Followers

Wednesday, 18 January 2012

Hantu- Alam Ghaib

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Aii readers. Beberapa hari dah kn xdak sesi perkongsian dari Nadh. Bukan xnk menulis, cuma bila badan letih ni kan, cmni aa, 'jiwa' pun x ada, jadinya beri masa buat diri sendiri berehat sebelum mula balik.

2hari lepas, masa Nadh berhenti di hentian sebelah Maran, dengan kawasan yang gelapnya n x ada rmai org mcm selama ini berhenti di lebuhraya utara selatan, rasa pelik juga, ngeri pun ada juga ye lah, kita ni penakut sikit bila tak ada orang ni sebab dah terlalu byk kes kan. Dalam ralit tu, fikiran menerawang ke arah satu subjek yang sedang hangat di paparan panggung wayang sejak sekian lama, iaitu "Hantu".

Subjek memualkan yang buat Nadh terkedu seketika. Entah di mana silapnya, ramai producer kerkejar-kejar nk menakutkn penonton.dengan menda merepek tu. Hingga sampai satu tahap Nadh tengok, orang lg takut dengan hantu dari takut dengan ALLAH, ngeri dengan kisah hantu, dari seram sejuk jiwa ni bila terdengar kisah BALASAN HARI AKHIRAT.

seperti sedang mengajak manusia mendekati alam ghaib dengan kisah bermacam yang tak berkesudahan, dari hantu bungkus, rasuk, sampai dah bermacam-macam subjek tu dikembangkan. Sedangkan topik alam ghaib sebenarnya yang perlu dihebahkn itu, yakni, hari akhirat, alam kubur, takut dengan balasannya, bukan hantu.

Nadh percaya, alam ghaib bila didalami, bakal bawa kita lebih takut pada ALLAH. Percaya x kalau kita bisa melihat malaikat menulis cereka nista kesongsangan kita didunia ni, pasti kita takut, kerana jelas dapat melihatnya. Nadh pernah dengar kisah benar mengenai seorang budak yang 'mendengar' orang menjerit kesakitan masa dia di kuburan , bayangkan kita yang dibuka hijab itu, masih adakah lagi keberanian kita untuk terus gagah meniti hidup penuh dosa?

Sebab itu ALLAH selit PERCAYA PADA MALAIKAT, PERCAYA PADA HARI KIAMAT dalam Rukun Iman. Bukankah keduanya ghaib? Malaikat yang sentiasa berlegar sekeliling kita, dan alam kuburan itu sebagai jalan mula berjumpa dengan kiamat.

Benarlah kata ALLAH, sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir.
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

pha is said...

nnti try cadangkan producer filem kat malaysia buat citer seram pasal alam kubur, alam barzakh daripada citer pasai hantu yg tak sudah.. hehehe

Lulu Caldina said...

entri yang baik nadh..

Entri terkini Lulu-Pages...

Rozuan Ismail said...

hantu tu pon tanda kekuasaan Allah

Iffah Afeefah said...

ye percaya akan alam ghaib

mmg wjud

Buta+Pekak+Bisu=CINTA