Followers

Monday, 9 January 2012

Yang rosak n yang tak sedar

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Nadh igt hari ni Nadh nk kongsi dengan readers tentang perbuatan pelik masyarakat yang datangkan kerosakan besar buat kita. Kerosakan besar tu adalah, berkaitan dengan syahadah kita sebagai umat Islam yang dalam tak sedar mungkin rosak dengan perbuatan kita tu.

Ada orang paham yang kita ni jadi cmtu bila kita menyekutukan ALLAH saja, tapi sebenarnya dalam tak sedar, menyekutukan tu datang dengan banyak lagi sebab yang 'kecil' tapi sangat membahayakan ni.

Bila ALLAH cakap hudud - ada yang jerit " mana boleh buat dah, zaman dah berubah". Meh Nadh nk tanya sat, zaman dah berubah? Jadi nk maksudkan ALLAH tu lapuk la kan? Sebab tu hukum dia x seswaiii dengan zaman kita ni. Kata-kata dan fikiran tu, berkait. Bahaya sangat.

Bila ada yang kata - "ala, aku x brtudung pun, aku solat x tinggal." pastu bila ditegur, marah, "kubur lain-lain laa, kau sibuk nape?" baik, meh nak cita. 'Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan ALLAH', tapi bila aku tolak ARAHAN ALLAH, aku ni hebat lagi dari ALLAH la kan? Sebab aku x takut kat Dia n blasan nerakanya. Aku sebenarnya macam x percaya ja kan? Sbb tu aku x takut?

Ada pula bila dah sehat, makan ubat, yang dijulangnya ubat, atau tok dukun yang mengubat tu. "terima kasih la sebab ang la aku sehat balik ni". SALAH!! ALLAH yang menyembuhkan, bukan dia. Berdosa besar kita bila ckp cm ni. Ubat atau dukun cuma pengantara, depa bukan Tuhan y myembuhkan.

Yang menyedihkn.dalam masyarakat kita adalah, kaum yang solat tak tinggal, puasa x tinggal, wajib buat, sunat pun amal, zakat, haji semua lengkap, tapi at the end jadi golongan rugi tahap gaban, sebab --> tolak ALLAH

Cer check diri kita, seteguh manakah pegangan kita terhadap ALLAH? N agama Islam yang kononnya dah sebati dalam diri kita ni?

P/s:: Sebab tu ALLAH suruh kita solat setiap hari, sebab sehari ada lah dalam 9x kali kita memperbaharui kalimah syahadah kita tu. X sayang lagi ka ALLAH kat kita tara tu? Dalam x sedaQ kan? ;))
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

Cikpuan rara said...

dan kalau x buat jahat buat apa nk takut hukum hudud.

Rozuan Ismail said...

syirik dalam sembunyi tu yg bahaya

azwa amani said...

nadh, mentauhidkan Allah tu maksudnya beriman kepada Allah yang esa.. tapi kalau dia tak percya pada kata2 Allah, itu syirik juga.. tak percaya pada hukum Allah itu syirik juga.... syirik khafi (syirik yng tak nampak)..

nice entry ni nadh.. amani suka :)

Iffah Afeefah said...

apa gune solat tak tinggal tp aurat xterjaga?

sme je kan

dedua kene wt

Buta+Pekak+Bisu=CINTA