadi milik sah dan halal untuk saya. Jadi adalah haram untuk kita bersentuhan." Alia menegur. 

"Ye tahu, lebih baik dicucuk dengan besi panas dari bersentuhan antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim, kan?" 

"Tahu pun. "

"Saya pernah dengar gitu-gitu je" 

"Kalau dah tahu tak boleh buat la. Tapi kenapa awak masih nak buat? Tahu pun balasan berat tu kan?"

Sekali lagi Ayeem terkedu. Ya ALLAH, dahsyatnya dia kena ceramah petang ni. Tak pernah pula dia ditegur demikian rupa sebelum ni. Dia termalu sendiri. Tak sanggup rasanya nak kena lagi. Lantas dia pun terdiam. Mulut kelu hendak berkata-kata selepas teguran kali kedua itu, sampailah Alia menegurnya. 

"Awak jangan la terasa hati dengan saya. Mungkin bunyinya macam saya ni kolot, tak macam perempuan lain kat luar tu, sentuh , berpeluk sakan dengan encik Boyfie, tapi saya bukan spesis tu. Kalau betul awak nak dekat saya, awak akan berusaha nak satukan kita. Lelaki yang baik adalah yang berjaya memimpin perempuan yang dikasihinya ke jalan ALLAH, lebih mendekati Maha Pencipta, bukan yang menarik kekasih mendekati pintu neraka." 

Ayeem tertunduk lagi. Tertunduk malu buat kali yang ketiga. Perkenalan yang agak lama, tapi hari ini sahaja telah banyak menginsafkan dia. Mungkin secebis teguran hanya buatnya, tapi bila mana ALLAH mengizinkan kata-kata menjadi hidayah, maka ditiupkan cahaya kedalam hati untuk berubah.

Ayeem mulai berubah perlahan-lahan. Malah dalam jangka masa beberapa bulan, dia kerja dengan bersungguh-sungguh, kali ini dia tekad, dia bakal menamatkan penantian ini dengan penutup yang nyata, satu perkahwinan yang membenarkan setiap sentuhan itu menjadi sentuhan keramat, kerana bersamanya turut diselitkan pahala, yang mana dari celah-celah jari gugurnya dosa-dosa.

 ************************************

Semuanya mengaminkan doa. Bersyukur kehadrat ALLAH setelah kedua mempelai disatukan. Ayeem Azri dan Alia Maisara telah disatukan dalam satu majlis pernikahan serba serbi sederhana. Keduanya mengaminkan doa dengan penuh kesyukuran. Titik pertemuan yang dari mata terjatuh ke hati akhirnya diterjemahkan dengan hubungan suci bernama perkahwinan.
Malam pertama pernikahan menjadi titik mula buat mereka yang bergelar suami dan isteri. Sebaik selesai berkemas, Alia menuju ke bilik peraduan pengantin mereka yang dihias indah bertabir merah dan hitam. Ayeem yang baru selesai membasuh periuk belanga perkahwinan tadi menuju ke bilik tidur. Dari tadi, impian hendak bermanja dengan isteri disangkal kedua ibu dan bapa mertuanya, dipaksa untuk mencuci periuk oleh abang iparnya, dan dibuli isteri kerana disuruh membuang sampah di tempat sampah yang agak jauh dari rumahnya.

Jam ditangan sudah menunjukkan pukul 2 pagi. Dia pun berganjak ke bilik tidur sebaik melihat yang isteri nya sudah tiada di depan mata. Sebaik memasuki biliknya, dia terkejut bila mana Alia menerpa ke arahnya. Dicapainya tangan dia lembut-lembut dan dipeluknya erat, sambil membawa Ayeem ketempat peraduan mereka. Ayeem menjadi hairan, lantas ditanya pada isterinya. 

"Alia, kenapa Alia tetiba pegang tangan abang erat-erat ni? "

"Hari ni kan hari sah Alia dan Abang, jadi Alia pegang la erat-erat, cium banyak-banyak kali tangan abang. Ingat tak dulu Alia meningkah perbuatan Abang kat Alia? Tapi hari ni, Alia tunaikan la. Secara sah dan Halal buat kita berdua wahai suamiku. " 

"Finally i got the chance to hold your hand kan Mrs Wifey? " Ucap Ayeem. Keduanya berpeluk erat.


I Wanna Hold Your Hand by Foxtrot

10 comments:

FasiHaH SupiaN said...

hehehe sweet je macam kan =D

wany dianwanie said...

best2...kan bgus kalo seme gurl kat mukabumi ni mcm alia..

Nong Andy said...

sweet.. buat ku senyum.

terselit pengajaran.. no touch2 b4 married ye.. :)

n buat ku senyum lagi.. kena buli cuci periuk- teringat si huby yg penah kena buli si kakak cuci bontot kawah(kuali besar) yg hitam legam- kononnya tradisi(ada makna tapi lupa apa maknanya)

welldone En.Nadh :)

Iam Yanty said...

Sweet!

kiera'sakura said...

ngebok jer guna nama Alia jugak... lalalalalaa :p

xtau nape tp terlintas perkataan gatai... hihihihi

Iffah Afeefah said...

cite ni
cite ni

cite ni mcm ai penah lalui

hurmmm kenangan silam

serius sebijik

cume pengakhirnnye berbeza

hurmmm

#tak mau ingat mende lepas aiyakkk

farhana said...

s0 suuuweeetttttttt,,,,! ok ni yg semangat nk tulis cerpen jgak lah...

Tasha said...

hehe~~~

:)

oli-go said...

wahhh..best..boleh buat novel plak lepas ni..

p!q4h b@guss said...

aloloo soo shuwit abg nadh... :D

Buta+Pekak+Bisu=CINTA