Followers

Monday, 9 January 2012

Owhh sakit. Ouch Sakit.

Assalamualaikum. Dan salam sejahtera pada yang membaca.

Kebelakangan ni Nadh jumpa beberapa kenalan yang sakit, kesian mereka, sedih juga, kalaulah diri dapat membantu kan? Tapi apakan daya, mereka jauh, cuma doalah yang dapat dikirim memohon agar ALLAH menyembuhkan mereka.

Sapa yang dalam hidup tidak bernah sakit? Tipulah kalau ada yang mengaku ada. Takkanlah tak pernah demam? Sesema? Batuk?atau apa saja la yang berkait dengan sakit ni, tak kiralah dalaman, luaran, Dalam asyik bersakit ni kan, apa yang readers rasa?

Diri sedang selesema, mahu bernafas punyalah susah, tapi diri tak goyah, malah berterima kasih pada ALLAH, "owh ALLAH, rupanya macam inilah orang yang sesak bernafas kan? Syukurlah aku cuma mrasanya waktu ini, kesian laa mereka yang meninggal kerananya, mesti siksa kan?"

Sedang dibelenggu sakit kepala - "ya ALLAH, sakitnya kepalaku, namun aku syukur Ya ALLAH kerana sakitku ini, apalah sangat hendak dibandingkan orang yang ada ketumbuhan, yang kepalanya pecah waktu sakaramatulmaut, dan bermacam lagi, mga aku dijauhi,kerana aku tak dapat bayang betapa dahsyatnya. "

Atau adakah readers macam ni?
"eeee demam lagi, tak berhenti-henti aih demam. Awat x baik-baik taktau? Sudah la woih aku tak larat nak makan ubat da ni..benci laaa".

Beberapa contoh sakit dan si penghidapnya. Dan dua contoh penerimaan sakit, sama ada redha n sabar atau merintih benci kerana menghadapinya. Walau apa pun kita, mari bermuhasabah seketika.

Ujian ALLAH itu adalah kasih sayangnya. Percaya atau tidak apa Nadh kata ini, tapi sememangnya ia adalah kebenaran yang tidak.langsung dapat disangkal. Tak caya tengok ni :

1. Sakit itu penghapus dosa. Sebagai kiffarah kesilapan yang dah kita lakukan selama ini.

2. Dalam kita sedar atau tidak, sebenarnya sakit ini mendekatkan kita dengan ALLAH. Tak caya, cuba tengok mat mat racing eksiden kat jalan tu, takdenye nak jerit "Bedah" , "Senah" , "Jijah" masa jatuh moto eksiden tu melainkan "ALLAH".. Dalam tak sedar pun kan? Masa sakit ni la kita JADI RAJIN NK DOA.

3. Bila sakit ni la dapat cuti, masa yang sebelum ni asyik dengan KERJA, DATING dan segala kesibukan dunia tu, diberi pelepasan seketika. Masa ni la nak ada masa nak duduk ngadap ALLAH puas-puas pun. (tapi berapa ramai yang wat pun kan?)

4. Salah satu dari waktu paling makbul doa juga adalah waktu sakit.

Cukup empat Nadh sebut atas tu. Cukup nk kabo yang ALLAH sememangnya tak buat satu menda yang sia-sia. Ujian sememangnya kasih sayang ALLAH.

Tapi sayang. Kita kurang gunakan masa sakit ni dengan hal bermanfaat. Yakni mendekatinya. Tak pecaya? Pergi check, berapa ramai yang EXTRA RAJIN masa sakit? (in fact solat wajib pun maleh, sebab ada alasan = sakit kan?). Berapa ramai yang buat? Gagahkan diri, syukur dan sabar?

Ujian + sakit + sabar =diangkat kedudukannya. Bukankah itu ruang untuk jadi kesayangan?

Pokoknya, diri sendiri la. Anda buat, anda dapat. ;))
Published with Blogger-droid v1.7.4

9 comments:

azwa amani said...

sakit itu kafarah dosa..

Iffah Afeefah said...

pnh rase cmtu jiran

tengs slalu ingtkan

ai mmg hargai

Rozuan Ismail said...

sakit itu ujian tuhan.bersabar je lah

msredcheesecake said...

Nak dekat dgn Dia kena lah sabar waktu sakit.... Kalau mengeluh je tak dpt pepelah... Dpt sakit je...

aimie amalina said...

hurmmmmm
betol tu nanadh :)
sebaliknye kene risau kalau x sakit kan
heeee

Hanif Bloglist Blog said...

sakit itu adalah petunjuk Allah agar kita renungkan diri kita
datang dari bloglist Hanif

Hanif blog bloglist

mas saari said...

sakit itu mengajar kita erti sabar!

Подтверждаю said...

as salam..alhamdulillah..moga kita sama-smaa beroleh keberkatan atas apa yang telah kita kerjakan.

mencari-Nya tidak sukar jika kita mampu menumpaskan hasutan-hasutan makhluk laknatullah..

=)

ketikketok said...

Hidup lebih ceria dengan Perap Cenderawaseh..rahsia hilang segala sakit dan tingkat ketrampilan dengan khasiat alam semulajadi nano mikrofungus dan tumbuhan

Buta+Pekak+Bisu=CINTA